• trilskas

Från sambo till särbo, med barn

Jag och min sambo har kommit överens - vi ska testa att bo som särbos. Vi har fyra barn gemensamt i åldrarna 2-9 år. Från och med 1 maj kommer han att ha en annan lägenhet och jag kommer få ta över denna som vi bor i nu. Dock kanske det inte kommer att märkas skitmycket, då han redan nu är borta mycket (mer än tre fjärdedelar av året typ).. Hans lägenhet kommer att vara i hyreshuset bredvid vårt, med bara en uppfart mellan, så det blir ju bra för barnen också tänker jag, när han "väl är hemma". Men sitter och klurar på min ekonomi. 

Jag kommer ha CSN och barnbidrag. Kommer även ansöka om bostadsbidraget. Kan ju även ta ut lite föräldradagar här och där samt jobba extra 1-4 pass per månad (inom barnomsorgen). Vi har kommit överens att så länge vi bor särbos kommer han inte betala underhåll, utan hjälpa till med ekonomin då det behövs - till barnen. Och så länge vi är särbos kommer jag få köra hans bil, ha hans bensinkort samt att han fortsätter betala min telefon (han köpte den)... Men jag är förvirrad. Försöker göra en budget (via konsumentverkets budgetkalkyl) men det går inte ihop. Känns bara så luddigt alltihop. 

* Hur mycket pengar brukar ni ha att röra er med till mat, div. saker i matbutiken (tvättmedel, personlig hygien, blöjor, kattmat, kattsand (två katter), etc)? 

* Hur mycket sparar ni till barnen? 

* Hur tänker ni kring studentlitteratur, fritidsaktiviteter åt barnen, kläder osv? Hur bör jag tänka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-19 08:26
    Glömde skriva att barnen kommer bo hos mig på heltid.

• Svar på tråden Från sambo till särbo, med barn
  • Magical

Hm, jag undrar om det där med underhållet är genomtänkt? Ni kan behöva omförhandla det om du inte klarar allt runt mat osv. Eller menar han att han ska bidra till barnens matkostnader när ni säger "till barnen"? 

Givetvis ska ni räkna bort de dygn barnen bor hos honom för då är det ju han som betalar mat mm, men det låter på texten som att det inte kommer vara alltför ofta.  

• trilskas
    Magical skrev 2022-03-19 08:27:35 följande:

Hm, jag undrar om det där med underhållet är genomtänkt? Ni kan behöva omförhandla det om du inte klarar allt runt mat osv. Eller menar han att han ska bidra till barnens matkostnader när ni säger "till barnen"? 

Givetvis ska ni räkna bort de dygn barnen bor hos honom för då är det ju han som betalar mat mm, men det låter på texten som att det inte kommer vara alltför ofta.  

Nej, precis. Den lägenhet han fått är en tvåa. Vi bor för närvarande i en fyra. Så hos honom kommer det inte finnas sängar eller så till barnen i första taget i alla fall. Han menar att han kommer kunna bidra med det som behövs - ifall det behövs. Såsom, ytterkläder framförallt, fritidsaktiviteterna barnen har. Och barnens matkostnader... Jag kommer nog behöva be om lite extra pengar till det, men inget jag räknar med så att säga. 
  • Magical
    trilskas skrev 2022-03-19 08:31:30 följande:
    Nej, precis. Den lägenhet han fått är en tvåa. Vi bor för närvarande i en fyra. Så hos honom kommer det inte finnas sängar eller så till barnen i första taget i alla fall. Han menar att han kommer kunna bidra med det som behövs - ifall det behövs. Såsom, ytterkläder framförallt, fritidsaktiviteterna barnen har. Och barnens matkostnader... Jag kommer nog behöva be om lite extra pengar till det, men inget jag räknar med så att säga. 
    Nu vet vi ju inte här varför ni vill vara särbo. Men det lilla du skrivit om att han ändå är borta så mycket, får mig ju att tro att det är så där det kommer vara - alltid. 

Gör ni slut ska du givetvis ha underhåll enligt FK. Kanske går även som särbo, om ni inte kommer överens, eftersom ni tänker ha separata ekonomier. Kan vara bra att kolla upp.

På Konsumentverket finns uträkningar vad det kostar med barn i olika åldrar så du kanske kan titta på det om du inte gjort det, se hur det rimmar med er verklighet, samt vad du får in på bb osv. Visa honom, om du ser att det här kommer inte gå ihop. Det är inte rimligt att du ska gå bankrutt när du är föräldraledig om ni ändå är ett par, liksom. 
  • nernu

Jättedålig ide. Du ska ha barnen på heltid och det enda han ska bidra med ekonomiskt är att du på nåder får låna hans bil och han köper nya ytterkläder ibland? Det är vansinne. Du går ju miste om flera tusen i månaden i underhåll som du behöver för att kunna ta hand om barnen. Och du måste ju kunna planera din ekonomi och få det att gå ihop utan att behöva be om hjälp varje gång du ska köpa tacos. Skitupplägg. Gå inte med på det. 

• trilskas
    Magical skrev 2022-03-19 08:36:50 följande:
    Nu vet vi ju inte här varför ni vill vara särbo. Men det lilla du skrivit om att han ändå är borta så mycket, får mig ju att tro att det är så där det kommer vara - alltid. 

Gör ni slut ska du givetvis ha underhåll enligt FK. Kanske går även som särbo, om ni inte kommer överens, eftersom ni tänker ha separata ekonomier. Kan vara bra att kolla upp.

På Konsumentverket finns uträkningar vad det kostar med barn i olika åldrar så du kanske kan titta på det om du inte gjort det, se hur det rimmar med er verklighet, samt vad du får in på bb osv. Visa honom, om du ser att det här kommer inte gå ihop. Det är inte rimligt att du ska gå bankrutt när du är föräldraledig om ni ändå är ett par, liksom. 
    Ja, han har ju jobbat så sedan innan barnen föddes. Så jag är ju van vid att ta hand om dem själv. Så det praktiska kommer ju inte ändras så mycket - egentligen. Och just nu är jag inte föräldraledig. Jag studerar både på högskola och komvux samtidigt. Så jag har ju full CSN.. Men ja, har kikat där och får göra det igen. Bara att jag blir så förvirrad. 
  • trilskas
    nernu skrev 2022-03-19 08:41:39 följande:

Jättedålig ide. Du ska ha barnen på heltid och det enda han ska bidra med ekonomiskt är att du på nåder får låna hans bil och han köper nya ytterkläder ibland? Det är vansinne. Du går ju miste om flera tusen i månaden i underhåll som du behöver för att kunna ta hand om barnen. Och du måste ju kunna planera din ekonomi och få det att gå ihop utan att behöva be om hjälp varje gång du ska köpa tacos. Skitupplägg. Gå inte med på det. 

För att han ens skulle gå med på att pröva som särbos var detta lösningen, jag kommer senare - efter sommaren (lagom till skolstart) se till att få underhåll, för då har jag "visat" honom att det inte fungerar för barnen annars. 
  • mammaåten

Om han ändå är borta största delen bör du ju kunna kolla vad som gått åt varje månad i dagsläget så vet du vad du kan börja räkna på?

kurslitteratur kan du köpa begagnad och låna där det går! kolla igenom vilka böcker som används över flera kurser och köp dessa i första hand och försök låna de som bara användS vid enstaka tillfällen. Jag tror att om man är medlem i Unionen så kan man få viss ersättning för litteraturen. 

Sparandet får du anpassa, vi spar motsvarande barnbidraget varje månad. Men har inte alltid gjort det. När jag pluggade sparade jag det jag hade råd med och hans papp sparade halva barnbidraget. 

För mig och sonen går det strax över 3000kr på Ica varje månad (på Allt som kan köpa där, förutom kläder). Men då handlar jag det jag är sugen på. 

• trilskas
    mammaåten skrev 2022-03-19 08:51:59 följande:

Om han ändå är borta största delen bör du ju kunna kolla vad som gått åt varje månad i dagsläget så vet du vad du kan börja räkna på?

kurslitteratur kan du köpa begagnad och låna där det går! kolla igenom vilka böcker som används över flera kurser och köp dessa i första hand och försök låna de som bara användS vid enstaka tillfällen. Jag tror att om man är medlem i Unionen så kan man få viss ersättning för litteraturen. 

Sparandet får du anpassa, vi spar motsvarande barnbidraget varje månad. Men har inte alltid gjort det. När jag pluggade sparade jag det jag hade råd med och hans papp sparade halva barnbidraget. 

För mig och sonen går det strax över 3000kr på Ica varje månad (på Allt som kan köpa där, förutom kläder). Men då handlar jag det jag är sugen på. 

När jag har kollat och försökt räkna bakåt i vår bank vad vi har gjort åt på ICA (och övriga mataffärer) så har det legat på 5-7000 kr, men då har ajg inte heller varit sparsam så sett. Handlat dag för dag, vilket inte kommer kunna gå sedan. 

Tack för tipset om böckerna. 
  • nernu
    trilskas skrev 2022-03-19 08:44:45 följande:
    För att han ens skulle gå med på att pröva som särbos var detta lösningen, jag kommer senare - efter sommaren (lagom till skolstart) se till att få underhåll, för då har jag "visat" honom att det inte fungerar för barnen annars. 
    Gå med på? Visat honom? Det är inget du behöver visa det är hans lagstadgade skyldighet att betala underhåll. Varför vill du ens ha en relation med en man som ägnar sig åt utpressning. För det är precis vad det är. Du har ingen makt över din egen ekonomi utan det ska han ha. Förstår du inte hur absurt det är?
  • Yllop

Varför ska han inte betala underhåll? Det går ju till barnens försörjning.

• Billie38

Känns som du lurar dig själv här för få att fortsätta vara tillsammans med honom. Du tar allt ansvar, jobb och kostnader för barnen och den stora lägenheten.

4 barn kostar mer än lite mat. Det är kläder och skor, väskor och träningar mm. Gör dig själv en tjänst och begär underhåll direkt, verkar naivt och tro att du kan ha barnen på heltid med bara csn bara för han tycker att han kan bidra "lite" då o då. Kräv din/er rätt!

Svar på tråden Från sambo till särbo, med barn