• Dalkulla17

Positiva ägglossningstester i flera dagar

Jag är nu inne på dag 6 av positivta ägglossningstester (glad gubbe) på cb digital och behöver hjälp i att förstå vad som händer.

Min menscykel har senaste månaderna blivit väldigt långa och blir några dagar för varje månad som går. Jag har därför använt rfsu ägglossningstester typ hela cykeln bara för att se vart ägglossningen ligger. I fredags skulle jag ha ägglossning enligt min app. Så samma dag började jag även testa med cb digitala-tester. Dessa tester har visat positivt varje dag sedan dess. RFSU-stickorna har dock inte visat någon positivt dag. Det är två tydliga streck men det andra strecket blir aldrig lila starkt som det första. I måndags hade jag (vad jag tror är) ÄL-flytningar och då visade även RFSU piken i stegeingen, men som sagt inte 100% lika starkt som sträcker två. De två senaste dagarna är strecket betydligt svagare igen. 

Jag har läst i gamla trådar att det kan vara tätt tacken på graviditet men det känns alldeles för tidigt att göra ett graviditetstest. Kommer göra ett i slutet av nästa vecka.

Någon som har erfarenhet av samma situation? ????

• Svar på tråden Positiva ägglossningstester i flera dagar
  • Jag är bara jag

Väldigt långa innebär vad? Cykler över 40 dagar är ofta äl-lösa nämligen. Det skulle kunna förklara alla glada gubbar. Kroppen försöker ägglossa, men misslyckas. Hormonet som ger utslag finns där däremot.

• Symetrical

Skulle rekommendera dig att börja tempa. Gjorde jag efter första barnet när jag hade galet långa cykler (45-55 dagar) och då visade det sig att jag hade dålig äggblåsetillväxt och därför äl på ca dag 40-45 och sen väldigt kort lutealfas (6-7 dagar). Gick till gyn som skrev ut letrozol åt mig (som är både äggblåsestimulerande och slemhinneuppbyggande), vilket gav mig äl på cd 18 och 10 dagars lutealfas. Andra cykeln blev jag gravid

• Dalkulla17

Jag lyckas inte tagga er :(

Tack snälla för era svar och tips! Jag står på kö för att få en tid bokad hos gyn så att jag kan få hjälp från dem! Men det känns långt bort med den hjälpen eftersom det är några månaders kö, kanske följt av att den bokade tiden ligger flera månader ännu längre fram osv. Man blir ju så otålig när man bara vill bli gravid NU haha. Vad skönt att höra att du fixk hjälp och att den fungerade så snabbt! :D

Min cykel var 28 dagar sen för 3 månader sen och har ökat några dagar för varje gång, senaste cykeln var 39 dagar och  jag gissar på att den nuvarande landar på runt 42. Vore ju supertrist om jag inte har någon ägglossning men förstår ju nu att det kan vara så. 

• Dalkulla17

Och glömde! Jag har börjat tempa denna månaden också för att förstå cykeln mer! Hittills har tempen bara gått upp och ned lite grann, så har inte helt förstått mig på kurvan än.

• Symetrical
    Dalkulla17 skrev 2022-03-09 20:13:48 följande:

Och glömde! Jag har börjat tempa denna månaden också för att förstå cykeln mer! Hittills har tempen bara gått upp och ned lite grann, så har inte helt förstått mig på kurvan än.

Men vad bra! Tar ett tag innan man ser ett mönster med tempningen, men för mig har det varit väldigt lärorikt. Om du vill kan du posta din graf här, så kan jag se vad jag tror
  • Dalkulla17
    Symetrical skrev 2022-03-10 06:15:07 följande:
    Men vad bra! Tar ett tag innan man ser ett mönster med tempningen, men för mig har det varit väldigt lärorikt. Om du vill kan du posta din graf här, så kan jag se vad jag tror
    Åh vad snällt! Skrattande Jag har ingen digital kurva men radar upp min temp här:
    37,1
    37,2
    37,0
    37,0
    37,0
    36,9
    36,6
    37,0
    37,0
    37,0
    36,6
    36,8
    37,1
    36,5
    37,0
    37,0
    37,0
    37,0 - Glad gubbe (ägglossning enligt mens-app)
    37,3 - Glad gubbe
    37,0 - Glad gubbe
    36,7 - Glad gubbe, stegring på RFSU-stickor. Potentiell ÄL enligt kroppsliga symptom
    36,8 - Glad gubbe
    37,2 - Glad gubbe
    37,2 - idag, ej gjort ägglossningstester ännu
  • Symetrical
    Dalkulla17 skrev 2022-03-10 08:58:46 följande:
    Åh vad snällt! Skrattande Jag har ingen digital kurva men radar upp min temp här:
    37,1
    37,2
    37,0
    37,0
    37,0
    36,9
    36,6
    37,0
    37,0
    37,0
    36,6
    36,8
    37,1
    36,5
    37,0
    37,0
    37,0
    37,0 - Glad gubbe (ägglossning enligt mens-app)
    37,3 - Glad gubbe
    37,0 - Glad gubbe
    36,7 - Glad gubbe, stegring på RFSU-stickor. Potentiell ÄL enligt kroppsliga symptom
    36,8 - Glad gubbe
    37,2 - Glad gubbe
    37,2 - idag, ej gjort ägglossningstester ännu
    Ser ut som att du förmodligen hade äl för 3 dagar sedan (dagen efter stegringen på rfsu). Tar du tempen samma tid varje dag? den känns ganska ojämn nämligen? Mitt tips är att ladda ner ?fertility friend? och lägg in både temp (vilken tid du tog den med) samt positiva ältest och övriga symptom. Hade du fast glad gubbe så många dagar i rad, eller blinkande?
  • Dalkulla17
    Symetrical skrev 2022-03-10 10:02:02 följande:
    Ser ut som att du förmodligen hade äl för 3 dagar sedan (dagen efter stegringen på rfsu). Tar du tempen samma tid varje dag? den känns ganska ojämn nämligen? Mitt tips är att ladda ner ?fertility friend? och lägg in både temp (vilken tid du tog den med) samt positiva ältest och övriga symptom. Hade du fast glad gubbe så många dagar i rad, eller blinkande?
    Ja, jag tar tempen samma tid varje dag innan jag stiger upp ur sängen. Däremot har jag ofta inte så lång sammanhängande sömn pga många uppvak under nätterna så det kanske spelar roll. Hade även fortfarande sviterna av covid i början av cykeln så där kunde jag få febertoppar.Obestämd Alla gånger har visat en fast glad gubbe, har det cb-testet som bara visar fast gubbe eller tom cirkel. Började ta cb-testet den dagen det visade fast gubbe och kommer nu inte ta fler sådana under denna cykel utan bara fortsätta med RFSU. Så jag har hittills aldrig fått en tom ring. 

Jag har bara loggat temp, testresultat och fysiska symptom i en klassisk dagbok denna cykel men borde absolut testa att ladda ner den appen! Glad
  • Symetrical
    Dalkulla17 skrev 2022-03-10 11:21:52 följande:
    Ja, jag tar tempen samma tid varje dag innan jag stiger upp ur sängen. Däremot har jag ofta inte så lång sammanhängande sömn pga många uppvak under nätterna så det kanske spelar roll. Hade även fortfarande sviterna av covid i början av cykeln så där kunde jag få febertoppar.Obestämd Alla gånger har visat en fast glad gubbe, har det cb-testet som bara visar fast gubbe eller tom cirkel. Började ta cb-testet den dagen det visade fast gubbe och kommer nu inte ta fler sådana under denna cykel utan bara fortsätta med RFSU. Så jag har hittills aldrig fått en tom ring. 

Jag har bara loggat temp, testresultat och fysiska symptom i en klassisk dagbok denna cykel men borde absolut testa att ladda ner den appen! Glad
    Aha, jag förstår! Ja, men testa ladda ner exv ff. Blir mycket tydligare då och den sätter ut när äl förmodligen inträffade med Såhär ser min månad ut (började dock tempa ganska sent, då jag tog ut spiralen för ett par veckor sedan!
  • Dalkulla17
    Symetrical skrev 2022-03-10 11:46:59 följande:
    Aha, jag förstår! Ja, men testa ladda ner exv ff. Blir mycket tydligare då och den sätter ut när äl förmodligen inträffade med Såhär ser min månad ut (började dock tempa ganska sent, då jag tog ut spiralen för ett par veckor sedan!
    Ah snyggt! Glad

Hade du några fler symptom på dålig äggblåsetillväxt? Var den gyn som konstaterade det åt dig? 

Min plan är att ta ett gravtest nästa helg för att se om det lyckades denna månaden och annars invänta tidsbokningen hos gyn för att få mer hjälp GladEftersom jag inte vet exakt när ägglossning sker så har vi kört på ligg varannan dag under de senaste två veckorna och hoppas på så sätt pricka in hyffsat. 
  • Symetrical
    Dalkulla17 skrev 2022-03-10 12:05:39 följande:
    Ah snyggt! Glad

Hade du några fler symptom på dålig äggblåsetillväxt? Var den gyn som konstaterade det åt dig? 

Min plan är att ta ett gravtest nästa helg för att se om det lyckades denna månaden och annars invänta tidsbokningen hos gyn för att få mer hjälp GladEftersom jag inte vet exakt när ägglossning sker så har vi kört på ligg varannan dag under de senaste två veckorna och hoppas på så sätt pricka in hyffsat. 
    Ja, men då lär ni ju prickat bra oavsett Glad
    Låter som en bra plan!

Nej, egentligen inte. Märkte bara att jag hade äggviteflytningar väldigt länge och att äl kom sent såklart.
  • MissFamiljeliv

detta inte angår mig, men måste fråga?
    jag tog detta testet för vi försöker skaffa barn och min mens har inte kommit sen jag tog ur min p stav (snart 1 månad sen) och tog detta ägg test och det visar negativt men när jag tar bort för att slänga testet så står det 2 sträck (mycket Synligare i verkligheten) så måste fråga vad jag ska tro!?

• Symetrical
    MissFamiljeliv skrev 2022-03-29 11:07:21 följande:

detta inte angår mig, men måste fråga?
    jag tog detta testet för vi försöker skaffa barn och min mens har inte kommit sen jag tog ur min p stav (snart 1 månad sen) och tog detta ägg test och det visar negativt men när jag tar bort för att slänga testet så står det 2 sträck (mycket Synligare i verkligheten) så måste fråga vad jag ska tro!?

Om jag minns rätt behöver teststrecket (det som är svagast på din sticka) vara starkare än kontrollstrecket ifall clearblue skall visa glad gubbe. Har man det avancerade äl-testet (tror det är det lila) visar det först blinkande gubbe innan den blir fast. Skulle tro att du får glad gubbe inom närmsta dagarna!
  • Dalkulla17

Hej igen!

Nu inne på dag 49 och både mensen och positiva graviditetstester lyser med sin frånvaro, dock 5 dagar sedan jag testade senast men tror inte att jag är gravid ändå.

Temperaturen sjönk som misstänkt när mensen skulle dyka upp, för drygt en vecka sen. Men ingen mens har ännu dykt upp, trots att det verkligen känns som att den varit påväg varje dag (måttlig mensvärk och lite dålig i magen liksom).

Vill bara till gyn nuuuu och få lite klartecken! 

Symetrical, fick du göra flera undersökningar/besök hos gyn innan du fick utskrivna tabletter? Eller kunde du få det via första besöket. /tjej med noll tålamod Tungan ute

• Symetrical
    Dalkulla17 skrev 2022-03-29 20:00:27 följande:

Hej igen!

Nu inne på dag 49 och både mensen och positiva graviditetstester lyser med sin frånvaro, dock 5 dagar sedan jag testade senast men tror inte att jag är gravid ändå.

Temperaturen sjönk som misstänkt när mensen skulle dyka upp, för drygt en vecka sen. Men ingen mens har ännu dykt upp, trots att det verkligen känns som att den varit påväg varje dag (måttlig mensvärk och lite dålig i magen liksom).

Vill bara till gyn nuuuu och få lite klartecken! 

Symetrical, fick du göra flera undersökningar/besök hos gyn innan du fick utskrivna tabletter? Eller kunde du få det via första besöket. /tjej med noll tålamod Tungan ute

Hmm. Känns som att din kropp kanske försökte ägglossa, men inte lyckades. Var äl typ 7-8/3 kan man tycka att gravtest borde visat positivt för 6 dagar sen, alternativt att mensen skulle ha kommit. Jag skulle rekommendera dig att ta ett test till och om det är negativt boka en tid till gyn!
    Jag fick göra ett vul vid första besöket, förklara mina besvär och så fick jag letrozol utskrivet direkt, för att börja med nästa cykel!
  • Dalkulla17
    Symetrical skrev 2022-03-30 07:18:01 följande:
    Hmm. Känns som att din kropp kanske försökte ägglossa, men inte lyckades. Var äl typ 7-8/3 kan man tycka att gravtest borde visat positivt för 6 dagar sen, alternativt att mensen skulle ha kommit. Jag skulle rekommendera dig att ta ett test till och om det är negativt boka en tid till gyn!
    Jag fick göra ett vul vid första besöket, förklara mina besvär och så fick jag letrozol utskrivet direkt, för att börja med nästa cykel!
    Tack för svar!Hjärta

Ja, min teori är likadan! Min plan är att ta ett till test på fredag och samtidigt ringa gyn och ställa mig på en "kort varsel"-lista då jag bor endast 5 minuter från sjukhuset och kan komma in snabbt. Misstänker annars att jag kommer få en ledig tid lagom till sommaruppehållet på gyn så att det blir besök först till hösten.

Så typiskt att mensen ska krångla ÄNNU mer när man väl har blivit helt besatt av att bli gravid. Men fantastiska nyheter att kunna få chans till vul och hjälp vid första besöket! Skrattande
  • Melsson
    Dalkulla17 skrev 2022-03-30 09:06:58 följande:
    Tack för svar!Hjärta

Ja, min teori är likadan! Min plan är att ta ett till test på fredag och samtidigt ringa gyn och ställa mig på en "kort varsel"-lista då jag bor endast 5 minuter från sjukhuset och kan komma in snabbt. Misstänker annars att jag kommer få en ledig tid lagom till sommaruppehållet på gyn så att det blir besök först till hösten.

Så typiskt att mensen ska krångla ÄNNU mer när man väl har blivit helt besatt av att bli gravid. Men fantastiska nyheter att kunna få chans till vul och hjälp vid första besöket! Skrattande
    Om du har ekonomin till det så boka in dig på en privat gyn istället, har jag gjort och har varit supersmidigt med tider osv:) 
  • Dalkulla17
    Melsson skrev 2022-03-30 10:58:15 följande:
    Om du har ekonomin till det så boka in dig på en privat gyn istället, har jag gjort och har varit supersmidigt med tider osv:) 
    Tack för tipset! Det ska jag absolut tänka över! Glad
Svar på tråden Positiva ägglossningstester i flera dagar