• RenLuft

Jag vill ner till Ukraina och hjälpa till!

Hej!

Jag mår dåligt och vill hjälpa till Ukraina. Så fort jag hörde om kriget, har jag gjort allt för att få en ordentlig svar på vart jag kan ta vägen någonstans för att ha möjligheten att hjälpa till.

Nej, det är inte bara ''Åka ner till Polen och sedan köra till Ukraina''. Jag vill ha en ordentlig ansökan, lik 400 svenskar som fått möjligheten att åka ner dit som blivit godkända ifrån Sverige.

Jag har dock nyligen förstått att man skall ha en militärutbildning för att få kunna åka ner dit och dem medborgare i Ukraina har fått möjlighet att få en snabb militärutbildning.

En snabb militärutbildning erbjuds dock inte för människor som kommer ifrån utlandet och vill hjälpa till. Eller har jag missförstått någonting? Jag vill så gärna göra någonting! Ja, jag vet att jag kanske dör på en gång. Jag är beredd på allt. Men jag vill åka ner.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag vill ner till Ukraina och hjälpa till!
  • Glinda från Oz

Måste du strida? Det finns humanitärt arbete också, kontakta olika hjälporganisationer. Den stora frågan är vilken utbildning du har, för kan du inget och saknar erfarenhet kommer du mest vara i vägen. Då är det bättre att du hjälper till här hemma med att t.ex samla in pengar och demonstrera. 

• Kotten23
    Glinda från Oz skrev 2022-03-07 06:34:53 följande:

Måste du strida? Det finns humanitärt arbete också, kontakta olika hjälporganisationer. Den stora frågan är vilken utbildning du har, för kan du inget och saknar erfarenhet kommer du mest vara i vägen. Då är det bättre att du hjälper till här hemma med att t.ex samla in pengar och demonstrera. 

Putin skiter fullständigt i om du står på plattan i Stockholm å demonstrerar, han bara skrattar åt dig. 
  • Kotten23

Du skickar ett Mail eller ringer deras ambasad i Stockholm å frågar hur du ska gå till väga. Hade min kropp varit som den är så hade jag inte tvekat på å göra detsamma. 

• Glinda från Oz
    Kotten23 skrev 2022-03-07 06:48:02 följande:
    Putin skiter fullständigt i om du står på plattan i Stockholm å demonstrerar, han bara skrattar åt dig. 

Och Putin är den enda människa man demonstrerar för? Det finns inga andra människor i världen enligt dig? 

Syftet är att skapa press. Det finns fler länder är Europa och USA. Det finns fler länder som inte är med i NATO som inte infört sanktioner än, de blir påverkade. Putin regerar inte helt ensam det finns fler makthavare i Ryssland. 

• Anonym (Xx)

Varför starta flera trådar om samma sak?

Ta tag i ditt mående istället. Du kommer ändå inte att åka dit.

• RenLuft
    Anonym (Xx) skrev 2022-03-07 07:09:40 följande:

Varför starta flera trådar om samma sak?

Ta tag i ditt mående istället. Du kommer ändå inte att åka dit.

Det här är min första tråd om ämnet. Sen om det är någon annan som skapat trådar om detta, så betyder det att det är fler som vill hjälpa till.
  • Tom Araya
    RenLuft skrev 2022-03-07 04:51:17 följande:
    Jag vill ner till Ukraina och hjälpa till!

Hej!

Jag mår dåligt och vill hjälpa till Ukraina. Så fort jag hörde om kriget, har jag gjort allt för att få en ordentlig svar på vart jag kan ta vägen någonstans för att ha möjligheten att hjälpa till.

Nej, det är inte bara ''Åka ner till Polen och sedan köra till Ukraina''. Jag vill ha en ordentlig ansökan, lik 400 svenskar som fått möjligheten att åka ner dit som blivit godkända ifrån Sverige.

Jag har dock nyligen förstått att man skall ha en militärutbildning för att få kunna åka ner dit och dem medborgare i Ukraina har fått möjlighet att få en snabb militärutbildning.

En snabb militärutbildning erbjuds dock inte för människor som kommer ifrån utlandet och vill hjälpa till. Eller har jag missförstått någonting? Jag vill så gärna göra någonting! Ja, jag vet att jag kanske dör på en gång. Jag är beredd på allt. Men jag vill åka ner.

Tack på förhand!

Helst ska man ha militär utbildning, men jag tror man kan bli antagen ändå. Så står det i alla fall i den information jag läst.

Men det finns ju hundratals sätt man kan hjälpa till på. Du kanske är duktig på logistik, sjukvård, matlagning eller liknande.

Du kan hjälpa till att hantera och transportera militär utrustning, bygga skydd och hinder, reparera skador i byggnader eller fordon, dela ut förnödenheter mm.
  • Anonym (Xx)
    RenLuft skrev 2022-03-07 18:37:41 följande:
    Det här är min första tråd om ämnet. Sen om det är någon annan som skapat trådar om detta, så betyder det att det är fler som vill hjälpa till.
    Har ju själv sett den andra tråden. Du är inte anonym, så jag vet att du skrivit en till.
  • RenLuft
    Tow2Mater skrev 2022-03-08 00:57:52 följande:

Din klon?

gamla.familjeliv.se/Forum-4-362/m81687535.html

Anonym (Xx) skrev 2022-03-08 01:09:54 följande:
    Har ju själv sett den andra tråden. Du är inte anonym, så jag vet att du skrivit en till.

Jag ber om ursäkt! Jag hade fullkomligt glömt bort att jag skapat en tråd om detta.
Svar på tråden Jag vill ner till Ukraina och hjälpa till!