• Anonym (Sjukpensionär)

Höjningen av sjukersättningen - kul så länge det varade

I januari fick jag nästan 1600 kr mer i plånboken från sjukersättningen. Hurra! Jag har sååååå många hål att stoppa pengarna i. Jag kan köpa smör! Riktigt jävla smör! Jag kan köpa nya skor! Jag har gått i samma, trasiga gympaskor i fem år, sommar som vinter! Jeans som det inte är hål i låren på! Ny vinterjacka! Min har dragkedjan gått sönder på. Den är ju också 9 år gammal. Spara till en ny telefon!

Och sen kom så klart verkligheten ikapp. Nu när jag fått marginal så vill kommunen ha pengar för hjälpen jag får. 600 kr i månaden för 1,5 timme i veckan. Kronofogden vill också ha. Drygt 800 kr i månaden. Kalla det gärna mitt fel och att jag får skylla mig själv som blev sjuk och kvarnarna maler så långsamt.

Kvar av ökningen blev mindre än 200 kr. Och priserna skenar. Jag har inte råd med smör längre. 

• Svar på tråden Höjningen av sjukersättningen - kul så länge det varade
  • Anonym (Ix)

Tråkigt men har man skulder så blir det ju så. Men du kan ju kolla med dem om de kan tänka sig lite mindre?
    Vad hjälper kommunen med?

• Anonym (Nej)

Det är inte ditt fel att du blev sjuk. Det är inte heller de du är skyldig pengars fel att du inte kan betala. 

• Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Ix) skrev 2022-04-02 21:02:38 följande:

Tråkigt men har man skulder så blir det ju så. Men du kan ju kolla med dem om de kan tänka sig lite mindre?
    Vad hjälper kommunen med?

Ja, absolut, så är det. Kronofogden tar ju överskottet de räknar ut är de utmäter. Jag tror inte de skulle ta mindre för att man frågar snällt.

Jag får hjälp med i köp och ärenden av kommunen. 
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Nej) skrev 2022-04-02 21:22:26 följande:

Det är inte ditt fel att du blev sjuk. Det är inte heller de du är skyldig pengars fel att du inte kan betala. 

Det är sant. 
  • Anonym (Ix)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-04-02 21:27:45 följande:
    Ja, absolut, så är det. Kronofogden tar ju överskottet de räknar ut är de utmäter. Jag tror inte de skulle ta mindre för att man frågar snällt.

Jag får hjälp med i köp och ärenden av kommunen. 
    Har du fyllt i alla uppgifter riktigt då?
  • Anonym (Kostnader)

Du skriver att du får hjälp av kommunen att handla. Det blir kanske billigare att handla på nätet. Vad som ingår i ärenden vet jag inte, men finns det en annan lösning på det? Är det helt omöjligt för dig att utföra dessa själv? Skulden till kronofogden kan du inte göra mycket åt. Det är pengar du tidigare använt och nu får betala tillbaka. Har du höga utgifter annars? Med sjukersättning borde du kunna spara minst 600 kr per månad, om du inte har höga kostnader för andra. Eftersom kommunen sköter dina ärenden tänker jag att du inte är ute så ofta. Då borde du kunna spara ytterligare minst 450 kr per månad, om du inte har höga kostnader för övrigt. Sök fonder. Kolla upp vilka fonder som finns i din kommun eller län/ landskap. 

• Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Ix) skrev 2022-04-02 21:46:21 följande:
    Har du fyllt i alla uppgifter riktigt då?
    Ja. 
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Kostnader) skrev 2022-04-02 22:11:21 följande:

Du skriver att du får hjälp av kommunen att handla. Det blir kanske billigare att handla på nätet. Vad som ingår i ärenden vet jag inte, men finns det en annan lösning på det? Är det helt omöjligt för dig att utföra dessa själv? Skulden till kronofogden kan du inte göra mycket åt. Det är pengar du tidigare använt och nu får betala tillbaka. Har du höga utgifter annars? Med sjukersättning borde du kunna spara minst 600 kr per månad, om du inte har höga kostnader för andra. Eftersom kommunen sköter dina ärenden tänker jag att du inte är ute så ofta. Då borde du kunna spara ytterligare minst 450 kr per månad, om du inte har höga kostnader för övrigt. Sök fonder. Kolla upp vilka fonder som finns i din kommun eller län/ landskap. 

Nja, jag behöver hjälp med planeringen och så också så. Det går. Nog på ett ut. 

Skulden hos kronofogden är inte så mycket pengar jag använt som pengar jag inte använt. Hyresvärdar, elbolag mm vill av någon anledning har pengar av en även när man inte har några. Jag hade tur som hade en hyresvärd som inte vräkte mig under de månaderna som soc vägrade hjälpa mig för att de tyckte att försäkringskassan skulle godkänna sjukersättningen.

Varför skulle jag kunna spara 600 kr för att jag har sjukersättning? Och vadå ytterligare 450? Vad menar du ens med det? 
  • Anonym (Kostnader)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-04-02 23:19:05 följande:

Skulden hos kronofogden är inte så mycket pengar jag använt som pengar jag inte använt. Hyresvärdar, elbolag mm vill av någon anledning har pengar av en även när man inte har några. Jag hade tur som hade en hyresvärd som inte vräkte mig under de månaderna som soc vägrade hjälpa mig för att de tyckte att försäkringskassan skulle godkänna sjukersättningen.

Varför skulle jag kunna spara 600 kr för att jag har sjukersättning? Och vadå ytterligare 450? Vad menar du ens med det? 

Vad jag menar med det? Precis vad jag skriver. Om du inte för övrigt har höga kostnader borde du kunna spara det. Då antar jag att du har bostadstillägg och inte bor i en lägenhet som har en hyra över taket. Jag antar även att du bor ensam.

Hyra:ca 10% av den verkliga hyran
    Mat, hygien: 3000 kr
    Internet: 300 kr
    Telefon: 100 kr
    Försäkring: 300 kr
    Sjukvård/medicin: 300 kr
    Hemtjänst:600 kr
    Kronofogden:800 kr
    El: 300 kr
    = ca 5700+10% av hyran eller mindre.
    Du borde få ut ca 9000 kr utan bostadstillägg.
    Detta är antaganden jag har tagit ut ifrån det du skrivit.
    Om jag har missförstått dina uppgifter om ditt liv, ber jag om ursäkt.

Tycker du verkligen att det är konstigt att hyresvärdar och elbolag vill ha betalt för något du nyttjar bara för att du inte har pengar?

• Anonym (Maj)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-04-02 20:50:22 följande:
    Höjningen av sjukersättningen - kul så länge det varade

I januari fick jag nästan 1600 kr mer i plånboken från sjukersättningen. Hurra! Jag har sååååå många hål att stoppa pengarna i. Jag kan köpa smör! Riktigt jävla smör! Jag kan köpa nya skor! Jag har gått i samma, trasiga gympaskor i fem år, sommar som vinter! Jeans som det inte är hål i låren på! Ny vinterjacka! Min har dragkedjan gått sönder på. Den är ju också 9 år gammal. Spara till en ny telefon!

Och sen kom så klart verkligheten ikapp. Nu när jag fått marginal så vill kommunen ha pengar för hjälpen jag får. 600 kr i månaden för 1,5 timme i veckan. Kronofogden vill också ha. Drygt 800 kr i månaden. Kalla det gärna mitt fel och att jag får skylla mig själv som blev sjuk och kvarnarna maler så långsamt.

Kvar av ökningen blev mindre än 200 kr. Och priserna skenar. Jag har inte råd med smör längre. 

Vi köper inte heller smör längre om det inte finns med i veckobladen från butikerna. Bregott på smörgås är utbytt sen länge, jag betalar inte 50kr för ett paket. Så vi kommer nog alla få lägga om våra prioriteringar framöver. Nya vinterkläder har vi inte heller köpt på många år, det blir ärvda kläder samt begagnat. Så du är inte ensam. 
  • Anonym (Ix)
    Anonym (Karinett) skrev 2022-04-03 10:44:17 följande:

Usch fy tänk att vara så fattig! Kan knappt tänka mig det! Här går jag och väljer ut det dyraste delarna till köksrenoveringen och tar tid på mig och kan köpa smör i alla former! flytande som fast! Och nya skor varje vecka om jag vill! och du kan inte ens köpa smör! Har alltid haft svårt att förstå hur man kan tillåta sig själv att hamna hos kronofogden?!

Usch och fy för att vara trångsynt!

Kan du inte bara njuta av att ha det bra utan att försöka trycka ner andra? Vad saknar du i ditt liv eftersom du beter dig på det här sättet?
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Karinett) skrev 2022-04-03 10:44:17 följande:

Usch fy tänk att vara så fattig! Kan knappt tänka mig det! Här går jag och väljer ut det dyraste delarna till köksrenoveringen och tar tid på mig och kan köpa smör i alla former! flytande som fast! Och nya skor varje vecka om jag vill! och du kan inte ens köpa smör! Har alltid haft svårt att förstå hur man kan tillåta sig själv att hamna hos kronofogden?!

Testa själv att vara helt utan inkomster i sju månader, vara sjuk, må dåligt med flera självmordsförsök så låvar jag att du förstår hur man "kan tillåta sig själv att hamna hos kronofogden" sen. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-04-02 23:19:05 följande:

Fast om du kan sitta här och formulera dig så bra som du kan så klarar du väl ändå av att näthandla på Ica till exempel? Då betalar du för maten och inget mer. Apoteket kan du beställa från apotea osv. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Men) skrev 2022-04-03 16:06:44 följande:
    Fast om du kan sitta här och formulera dig så bra som du kan så klarar du väl ändå av att näthandla på Ica till exempel? Då betalar du för maten och inget mer. Apoteket kan du beställa från apotea osv. 

Det var nog en av veckans konstigaste slutsatser...

TS har iförsej ingen anledning att specifiera hur hens stöd ser ut men kan man näthandla utan stöd skulle ingen betala för den typen av hjälp. Det finns många typer av stöd som kan behövas...hur bra någon än skriver

• Anonym (Kostnader)

Jag tycker det är konstigt att soc inte hjälpte dig under tiden som du väntade på svar på sjukersättningen. Soc hade fått tillbaka pengarna igen. Var gjorde du av det retroaktiva beloppet du fick? Du fick väl pengar för tre månader tillbaka när du fick sjukersättning? 

Svar på tråden Höjningen av sjukersättningen - kul så länge det varade