• Tröttblivandemamma

Hjälp! Mitt barn blir inte friskt..

Hej! 

kort och gott så har vi en dotter på två år och en son på 7 månader. 

Jag, mannen och dottern började bli förkylda i fredags. sedan började sonen bli dålig i magen på lördagen och sedan kaskad spydde på kvällen. Detta diarrén fortsatte och kaskadspyorna kommer ca 2 gånger per dygn Sedan dess. avföringen har börjat bli mer slemmigt nu. Ingen feber direkt och idag var vi på vc som ej kunde hitta någon infektion i hans kropp efter blodprov och tyckte att han verkade okej. Han är med, skrattar, vill pilla lite med leksaker. Men mellanåt så är det väldigt gnälligt. Han vill inte äta med någon reda, han äter ersättning och har alltid ätit samma. Aldrig haft ngt mag problem. Men han är inte uttråkad och få i sig vätska och närig, även om de är mycket mindre än i vanliga fall. De jag fick av läkaren va att är han inte bättre inom 5 dagar så ska vi kontakta dem igen. Men asså ärligt, ska en bebis på 7 månader behöva spy och skita såhär i kanske då 10 dagar?? 

jag tycker att om detta vore en vanlig magsjuka så borde de ha börjat vända vid detta laget.. eller att någon annan i familjen blir smittad.. jag börjar tappa det snart. Jag vet inte vad jag ska göra längre. har någon varit med om detta? Att de kan vara bra några timmar sen kommer de igen? Flest kräkningar har skett på natten. om de nu skulle spela någon roll.. 

• Svar på tråden Hjälp! Mitt barn blir inte friskt..
  • Anonym (Mamma)

Lugn du. Mitt barn hade diarréer i ca två år, det var inget som helst fel på barnet, ingen intolerans, allergi eller nåt annat. Bara känslig mage.

• Tröttblivandemamma
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-09 15:33:00 följande:

Lugn du. Mitt barn hade diarréer i ca två år, det var inget som helst fel på barnet, ingen intolerans, allergi eller nåt annat. Bara känslig mage.

Fast han kaskadspyr, är tröttare, äter inte som vanligt alls, klöks av nappen, och nu inställer för vattning diarre är de slem i det. Känns inte som något som bara ska komma som en skänk från ovan och vara såhär.. det är ju uppenbarligen något som är fel.
  • Anonym (Mamma)
    Tröttblivandemamma skrev 2022-03-09 15:42:53 följande:
    Fast han kaskadspyr, är tröttare, äter inte som vanligt alls, klöks av nappen, och nu inställer för vattning diarre är de slem i det. Känns inte som något som bara ska komma som en skänk från ovan och vara såhär.. det är ju uppenbarligen något som är fel.
    Stackarn... Ja kräkningarna är så klart oroande men det har inte gått en vecka än, och läkaren har sagt att ni ska vänta fem dagar till så då är det ju ingen fara som de ser det.
  • Anonym (biologen)

Det finns många olika magsjukevirus. En del är snabba, andra är långsamma och ger helt olika symptom hos barn som inte har haft dem jämfört med barn coih vuxna som haft det.

Rotavirus kan ge häftiga kräkningar och diarréer i en vecka första gången ett barn får det, medan vuxna kanske bara får lös mage eller mår illa i vågor under flera dagar, eftersom immunförsvaret snabbare tacklar viruset om man har haft det.

Nästan alla barn har fått rotavirus innan 5 års ålder och det är en typisk feb-mars-infektion.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/fragor-och-svar/rotavirus/

• Elsis

Vad äter han när han äter? Ammar du eller får han välling/gröt?

• Tröttblivandemamma
    Elsis skrev 2022-03-09 19:45:39 följande:

Vad äter han när han äter? Ammar du eller får han välling/gröt?

Endast ersättning och har ätit samma sedan födsel 
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-09 15:33:00 följande:

• Anonym (Laktos)

Efter en magsjuka kan man bli känslig för laktos och vår son klarade inte ersättning några dagar efter magsjukan. Testade läkarna det? det står att man ska undvika laktos efter magsjuka på många ställen, kan det vara något sånt ?
    nu var vår son äldre än er när han åkte på magsjuka så åt bara ersättning en gång om dagen och då hade börjat äta som vanligt ganska snabbt så då var det inga problem att ta bort det tillfälligt (förutom att det blev svårare att lägga honom)

Svar på tråden Hjälp! Mitt barn blir inte friskt..