gravid och jobbar i förskolan
Hej! Ni som jobbar på förskola, hur långt in i graviditeten jobbade ni?
Har ni några tips på hur man överlever de sista veckorna?
Hur var/är det för er?
Hej! Ni som jobbar på förskola, hur långt in i graviditeten jobbade ni?
Har ni några tips på hur man överlever de sista veckorna?
Hur var/är det för er?
Jag jobbar inte inom förskola men vill bara upplysa om att din arbetsgivare är skyldig att göra en riskbedömning så fort du informerar om graviditete, och där är corona fortfarande en faktor.
Om du arbetar på småbarnsavdelning så är det inte omöjligt att du kan få gravpenninh sista tvp månaderna pga tungt arbete (verkar vara lite olika utfall hos fk),
Utöver detta har arbetsgivaren ett ansvar att anpassa arbetet. Det kan handla om byta av avdelning, lyfthjälpmedel osv
Buller bör även bedömas på din arbetsplats. arbetar du på en större förskola Så misstänker jag att ljudnivån många gånger kan bli rätt hög
Jag arbetar på förskola och förra gången jag var gravid så fick jag graviditetspenning på 25% de sista två månaderna. Detta för att jag jobbar med äldre barn (3-5 år). Jag gick dock hem i v. 35 trots det för jag ville helt enkelt inte bli sjuk innan förlossningen och så ville jag ta det lugnt ett tag innan. Med handen på hjärtat så hade jag kunnat jobba tills dagen innan förlossning då jag mådde bra. Men jag ville helt enkelt inte jobba så länge.
Nu jobbar jag på småbarnsavdelning och är gravid och räknar med att gå i v. 32 (två månader innan). Alla mina kollegor som jobbat med småbarn har fått beviljat att gå i v. 32 men allt beror helt enkelt på vem som bedömer på försäkringskassan.
Lycka till :)
Vet två st som varit gravida och fick gå hem i v 20/21 pga corona
Jag gick hem nu för 2 v sen i v 20+0 pga Corona, be din arbetsgivare att göra en riskbedömning. Det är fortfarande smitta i samhället och risker för oss.
Hustrun arbetar på förskola och hon har jobbat till den dag hon fick värkar, med första barnet så gick vattnet för henne på förskolan. Vi har tre barn.