• E9222

Försäkring

Vilken gravidförsäkring har ni och varför har ni valt just den? Känner att jag är mitt i en djungel av mängder med försäkringar. Tacksam för hjälp! :) 

• Svar på tråden Försäkring
  • Anotherone

Jag valde Trygg Hansa pga god erfarenhet efter första barnet. Samt att jag själv har sjuk-och olycksfallsförsäkring hos dem + alla andra hushållets försäkringar just då.  Eftersom tanken var att även barnet skulle fortsätta vara försäkrat där blev det logiskt så. Den gravidförsäkringen som kostar en slant är väl värd att ta. För de pengar du betalar bekostar barnets försäkring det första halvåret. Så den blir i princip gratis. Jag tror att de flesta betalförsäkringarna fungerar så, att de genererar en rabatt för barnförsäkringen. 
    Vad som också är bra är att man inte specifikt och separat behöver ansöka om försäkring för barnet utan den går över i princip per automatik. 
    Annars om du har en gravidförsäkring och sen ska teckna en barnförsäkring så är det en nyteckning och du behöver fylla i en ansökan. 
    Jämför gärna här; 
    Gravidförsäkring - gratis eller betala? | Konsumenternas

Det är några år sen jag fick mitt yngsta barn så villkor mm kan ha ändrats. 

• Ebo88

Första gången Folksam ( medlem via facket)

Andra gången Trygg-Hansa (har en vuxen försäkring genom dom som min mamma tecknade när jag föddes)

Vi har fått bra hjälp från båda, vi förlorade vår son 10 dagar efter födsel (v.25) och vår dotter dog i min mage i v.25.

men när vi blev gravida med nr 3 så tog vi Folksam (Stella föddes i v.35) och det är inte alla f.bolag som försäkrar för tidigt födda barn, det är mycket lättare hos Folksam. 

men vi var/är nöjda med bägge. Nu är jag gravid igen och ska ha barn om 8 veckor och vi har valt Folksam igen.

• Krusbärskompott

Har precis ringt runt till lite olika bolag och kommer iaf inte att välja Folksam.
    Allt som upptäcks före GV 23 ersätts inte. Dvs hittar man en gomspalt på RUL ersätter inte Folksam det, även om försäkringen är betald i GV 10.
    Så jävla dåligt.

• Touma

Men nästan alla fbolag försäkrar inte innan vecka 23+ eller?

• Krusbärskompott
    Touma skrev 2022-03-12 18:42:47 följande:

Men nästan alla fbolag försäkrar inte innan vecka 23+ eller?

Både trygg hansa, moderna och länsförsäkringar hävdade att den gäller från 22-23 pga missfallsrisk osv, men om du betalt i förväg (dvs innan RUL) så ersätter de exv hjärtfel o gomspalt även om det hittas på RUL i v20, och inte bara om det upptäcks efter GV 23.
    Det mesta hittas ju faktiskt på RUL nu för tiden.
Svar på tråden Försäkring