Xenia skrev 2022-03-18 19:29:11 följande:
Jag har ägnat mig en hel del åt släktforskning och Mattias och Gabriel var vanligt på 1700- och 1800-talet. Men Mattias blev ofta förkortat till Matts i dagligt tal.
Jonatan är ju bibliskt och därmed klassiskt. Det är ju ett välkänt namn precis som David. William känns nyare men har funnits länge som Wilhelm/Vilhelm. Det är förstås det anglosaxiska inflytandet som gjort att William konkurrerat ut Wilhelm.
Noel är det namn som känns nyast, inte alls klassiskt i Sverige. Det är ett namn som för mig är förknppat med julen så det skulle jag bara använda för ett barn fött vid juletid.
Ja men det känner jag igen, någon slags förkortning av Mattias. Tror det finns någon annan förkortning än Matts men kommer inte på nu vad det är.
Jaså Jonatan finns också med i bibeln? Ja, jag är inte så hemmastadd med bibeln, där ser man. Wilhelm Tell osv, det är ju äldre, men just varianten William är förstås klart brittisk och nyare. I andra länder är Willhelmius inte ovanligt, men då kallas de oftast Will, Willem, Wilhelm eller något annat.