• deezz

Arv

Hej Familjelivare!

Har en liten fundering gällande arv. Då jag ej är insatt i detta tänkte jag kolla om ni har koll på detta. 

Exempel på situation:

Mamma

Son                         Dotter (avliden)

Barn                        Barn

Säg att mamman i detta fall går bort. Har dotterns barn rätt till 50% av arvet?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Arv
  • Anonym (ööö)

Svar ja.
    Hade du googlat själv hade du hittat samma som jag, tex denna länk (men finns många andra)

Den legala arvsordningen indelas i tre arvsklasser enligt 2:1 ärvdabalken (ÄB). Den första arvsklassen är bröstarvingar till den avlidne. Bröstarvingar är arvingar i rakt nedstigande led, det vill säga barn till den avlidne. Bröstarvingar har rätt till lika arvslott vilket innebär att arvet ska fördelas lika mellan dessa. Om en bröstarvinge har avlidit går dennes arvsrätt över till dennes barn.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/avliden-arvinge-och-dennes-makesbarns-ratt-till-arv/ 

• Anonym (sl)

De har rätt till 50% av laglotten (som alltid är minst 50%). 

Mamman kan testamentera 50% av sin egendom till vem hon vill men 50% tillfaller alltid bröstarvingarna att dela på. Om det inte finns något testamente så delar bröstarvingarna på hela arvet.

• Yllop

Om dottern var gift vid sin bortgång ärver hennes make/maka före barnen.

• Anonym (sl)
    Yllop skrev 2022-03-05 19:21:56 följande:

Nej änkemannen ärver inte sin svärmor.
  • Anonym (sl)
    Anonym (sl) skrev 2022-03-05 19:53:01 följande:
    Nej änkemannen ärver inte sin svärmor.
    Eller änka så klart...

Dottern är ju redan avliden så en eventuell änka/änkeman ärver ju inte när svärmodern dör utan arvet går vidare till barnen (nästa arvsklass)
  • Anonym
    Yllop skrev 2022-03-05 19:21:56 följande:

Nej
  • Anonym (J)

Ja, om inget testamente finns som minskar laglotten. 

Svar på tråden Arv