• Anonym (Orolig)

Hjälp hemförsäkring!

Hej allihopa.

Jag har problem med stor ångest och oro och katastroftänk. Detta har gjort tex att jag bunkrar massa mat och saker nu under Corona och det har blivit ännu värre nu med situationen i Ukraina. Det är som ett tvång -jag sitter och planerar och gör listor för att täcka och ha en plan för olika situationer som kan hända. Detta började typ i början av Corona men har avancerat jättemycket och nu är jag orolig för allt.

Detta har också gjort att jag har skaffat flera livförsäkringar, och flera hemförsäkringar. Jag tror jag har fem hemförsäkringar men det kan vara fler. Jag skaffade fler efter vi haft inbrott hemma. Först visste jag inte att man inte kunde ha flera hemförsäkringar men har fått förklarat för mig nu av en vän att det kan man inte.

Problemet är att nu har vi fått en vattenskada och jag ska anmäla till försäkringen. Jag vill vara helt öppen med att jag har flera hemförsökringar (för det är inte olagligt) och kommer inte försöka få ut mer ersättning än jag har rätt till. Men är så himla orolig att de ska börja ifrågasätta varför jag har så många försäkringar, och tro att jag försöker göra bedrägeri. Finns det någon som jobbar med försäkringar som kan berätta hur ni skulle göra?

• Svar på tråden Hjälp hemförsäkring!
  • Anonym (En)

Eftersom du ändå bara får ut vad du har rätt till bör du säga upp alla försäkringar utom en. Du betalar bara pengar helt i onödan. Bor du i hyresrätt och fått en vattenskada kan det dessutom vara hyresvärdens skyldighet att fixa skadan. I eget boende gäller mest troligt att du betalar en självrisk och försäkringen resten.

I övrigt tycker jag definitivt att du ska söka hjälp för din oro. Det blir ju ohållbart att leva så där i längden. Slöseri med både tid, energi och pengar. Du kan ändå inte planera för framtiden. Det som händer det händer. Och vad gäller personer som tänker katastroftankar sker nästan inget av allt de tänkt. Det sitter i huvet.

Svar på tråden Hjälp hemförsäkring!