• Zooda

Fritids vid läkarbesök med andra barnet

Jag ska på läkarbesök med yngsta barnet precis samma tid som äldsta dottern slutar förskoleklass på dagen. Hinner inte både hämta henne och gå på läkarbesöket. Pappan är dessvärre bortrest i jobbet och kan inte hämta. 

har jag vid ett sådant tillfälle rätt till fritids? 

• Svar på tråden Fritids vid läkarbesök med andra barnet
  • Whisp

Om du pratar med de så lär det inte va något problem z

• Ruter

Betalar ni för en fritidspolitiker? Går hon på fritids i vanliga fall?

Om ja, då ska det inte vara några problem. Bara säg att hon ska gå.

Om nej Om hon inte har en plats kan hon inte vara där. Går att fråga om de kan ha kvar henne en liten stund men inget de har skyldighet till. och isåfall du får ordna någon annan som hämtar henne eller boka om och ändra tiden när hon är i skolan. 

• jeanette02

Nej du har inte rätt till fritids. Men de kan ju vara snälla och tillåta det tänker jag. Fråga kan man alltid.

Det är inte ovanligt att man får ta med sig sina barn till läkare. Hämta lite tidigare helt enkelt, 
    Ett barn i förskoleklassålder borde klara det utan problem, kan kan sitta och rita, äta en frukt  eller i nödfall titta på en mobil under tiden. Eller lära sig hur det går till hos läkaren. 

• Zooda

Nej vi har ingen fritidslokals då jag är föräldraledig. 

det yngsta barnet är bara 4 månader men hade en tuff start i livet hon har och kommer att ha mycket läkarbesök Som är viktiga för henne och som inte alltid går att boka om så lätt då det är flera läkare inbokade vid samma besök. 

hon har följt med innan men vill inte ta henne från skolan varje gång. 

tänkte om det finns särskilda undantag då man kan Ha rätt till fritids även om jag är föräldraledig. 

ska ringa kommunen och fråga imorgon men tänkte om någon visste. 

• snöblask
    Zooda skrev 2022-03-06 11:47:18 följande:

det yngsta barnet är bara 4 månader men hade en tuff start i livet hon har och kommer att ha mycket läkarbesök Som är viktiga för henne och som inte alltid går att boka om så lätt då det är flera läkare inbokade vid samma besök. 

tänkte om det finns särskilda undantag då man kan Ha rätt till fritids även om jag är föräldraledig. 

Enligt skollagen har barn till föräldralediga inte rätt till fritids. Många kommuner erbjuder ett antal timmar i veckan till denna kategori ändå men så verkar inte fallet i din kommun vara? Kommunen ska även erbjuda dispens om barnets situation eller familjens situation behöver stöd i form av fritids. Så det skulle ni kunna ansöka om ifall yngsta barnet har mycket läkarbesök. Är det vid just detta tillfälle hade jag pratat med fritidspersonalen om hon kan stanna och förklara er situation. Vet dock inte om det är möjligt då barnet inte är inskrivet på fritids (tänker på försäkringar)
  • Mrs Moneybags
    Zooda skrev 2022-03-06 11:47:18 följande:

Ja, fråga kommunen. Du kan ju inte få mer än ett nej. 

Annars är det väl tyvärr så att om man inte har någon fritidsplats så kan man inte heller vara på fritids. 
  • Nattviol

Jag hade inte ringt kommunen och frågat, de säger nästan garanterat nej. 

Prata direkt med fritids istället. De brukar vara bra att ha att göra med. Är det en engångsgrej och de inte har något utöver det vanliga så tror jag att någon timma eller två inte spelar någon större roll. Personalen är ju samma som på skoltiden. 

Har själv fått göra det med mina barn och det var absolut inga problem. 

• Kodia

Du har inte rätt till det och egentligen får inte fritidspersonalen tillåta det, av försäkringsskäl. Men du kan ju alltid fråga ändå! (utan att nämna något om "rätt", för då nekar de nog)
    Ett annat alternativ kan vara om det är någon av kompisarna som också blir hämtad direkt efter skolan, och då kanske din dotter kan få följa med hem till dem en stund.

• emma enhörning

Hämta tidigare säger jag! Med tanke på, i första hand, försäkringsbiten så borde lärarna säga nej. 

Svar på tråden Fritids vid läkarbesök med andra barnet