Hur livegen på jobb är rimligt att vara?
Mitt gamla jobb:
Vi anställda jobbade med olika bokningar, beställningar, kundärenden mm vid datorn. Allt vi gjorde kollades. Hur många ärenden per dag, hur lång tid varje ärende tog, hur lång tid man var pausad (vilket såklart behövdes för att kolla upp lösningar på saker). Exakt vilken tid som loggades in och ut.
Allt sammanställdes i rapporter man fick gå igenom med arbetsledare varannan månad.
Exempel på problem under 10 års anställningstid:
* Jag behövde någon eller några dagar prata med vårdcentralen. Kanske tog 10 min av min tid per gång = fick inte bra siffror (gnäll vid månadssamtalet).
* behövde någon gång ta ett samtal från skolan då dottern ramlat och slagit sig. Tog 5 min.
* behövde 1 gång vara inne på toaletten 15 min pga störtblödning näsblod.
Fanns aldrig någon möjlighet att sluta tidigare eller börja senare oavsett anledning. Såklart kunde VAB, föräldraledighet mm användas men det var inte populärt.
Mitt nya jobb idag:
Har flextid som jag styr själv efter den verksamhet jag jobbar inom behov.
Chefen ser till helheten. Det är inte mängden saker som utförs som räknas utan att det som görs blir bra.
Skulle jag behöva besöka min mamma på sjukhuset en eftermiddag så kan jag göra det och arbeta lite längre nästa dag istället.
Dessa två arbetsplatser är som skilda världar.
Hur stora krav får en arbetsgivare egentligen ställa på en anställd???