Soulmates skrev 2022-03-27 14:56:01 följande:
Ägglossning
Hej jag behöver hjälp. Ägglossning inträffar inte det 2 veckor efter senaste mensens första dag? Enligt min kalender står det att den ska komma tidigare alltså 10 dagar efter senaste mensens första dag? Förlåt för rörigt inlägg men hoppas ni förstår. Min mens för övrigt har varit väldigt oregelbunden i Januari månad låg min menscyckel på 21 dagar i februari månad låg den på 25 dagar, hade alltså mens 2 gånger i februari månad. Så till frågan när är min ägglossning? Mvh förvirrad
Nej. Ägglossning sker ca 2 veckor INNAN mens. 12-16 dagar innan mens är det vanligaste och normala och antal dagar brukar vara samma alla cykler för samma kvinna. Så t.ex om du brukar ha 15 dagar från äl till mens brukar det vara 15 dagar varje månad. Antal dagar från mensens första dag till ägglossning kan dock variera från månad till månad för många kvinnor. Att ägglossning inträffar 2 veckor efter mensens start stämmer bara för de kvinnor som har en 28-dagars cykel och 14 dagar mellan äl och mens. Det är en standard cykel, ett skolboksexempel som man brukar utgå från, men långt ifrån hur verkligheten ser ut för många kvinnor. Många har längre eller kortare cykler än 28 dagar och många har också oregelbunden mens (då är det dagarna mellan mensens start och äl som varierar och därmed gör cyklerna oregelbundna). Har du oregelbunden mens går det inte att räkna ut när du ska ha äl, det kan inte appar heller.