• Anonym (Snygga till mig)

En tunn men bra bas för ansiktet?

Jag vande mig av med att inte ha färgat smink i ansiktet under pandemin men nu skulle jag vilja snygga till mig lite igen och letar febrilt efter något som ger lite färg utan att kännas som en spacklad mask i ansiktet. 

Finns det någon tunn bas som helst inte kladdar av sig eller ger vita streck i ansiktet och ser naturlig ut? 

Jag vet att sminkaffären finns att fråga på men utbudet på 200 produkter gör det svårt att veta var jag ens ska börja och jag har sällan blivit nöjd med expediternas förslag. 

• Svar på tråden En tunn men bra bas för ansiktet?
  • Anonym (A)

Tycker inte att det finns nån foundation som är kladdfri (Förutom mineralpuder då. Kan vara nåt för dig) men för en lättare finish finns det alternativ i alla fall.

Lumenes www.kicks.se/lumene/makeup/bas/foundation/natural-glow-fluid-foundation-spf20-medium

Just nu testar jag en från budgetmärket Make up Mekka som ger skir täckning. De har ofta kampanjer och då kostar den bara 50 kr www.makeupmekka.com/sv-se/produkt/soft-dewy-hydrating-foundation

Anonym (A) skrev 2022-03-09 12:55:15 följande:
    Tycker inte att det finns nån foundation som är kladdfri (Förutom mineralpuder då. Kan vara nåt för dig) men för en lättare finish finns det alternativ i alla fall.

Lumenes www.kicks.se/lumene/makeup/bas/fou ndation/natural-glow-fluid-foundation-spf20-medium ?gclid=EAIaIQobChMIheP03vu49gIVRqjVCh3iGg4hEAAYAyA AEgIsUvD_BwE

Just nu testar jag en från budgetmärket Make up Mekka som ger skir täckning. De har ofta kampanjer och då kostar den bara 50 kr www.makeupmekka.com/sv-se/produkt/soft-dewy-h...
    Jag fick ett par prover från sminkaffären och fy vad kletigt det känns och vad målat det ser ut. 

Lumene har jag alltid gillat och använt gällande hudvård men har inte haft lika tur med deras baser men jag ska absolut testa den du gav förslag på. Såg någon annan på flaska som hette serum nånting som jag också blev intresserad av för jag tror inte att den hade så mycket färg. 
  • Anonym (A)

Kanske är du ovan efter året utan smink så det känns mer kletigt nu? 
    Svårt att ge andra råd också med tanke på hudtyp etc.
    Bare minerals complexion rescue gillar många. på mig kliade den lite men annars fin på.

• Anonym (A)

Om du bara vill ha lite färg och inget täckande, ta concealer på partier du ev vill bättra på och kör med lite bronzer och rouge bara? 

Anonym (A) skrev 2022-03-09 20:54:52 följande:
    Kanske är du ovan efter året utan smink så det känns mer kletigt nu? 
    Svårt att ge andra råd också med tanke på hudtyp etc.
    Bare minerals complexion rescue gillar många. på mig kliade den lite men annars fin på.
    Det är säkert för att jag har vant mig vid att inget smetar runt i ansiktet längre och när jag tar på ansiktet, kommer åt kläder, en kudde eller nåt. Det känns fräschare utan smink men jag kan tyvärr inte säga att jag ser lika fräsch ut utan. 

Om det är B M dagkräm med färg du menar så testade jag den för några år sen och fick stora finnar av den. Jag köpte City Block och den har lite färg och jag tror att den eventuellt kan funka för att dölja det värsta röda och ändå se naturligt ut. Vad jag har fattat så ska även primers tona ut det röda också utan att ge den spacklade känslan? Får kanske leta efter en primer. 
    Anonym (A) skrev 2022-03-10 09:13:06 följande:
    Om du bara vill ha lite färg och inget täckande, ta concealer på partier du ev vill bättra på och kör med lite bronzer och rouge bara? 
    Jag vill tona ned det rödflammiga på kinder, runt näsan och hakan så det blir nog för mycket concealer när det är halva ansiktet haha. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (A) skrev 2022-03-10 09:13:06 följande:
    Det fungerar bra.
  • Anonym (anonym)

Tycker de allra flesta ser märkliga ut med smink i vardagsljus. Det ser kladdigt och 'kakigt' ut. Däremot ser det bra ut om man kan sminka sig fint, i 'rätt' belysning, som i butiker osv. 

Det är fint att vara utan smink tycker jag, generellt.

• Anonym (anonym)
    Anonym (anonym) skrev 2022-03-12 12:51:15 följande:

Tycker de allra flesta ser märkliga ut med smink i vardagsljus. Det ser kladdigt och 'kakigt' ut. Däremot ser det bra ut om man kan sminka sig fint, i 'rätt' belysning, som i butiker osv. 

Men om du vill ha en bra 'bas', så kanske välj någon som är tunn och använd inget puder över. T.ex. BB-cream eller cc-cream, stället för foundation.
  • Anonym (CC-cream)

Jag gillar Lumenes CC-cream. Den ger ett lagom täckande lager, där hudens egenheter ändå tillåts ?lysa igenom?. Dessutom håller den bra. 

Anonym (anonym) skrev 2022-03-12 12:51:15 följande:

Den där kladdiga, kakiga maskliknande looken är verkligen inte fin till vardags och det är därför jag letar efter nåt tunt som bara jämnar ut det röda lite. 
    Anonym (CC-cream) skrev 2022-03-12 13:08:47 följande:
    Jag gillar Lumenes CC-cream. Den ger ett lagom täckande lager, där hudens egenheter ändå tillåts lysa igenom. Dessutom håller den bra. 
    Jag har haft den förut men hade svårt för doften och tyvärr så tyckte jag att den var för tjock och blev som en mask på mig. 
  • Anonym (A)

Jag tror att du får gå till Åhléns/Kicks och be om flera olika prover på lätta foundations helt enkelt. Bäst är att prova sig fram.

• Lönnsirap

Personligen tycker jag att blanda flytande foundation och den bra dagkräm är grejen. Det är liksom min egen BB creme efter att min favorit slutades tillverkas.

I min värld är det en smaksak och jag letar bland de märken som jag vet inte kostar skjortan och som fungerar på min hud. Rätt ofta tipsar folk om grejer som passar det hud, vilket inte alls passar mig.

• Anonym (Fia)

Slår ett slag för den här www.clinique.se/produkt/1599/45511/makeup/foundations/clinique-biy-blend-it-yourself-pigment-drops

då väljer man själv både konsistensen på basen beroende på vilken dagkräm man väljer och även täckning beroende på hur många droppar man tar.
    Lite meckigt att behöva blanda, men värt det för mig som både har problem med att hitta rätt och tillräckligt ljus nyans och lätt får irriterad hud av många foundations samt vill kunna ha en ganska skir bas, de flesta är på tok för täckande för mig som har fräknar (täcka fräknar om man har många blir ofta ruskigt fult och funkar bara om man gör en full "porslins look" för kvällsbruk, men även då tveksamt). 

Svar på tråden En tunn men bra bas för ansiktet?