• Anonym (Fd livegen)

Hur livegen på jobb är rimligt att vara?

Mitt gamla jobb:

Vi anställda jobbade med olika bokningar, beställningar, kundärenden mm vid datorn. Allt vi gjorde kollades. Hur många ärenden per dag, hur lång tid varje ärende tog, hur lång tid man var pausad (vilket såklart behövdes för att kolla upp lösningar på saker). Exakt vilken tid som loggades in och ut. 
    Allt sammanställdes i rapporter man fick gå igenom med arbetsledare varannan månad.

Exempel på problem under 10 års anställningstid:
    * Jag behövde någon eller några dagar prata med vårdcentralen. Kanske tog 10 min av min tid per gång = fick inte bra siffror (gnäll vid månadssamtalet).

* behövde någon gång ta ett samtal från skolan då dottern ramlat och slagit sig. Tog 5 min.

* behövde 1 gång vara inne på toaletten 15 min pga störtblödning näsblod.

Fanns aldrig någon möjlighet att sluta tidigare eller börja senare oavsett anledning. Såklart kunde VAB, föräldraledighet mm användas men det var inte populärt.

Mitt nya jobb idag:

Har flextid som jag styr själv efter den verksamhet jag jobbar inom behov.

Chefen ser till helheten. Det är inte mängden saker som utförs som räknas utan att det som görs blir bra.

Skulle jag behöva besöka min mamma på sjukhuset en eftermiddag så kan jag göra det och arbeta lite längre nästa dag istället.

Dessa två arbetsplatser är som skilda världar. 

Hur stora krav får en arbetsgivare egentligen ställa på en anställd???

• Svar på tråden Hur livegen på jobb är rimligt att vara?
  • Anonym (Fd livegen)

Någon som varit med om liknande???

• Anonym (Fd livegen)

Ja det vet jag

• Anonym (Generell arbetsbrist)

Det är generellt arbetsbrist i väldigt många branscher idag så väldigt få behöver stanna kvar på arbetsplatser med osund arbetsmiljö. De allra flesta kan byta jobb direkt eller gå en utbildning för att byta bransch. 

• Anonym (Fd livegen)
    Anonym (Generell arbetsbrist) skrev 2022-03-29 11:56:45 följande:

Det är generellt arbetsbrist i väldigt många branscher idag så väldigt få behöver stanna kvar på arbetsplatser med osund arbetsmiljö. De allra flesta kan byta jobb direkt eller gå en utbildning för att byta bransch. 

Ja. Sant
  • Anonym (Fd livegen)
    Överste Senap skrev 2022-03-29 10:48:52 följande:

Vet du vad ordet livegen betyder egentligen?

Var livegen fel att använda i detta sammanhang????
  • Överste Senap
    Anonym (Fd livegen) skrev 2022-03-29 12:51:44 följande:
    Ja det kan man verkligen säga. Du äger rätten att sluta på en arbetsplats och börja på en ny. Den rätten saknar man som livegen.
    Att din arbetsgivare kanske går utanför gränsen över vad som är ok är en annan sak och det är något du borde kolla med facket snarare än FL. Men livegen är du inte ens nära att vara.
  • Anonym (.)
    Anonym (Fd livegen) skrev 2022-03-29 12:51:44 följande:
    Ja, verkligen. Vem tvingade dig att jobba där?
  • Anonym (Fd livegen)
    Överste Senap skrev 2022-03-29 13:07:05 följande:
    Ja det kan man verkligen säga. Du äger rätten att sluta på en arbetsplats och börja på en ny. Den rätten saknar man som livegen.
    Att din arbetsgivare kanske går utanför gränsen över vad som är ok är en annan sak och det är något du borde kolla med facket snarare än FL. Men livegen är du inte ens nära att vara.
    Sant.
Svar på tråden Hur livegen på jobb är rimligt att vara?