• Anonym (Undrar)

Smygspara pengar som gift?

Har någon här lyckats smygspara pengar (som ni inte vill att er partner ska få reda på), hur lyckades ni gå tillväga isåfall? Känns inte säkert att öppna ett konto hos en annan bank t.ex om man får papper från banken senare hem då jag vill att det ska vara hemligt. Att ta ut pengar och spara kontant känns ju inte heller så smart om det blir en större summa tänker jag?

Och kan någon förklara, om man nu inte skulle smygspara kontant utan på ett konto, räknas detta automatiskt som gemensamt vid en eventuell skilsmässa trots att sparandet skulle stå i mitt namn? Tänker om man alltså vill ha detta sparande just till sig själv och använda sig av det innan betänketiden och skilsmässan osv.. Hur gör man på bästa sätt för att det inte ska bli några problem juridiskt?

• Svar på tråden Smygspara pengar som gift?
  • Anonym (S)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-03-28 21:05:30 följande:

Har någon här lyckats smygspara pengar (som ni inte vill att er partner ska få reda på), hur lyckades ni gå tillväga isåfall? Känns inte säkert att öppna ett konto hos en annan bank t.ex om man får papper från banken senare hem då jag vill att det ska vara hemligt. Att ta ut pengar och spara kontant känns ju inte heller så smart om det blir en större summa tänker jag?

Och kan någon förklara, om man nu inte skulle smygspara kontant utan på ett konto, räknas detta automatiskt som gemensamt vid en eventuell skilsmässa trots att sparandet skulle stå i mitt namn? Tänker om man alltså vill ha detta sparande just till sig själv och använda sig av det innan betänketiden och skilsmässan osv.. Hur gör man på bästa sätt för att det inte ska bli några problem juridiskt?

Är ni gifta så delas allt vid en skilsmässa. Undantag är enskild egendom och/eller äktenskapsförord.

Varför tror du att du att du inte får del av era gemensamma pengar vid en skilsmässa? 
  • Elin pelin

Klart du kan spara och få enbart digitala brev. Ex Avanza eller andra e-tjänster. Däremot är det inte enbart dina pengar vid en skilsmässa om ni inte har äktenskapsförord, så ja du får snällt dela med dig

• Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2022-03-28 21:10:07 följande:
    Är ni gifta så delas allt vid en skilsmässa. Undantag är enskild egendom och/eller äktenskapsförord.

Varför tror du att du att du inte får del av era gemensamma pengar vid en skilsmässa? 
    Så med andra ord måste sparandet vara kontant om man inte vill att det ska delas? 

Alltså det tar ju tid tills en skilsmässa går igenom med betänketid osv, det sker inte på en natt. Det är väl efter det som allt delas eller har jag missförstått? Jag behöver pengarna för att kunna lämna honom.
  • Anonym (C)

Ett tips är att ta ut kontanter med jämna mellanrum och lämna dessa till någon du litar på som kan spara pengarna på ett konto dig. Alternativt spara på ett konto kopplat till din bank som din man inte kan se som du sedan kan använda innan skilsmässan gått igenom. Måste väl ändå vara lagligt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-03-28 21:05:30 följande:

Jag sparar i smyg inte för att jag vill ha pengarna själv utan för att min man är katastrofalt dålig på att spara pengar. Jag spara på ett vanligt sparkonto. Får inga papper hem tror allt kommer digitalt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-03-28 21:20:34 följande:
    Så med andra ord måste sparandet vara kontant om man inte vill att det ska delas? 

Alltså det tar ju tid tills en skilsmässa går igenom med betänketid osv, det sker inte på en natt. Det är väl efter det som allt delas eller har jag missförstått? Jag behöver pengarna för att kunna lämna honom.
    Tillgångarna räknas på den dag som skilsmässan lämnas in, brytdagen.

Har du inte tillgång till några gemensamma konton? Spara kontanter låter inget vidare, de kan du ju knappt använda i dagens samhälle. Ta hjälp av någon?
  • Anonym (Undrar)
    Elin pelin skrev 2022-03-28 21:16:52 följande:

Klart du kan spara och få enbart digitala brev. Ex Avanza eller andra e-tjänster. Däremot är det inte enbart dina pengar vid en skilsmässa om ni inte har äktenskapsförord, så ja du får snällt dela med dig

Jag menade inte att de skulle skicka brev hem regelbundet, t.ex Avanza skickar brev hem första gången man öppnar ett konto där om jag inte minns fel.. var det jag ville undvika ifall han skulle upptäcka posten.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (.) skrev 2022-03-28 21:31:12 följande:
    Tillgångarna räknas på den dag som skilsmässan lämnas in, brytdagen.

Har du inte tillgång till några gemensamma konton? Spara kontanter låter inget vidare, de kan du ju knappt använda i dagens samhälle. Ta hjälp av någon?
    Man kan sätta in kontanter på kontot regelbundet senare när man behöver dem, men det är inte så smart nej om det finns bättre alternativ ifall man skulle få banken efter sig. 

Finns ingen som kan hjälpa. Äsch får tänka igenom det och kanske hitta någon bra lösning.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-03-28 21:20:34 följande:

Datumet då skilsmässoansökan lämnas in räknas. Om du har gjort av med ovanligt mycket pengar efter det, kommer det att märkas (om din make väljer att göra rättssak av detta, för då kan hans advokat få ut dina kontoutdrag). 

Något du skulle kunna göra, är att köpa något som är väldigt värdefullt, men som inte ser så värdefullt ut (och som din make inte förstår är värdefullt), t.ex. smycke, klocka, vissa märkesplagg eller handväskor, och sedan sälja efter att skilsmässan gått igenom. Men det blir troligtvis en viss förlust, såklart. 

Kan du köpa guld eller diamanter och förvara hos en släkting eller väninna? Har du någon du litar så mycket på?
  • Anonym (My)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-28 21:36:33 följande:
    Något du skulle kunna göra, är att köpa något som är väldigt värdefullt, men som inte ser så värdefullt ut (och som din make inte förstår är värdefullt), t.ex. smycke, klocka, vissa märkesplagg eller handväskor, och sedan sälja efter att skilsmässan gått igenom. Men det blir troligtvis en viss förlust, såklart. 

Kan du köpa guld eller diamanter och förvara hos en släkting eller väninna? Har du någon du litar så mycket på?
    Att uppmana till brott är mot forumreglerna, och även olagligt (skull dock sällan leda till åtal).
Svar på tråden Smygspara pengar som gift?