-
-
Svar på tråden Kommer engelska krävas för framtida jobb?
-
Ja.
-
Självklart. Sverige är ett litet land och vi har mycket utbyte med andra länder. Mycket översätts aldrig till engelska. Lär dig engelska! Det är lätt när man hör det hela tiden på TV och på nätet.
-
I många branscher i alla fall. T.ex. brevbäraren eller truckföraren på lagret kanske inte behöver kunna engelska på någon högre nivå, men i butiken kan du behöva kunna det för att prata med kunder som inte kan svenska. På nästan alla "högskolenivå"-arbeten blir det däremot viktigare och viktigare.
-
Inte för alla jobb. Men vi blir ju bara mer och mer involverade med andra i världen inom en massa branscher.
Men det borde inte vara ett stort problem för dig, du kan ju läsa engelska på t ex kvällskurs eller en nätkurs. -
Beror nog på vilken yrkeskategori det handlar, men många akademiska yrken kräver redan nu att man är bra på engelska.waliiz skrev 2022-03-08 19:20:23 följande:Kommer engelska krävas för framtida jobb?Jag har letat lite jobb och många annonser kräver att man ska kunna engelska. Nu är jag inte så bra på engelska så jag kan självfallet inte söka, men vad tror ni, kommer det krävas i framtiden? Kommer det dominerande bland jobben vara med engelska?
-
Nej jag tror inte att engelskan kommer att dominera alla yrken. Det kommer finnas gott om arbeten som inte kräver några språkkunskaper. Vissa yrken definitivt ja, vissa nej. Jag kan känna att det har blivit en liten överdriven kravlista idag på vad folk behöver kunna.
-
Okvalificerade jobb går nog att få, men jag tror språkkunskaper, med fler språk än engelska, kommer bli allt viktigare för att stå sig i konkurrens om andra jobb.
-
Även om man inte "officiellt" måste kunna engelska i ett jobb, så utgår folk ifrån att man kan det ändå. Och då kan det bli så att man inte får saker och ting översatt till svenska.
Men jag måste också säga - jag förstår inte hur man, till vardags, rent privat, klarar sig utan engelska. T.ex. du köper en ny pryl som kanske är från Kina och begriper dig inte helt på den (i vårt fall en robotdammsugare). Du kan hitta nån video på youtube där någon visar hur man gör - men förstås på engelska.
Eller du har någon åkomma, sjukdom eller ditt barn har något hälsoproblem, så du läser på om det. På svenska? Det är verkligen mycket begränsat. Eller nu Ukraina - visst, det finns mycket info även på svenska nu, men jag kompletterar alltid med engelska (och andra språk). -
Framtiden är redan här, väldigt många jobb kräver idag kunskaper inom både svenska och engelska.
-
AndreaBD skrev 2022-03-09 12:53:52 följande:Även om man inte "officiellt" måste kunna engelska i ett jobb, så utgår folk ifrån att man kan det ändå. Och då kan det bli så att man inte får saker och ting översatt till svenska. Men jag måste också säga - jag förstår inte hur man, till vardags, rent privat, klarar sig utan engelska. T.ex. du köper en ny pryl som kanske är från Kina och begriper dig inte helt på den (i vårt fall en robotdammsugare). Du kan hitta nån video på youtube där någon visar hur man gör - men förstås på engelska. Eller du har någon åkomma, sjukdom eller ditt barn har något hälsoproblem, så du läser på om det. På svenska? Det är verkligen mycket begränsat. Eller nu Ukraina - visst, det finns mycket info även på svenska nu, men jag kompletterar alltid med engelska (och andra språk).
Ojoj det går utmärkt att klara sig utan engelska. Finns hur många som helst runt omkring mig här som inte kan engelska eller nåt annat språk och de lever på bra och har hälsan.