• CoC0

osamarbetsvillig förälder som gör livet surt

Hej!
    Jag har frågor vad gäller vilka krav man har som förälder, när det gäller delad vårdnad på barn. 
    Jag har två barn 12 och 14 som har bott växelvis hos oss föräldrar i 10 år. Sedan i november har ett av barnen bestämt sig för att enbart bo hos mig. Hen vill överhuvudtaget inte ha någon som helst kontakt med sin pappa. Det är jag som medlar mellan dom. 
    Pappan är jätte arg och anklagar mig för att iscensatt denna situation. 
    Jag vill inget annat än att båda våra barn ska ha god kontakt med båda oss. 
    Han gör allt för att göra livet svårt för oss. Tex så behöver vårt barn BankID så att hen kan få kontroll över ekonomin. Detta har jag påtalat redan sedan januari. Det krävs då att båda vårdnadshavare skriver under ett papper för att hon ska kunna få det. 
    Han vägrar skriva på det. Och eftersom att det är han som sätter in delar av hennes barnbidrag på hennes konto är det endast han som kan informera hur mycket som finns på kontot. 
    Vi misstänker nu att hon inte har fått sitt barnbidrag inbetalt som vanligt. Och hen är ledsen över att inte veta vad som finns på kontot. 
    Han vägrar att betala underhåll, och när hen vill få några kläder som är hos honom vägrar han att ge dom. Han tom gömmer kläderna. Och eftersom att han dessutom vägrar betala underhåll blir det en dyr historia eftersom att jag blir tvungen att gå iväg och handla samma skor dyrt. 
    Vad kan jag göra för att kunna hjälpa vårt barn? Kan han bete sig hur han vill?

Ska tillägas att han vägrar ta hjälp av familjerätten.
  • Svar på tråden osamarbetsvillig förälder som gör livet surt
  • Ocdmänniska

Eftersom han vägrar betala underhåll så kanske du får prata med polisen? Det är väl inte lagligt att inte göra det. Eller? 

• Anonym (Ring)

Ring familjerätten 

• CoC0

Problemet är ju att han vägrar samarbeta med familjerätten... 
    Men jag ska ringa och berätta, om inte annat blir det ju ett minus för honom om det skulle gå vidare till soc eller domstol.

• sextiotalist
    Ocdmänniska skrev 2022-04-04 14:12:24 följande:

Eftersom han vägrar betala underhåll så kanske du får prata med polisen? Det är väl inte lagligt att inte göra det. Eller? 

Knappast polisen, de hanterar inte sådant
    Ts vänd dig till försäkringskassan, ansöka om underhåll och att hela barnbidraget för flickan ska till dig, med motivation att flickan bor stadigvarande hos dig sedan ett visst datum och har inte varit hos pappan sedan dess
  • sextiotalist
    CoC0 skrev 2022-04-04 16:01:46 följande:

Problemet är ju att han vägrar samarbeta med familjerätten... 
    Men jag ska ringa och berätta, om inte annat blir det ju ett minus för honom om det skulle gå vidare till soc eller domstol.

Vänd dig till familjerätten, be dom skicka en kallelse till honom. Du kommer, om han inte kommer så får han, som du skriver, ett litet minus
  • Shakira88

Som någon ovan sagt, kontakta försäkringskassan. Ansök om underhåll hos dom, de betalar till dig så länge pappan vägrar. Sen blir han skyldig dom de pengarna.
    Och barnbidraget ska du begära över till dig

Svar på tråden osamarbetsvillig förälder som gör livet surt