TopG skrev 2022-03-23 07:35:37 följande:
Min underbara arga 10 åring
Hej
Min fina älskade pojke. Fyller snart 10 o hans humör har tvärvänt. Alltid varit full rulle med mkt humör men nu. Han är arg, sur , suckar, vresig , mestadels av tiden.
Säger vi nej blir det gap o skrik, säger vi ifrån, säger vi till. osv osv. Råkar man upprepa sig så är man tjatig. Vill gärna ?svara emot? o ingenting är hans fel.
Vi tar snacket när han lugnat sig o de gör han ganska fort men dessa stunder kommer tyvärr ofta istället, där han blir arg o springer upp i rummet.?
Ingenting har hänt, säger han själv. Vi kan prata bra när vi alla är lugna o glada. O han säger förlåt o förstår att saker o ting sårar men han är mellanåt så långsint o har svårt att släppa när det blir fel.
känner du igen dig? vad gör man?
Jag tycker att mina barn har haft perioder när det varit ur balans på olika sätt. Och jag har försökt tänka att det varit när de gått igenom något, ofta en utvecklingsfas som tär lite på dem och möblerar om i skallen så att hela världen känns upp-och-ner.
Och om man går igenom nåt jobbigt som tar sig uttryck i humöret så hjälper det sällan att bli skälld på eller ställd till svars (han verkar ju veta själv och ångra att det blir fel och han beter sig dumt). Det man kanske istället behöver en extra kram, nån som kollar hur man har det i det stora och lilla, nån som säger att det verkar som att livet är rätt trist just nu, finns det nåt jag kan göra för att det ska kännas bättre? Gränser kan man markera om barnet är direkt otrevlig eller sårar omgivningen, men man kan försöka minimera konfrontationer över lag och suckar och surande kanske man kan ha lite överseende med.
Så har jag iaf tänkt och gjort och tycker att det har funkat rätt bra. Det har blivit folk av mina barn till slut även om jag tyckte det kändes som mission impossible emellanåt.