nernu skrev 2022-03-30 15:30:38 följande:
Man kan ju hitta på alla möjliga scenario. Men om man utgår från det vanligaste så är det mamman som har varit hemma med barnet på dagarna fram tills då och även om barnet tycker om sin pappa så är en vecka utan den som är hemma på dagarna väldigt länge. För barnet. Det här med att man inte får skamma föräldrar har blivit en pinsam ursäkt för föräldrar att göra som de vill utan att ta hänsyn till sina barn. De får göra precis som de vill som jag skrev. Men det blir ju löjligt att låtsas som att barnet mår fint och inte påverkas. Föräldrarna får göra en värdering av vad som är viktigast och leva med det.
Ifall du kan länka till en studie som påvisar permanent skada på barn som lämnas med en anknytningsperson (av två etablerade) under ca en veckas tid vid ca 8 mån ålder så ska jag läsa den och ta till mig eventuell evidens.
Det är ingen pinsam ursäkt, det är en allmän och öppen fråga. Man frågar för att man undrar tänker jag, få stöd i att väga för och emot utifrån andras upplevelser.
Mellan "nu" och oktober infaller även en sommar som för många är en period av gemensam ledighet.
Men som sagt, alla gör som de vill utifrån vad man uppfattar som barnets bästa. Bara det faktum att man ställer frågan och inte bara beger sig iväg tyder på ett stort mått av omsorg.