Bör jag ta min oro ang fertilitet på allvar?
Jag vill gärna undvika diskussionen om att jag varit oansvarig osv, det vet jag redan om men det är inte det jag vill ventilera :)
Jag är 23 år gammal och jag har under flera år känt att något måste vara fel på mig. Att jag inte är fertil och inte kommer kunna få barn och det är av två anledningar.
Den första anledningen är att jag sedan jag fick mens som 13 åring fortfarande har oregelbunden mens och väldigt långa cykler. Mina tre senaste cykler var t.ex:
18 december-15 januari
15 januari-26 februari
26 februari-fortfarande inte fått nästa mens
Det känns som något måste fel när jag efter 10 år fortfarande har oregelbunden mens + så långt mellan varje menscykel.
Den andra anledningen är att jag varit otroligt oförsiktig som yngre och ändå aldrig blivit gravid. Som 15 åring var jag i ett 1 år långt förhållande med en kille som jag var sexuellt aktiv med. Vi använde inget preventivmedel och han kom i mig varje gång vi låg, vilket vi gjorde nästan varje dag. Eftersom jag inte blev gravid under hela det förhållandet så började jag tänka att jag inte skulle bli gravid så efter det skyddade jag mig inte heller med andra jag låg med. Det är väldigt många gånger genom åren som killar kommit i mig utan att något hänt. Och för er som undrar, nej jag har faktiskt aldrig fått någon könssjukdom och jag har testat mig för allt.
Nu är jag i ett förhållande med en kille jag träffade för två år sedan. Vi har skaffat en stor lägenhet, vi båda har fast jobb och vårt liv tillsammans är stabilt så för två månader sedan bestämde vi oss för att försöka skaffa barn. Innan har vi kört på finska rycket som ?preventivmetod? och det har ju uppenbarligen funkat.
Jag vet att två månader är jättekort tid och att det är normalt att försöka i upp till ett år. Men med tanke på min historik känner jag ändå att något inte står rätt till hos mig. Jag vet bara inte hur jag ska gå till väga för att kolla upp det? Jag har ju bara försökt ?seriöst? i två månader att få barn. Att jag slarvat oerhört mycket med att skydda mig som yngre lär ju inte vården räkna med. För några år sedan tog jag upp med en barnmorska att jag har väldigt oregelbunden mens och fick till svar att p-piller i princip är det enda man kan använda för att få regelbundna blödningar. Men det är ju inget alternativ för mig nu.
Tycker ni att jag överdriver eller borde jag ta mina misstankar om att något är fel på allvar?