• Anonym (selda)

Hur lämna en destruktiv relation på ett bra sätt?

Jag har plågats i flera år av denne man, som är narcissist. Ena dagen är han fantastisk och nästa dag fruktansvärd psykopat där han kränker och nedvärderar och får mig att känna mig värdelös. Han har fysiskt och psykiskt misshandlat mig. Jag är i botten.

Jag har väldigt svårt för att lämna honom och stå fast vid mitt beslut, eftersom jag har så dålig självkänsla.och känner mig som en looser. När jag säger att han måste förändra sig så är han helt nonchalant och säger att den ena som ska ändra sig är JAG. Han vill inte gå i parterapi och det känns riktigt kasst alltihop.
    Vi har försökt att inte ha kontakt i flera veckor ibland men vi har båda svårt för att släppa taget. 

HUR hade ni gjort för att avsluta på ett sätt där han nu får må lika dåligt som jag har gjort?

1) Ghosta honom plötsligt och bara vara onåbar?
    2) Förklara hur jag känner och avsluta snyggt och gå vidare?
    3) Vara otrogen och visa honom?

• Svar på tråden Hur lämna en destruktiv relation på ett bra sätt?
  • Anonym (Syster)

1) Då kommer han förfölja dig
    2) Bästa alternativet, du måste så klart också blockera honom på alla sätt
    3) Ett ypperligt sätt att riskera att bli misshandlad och dödad, dessutom kommer han inte lämna dig ifred för det heller, du skulle få det tusen gånger värre.

Ta det mogna beslutet att vara tydlig emot honom, förklara i meddelande eller brev att du vägrar bli illa behandlad längre, att du kommer att gå vidare och att han ska lämna dig ifred, att ni två går skilda vägar. Bara väldigt kort så även om det är brev. En del tycker man ska göra detta öga mot öga eller i telefon men då kommer han manipulera dig och om ni ses irl kan han misshandla dig. De flesta kvinnor som misshandlas till döds är i största risken just när de lämnar.

• Anonym (sockertoppen)

Läs allt du kan hitta om giftiga relationer och hur man bäst går tillväga om man vill lämna.
    Du behöver förstå att din hjärna är manipulerad av hans beteende, att det han utsätter dig för är så normaliserat för dig att du inte vet vad som är rätt eller fel längre. Han kan snacka dig dit han vill, han styr dig fullständigt och han vet att du alltid kommer göra som han vill.

Men som du själv är inne på, han kommer aldrig göra dig lycklig. Tvärt om. 
    Ditt val att vara med honom har kostat dig din självkänsla.
    För att få tillbaka den måste du lämna honom och ALDRIG gå tillbaka.
    För han kommer aldrig förändras.
    En narcissist är aldrig självkritisk och ser aldrig sitt beteende som fel. Allt handlar om de själva, deras behov, deras vinning.
    Andra männsikor är till för dom att ge dom det dom vill ha.

• Josse113

Jag vet precis hur svårt det kan vara och hoppas verkligen att du lyckas ta dig ur den destruktiva relationen snart. Självklart är det bästa i teorin att förklara hur du känner och avsluta snyggt och gå vidare. Problemet är bara att det verkar vara omöjligt att avsluta en sådan här relation snyggt och gå vidare, för då kommer han bara försöka få dig tillbaka. Läs på om narcissister och hoovering tactics! De kan till exempel variera mellan att skuldbelägga, spela offer, vädja och be, hota och lova att förändras. Skickar en stor kram till dig!

• Anonym (selda)

Det är mest att jag önskar att han fick lida lika mycket som jag har lidit i denna relation. Och då känns ghosting bäst.

• Anonym (Syster)
    Anonym (selda) skrev 2022-03-16 13:40:33 följande:

Det är mest att jag önskar att han fick lida lika mycket som jag har lidit i denna relation. Och då känns ghosting bäst.

Ok jag förstår din önskan men det är skrattretande att tro att han skulle lida ett dugg av ghosting. Det du riskerar är att han kommer att bli arg och hämnas. Är det verkligen det som borde vara ditt mål....? Är det inte så att du borde fokusera på att faktiskt lämna honom, och hålla dig ifrån honom sen? Gå i terapi och arbeta bort de destruktiva mönster som fick ihop dig med honom, och sedan leva ett bättre liv?
  • Gameofthrones

Vet inte om det är världens bästa lösning. 

Men oaxja och dra. Blockera honom och byt nr. Bara till dina närmaste.

Har du någonstans och bo? Jag tycker att du letar lgh från din mobil helst inte på en gemensam dator.

Har du hittat en lgh för tillfället så packar du dina kläder och de nödvändiga. 

Blockera allt. Byt nr.

Innan det när du är i säkerhet, så ringer du hej nu har jag flyttat. Och vi är inte tillsammans längre. Kontakta mig inte mer. 

Narcisster är inget och ha. 

• Gameofthrones

Förstår om du ghostar. 

• Anonym (selda)
    Josse113 skrev 2022-03-16 13:15:56 följande:

Jag vet precis hur svårt det kan vara och hoppas verkligen att du lyckas ta dig ur den destruktiva relationen snart. Självklart är det bästa i teorin att förklara hur du känner och avsluta snyggt och gå vidare. Problemet är bara att det verkar vara omöjligt att avsluta en sådan här relation snyggt och gå vidare, för då kommer han bara försöka få dig tillbaka. Läs på om narcissister och hoovering tactics! De kan till exempel variera mellan att skuldbelägga, spela offer, vädja och be, hota och lova att förändras. Skickar en stor kram till dig!

Precis så är det!

Om jag talar om snyggt att jag inte vill längre så kommer han bli nonchalant och spela cool och adda en massa tjejer etc. Sedan efter några veckor så kommer han fatta att han verkligen förlorar mig och då kommer hans vädjan om att han är ju så snäll och har gjort allt för mig och att han har ångestattack och är på väg till sjukhuset. Om jag sen inte svarar så kommer hoten etc etc.

Så det är jättesvårt.
  • Josse113
    Anonym (selda) skrev 2022-03-16 16:32:28 följande:
    Precis så är det!

Om jag talar om snyggt att jag inte vill längre så kommer han bli nonchalant och spela cool och adda en massa tjejer etc. Sedan efter några veckor så kommer han fatta att han verkligen förlorar mig och då kommer hans vädjan om att han är ju så snäll och har gjort allt för mig och att han har ångestattack och är på väg till sjukhuset. Om jag sen inte svarar så kommer hoten etc etc.

Så det är jättesvårt.
    Jag tycker absolut att du kan ghosta honom om du har möjlighet till det. Om ni inte bor ihop och har en massa andra saker som binder er samman, så är det ju mycket lättare. Du verkar inte heller lida av trauma bonding, vilket är bra. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara jättesvårt att lämna en relation där man har blivit nedbruten och känner igen allt du beskriver. Förstår precis känslan att du vill att han också ska få lida, så som du har gjort. Det är en hälsosam känsla. Mitt problem är nog det motsatta. Att jag inte vill att han ska lida, trots att jag har fått lida. För det skadar mig mer än någonting annat, eftersom jag lider av trauma bonding och känner mig personligt ansvarig för hans mående. Lycka till hur du än väljer att avsluta relationen och se till att satsa på dig själv framöver!
  • Anonym (A)
    Josse113 skrev 2022-03-16 13:15:56 följande:
    Håller med
  • Anonym (S)
    Anonym (selda) skrev 2022-03-16 16:32:28 följande:
    Precis så är det!

Så det är jättesvårt.
    Men blocka honom, byt nummer. 
  • Anonym (Spelar ingen roll)

Du måste lämna idioten .Du har rätt att må bra.Skit i hans manipulation och lögner.Klipp kontakten helt.

• nonameleft

Det gar inte att avsluta en relation med en narcissist pa ett "normalt" sätt. Det enda sättet är att avsluta och sedan blockera överallt. En narcissist med ett sarat ego âr inte att leka med.

Samla mod till dig, ta stöd av familj och vänner om du har möjlighet och prata med en terapeut. Lämna sedan utan att se tillbaka. Det kommer inte att vara lätt men om du tänker pa hur alternativet ser ut, att lata honom bryta ner dig ännu mer sa inser du att det inte är nagot alternativ. Det är inte kärlek ni har och det kommer aldrig nagonsin att vara det. 

Har du lyssnat pa podcasten "Älskade psykopat"? Där kan du lyssna pa berättelser av människor som lyckats ta sig ur förhallanden med narcissister/psykopater.

Du fixar detta!!!

Kram
Svar på tråden Hur lämna en destruktiv relation på ett bra sätt?