Tidigare flickvän utsatt för brott - vill ha stöd av mig
Hej allihopa!
Jag har ett dilemma som jag skulle behöva lite råd kring.
Jag har haft flickvän i cirka 2 år. Förhållandet tog slut i höstas och jag har lyckats gå vidare helt och hållet och är inte intresserad av att ha kontakt med mitt ex Då jag gått vidare och tycker det var helt rätt att vi lämnat varandra.
Vi har inte haft kontakt på flera månader. Nu gör hon av sig och berättar att hon blivit utsatt för en våldtäkt. Givetvis blir jag illa berörd och tycker otroligt synd om henne så ingen någonsin förtjänar att bli utsatt för något sådant.
Hon ligger väldigt mycket på mig nu att jag ska finnas där och stötta henne genom hela processen då hon såklart mår fruktansvärt dåligt. Hon menar att det bara är mig hon kämnet tillit till och att jag är den ända som kan stötta henne. Jag vill henne det bästa att hon får hjälp att ta sig igenom detta på bästa sätt. Men jag känner inte att jag är den som är bäst för henne att vara som stöd. Det känns spontant som gamla känslor kommer komma till ytan om vi har kontakt om detta. Dels att jag kommer må sämre av att ha kontakt med henne, men även långsiktigt för hennes egen skull.
Så nu till frågan. Är jag hemsk eller dålig människa på något sätt om jag avvisar mig för att vara med och stötta henne genom detta? Eller tänker jag rätt, att både hon och jag mår bättre långsiktigt av att inte ha kontakt och att hon tar hjälp och stöttning på annat håll?