Från sambo till särbo, med barn
Jag och min sambo har kommit överens - vi ska testa att bo som särbos. Vi har fyra barn gemensamt i åldrarna 2-9 år. Från och med 1 maj kommer han att ha en annan lägenhet och jag kommer få ta över denna som vi bor i nu. Dock kanske det inte kommer att märkas skitmycket, då han redan nu är borta mycket (mer än tre fjärdedelar av året typ).. Hans lägenhet kommer att vara i hyreshuset bredvid vårt, med bara en uppfart mellan, så det blir ju bra för barnen också tänker jag, när han "väl är hemma". Men sitter och klurar på min ekonomi.
Jag kommer ha CSN och barnbidrag. Kommer även ansöka om bostadsbidraget. Kan ju även ta ut lite föräldradagar här och där samt jobba extra 1-4 pass per månad (inom barnomsorgen). Vi har kommit överens att så länge vi bor särbos kommer han inte betala underhåll, utan hjälpa till med ekonomin då det behövs - till barnen. Och så länge vi är särbos kommer jag få köra hans bil, ha hans bensinkort samt att han fortsätter betala min telefon (han köpte den)... Men jag är förvirrad. Försöker göra en budget (via konsumentverkets budgetkalkyl) men det går inte ihop. Känns bara så luddigt alltihop.
* Hur mycket pengar brukar ni ha att röra er med till mat, div. saker i matbutiken (tvättmedel, personlig hygien, blöjor, kattmat, kattsand (två katter), etc)?
* Hur mycket sparar ni till barnen?
* Hur tänker ni kring studentlitteratur, fritidsaktiviteter åt barnen, kläder osv? Hur bör jag tänka?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-19 08:26
Glömde skriva att barnen kommer bo hos mig på heltid.