• Medelad20

Föräldramöten/ utvecklingssamtal?

Blir föräldrar kallade till gemensamma föräldramöten och/ eller enskilda samtal av förskolan?

Är det idåfall något obligatorisk eller något varje förskola bestämmer?

• Svar på tråden Föräldramöten/ utvecklingssamtal?
  • Gameofthrones
    Det är viktigt att utvecklingssamtalet både är framåtsyftande och tillbakablickande. Informationen som ges från skolan ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i förhållande till läroplanen och kunskapskraven i de ämnen eller ämnesområden som eleven får undervisning i.

Men vet inte om det är obligatoriskt. Vet att det är ngt som vi har rätt till Per termin som vi har har med mina barn.

Förskoleklassen kan jag inte tänka mig att det är så.
  • Anonym (E)

Nej det är inte obligatoriskt men man kan ju undra varför en förälder inte vill ta del av information om sitt barns utveckling och behov.

• Anonym (Fråga)

Omöjligt för oss att svara på hur man gör på ditt barns förskola. 

• Drottningen1970

Gäller din fråga om man måste gå på dessa samtal tillsammans med den andre föräldern när man är separerad eller om man måste gå överhuvudtaget?

svaret på båda frågorna är att som förälder är det obligatoriskt att fatta beslut som är till barnets bästa. Inte beslut som är bekvämast för sig själv.

• Spucks

Jag har förstått TS fråga så, att hon undrar om förskolan har föräldrarmöten för alla föräldrar ihop och/eller utvecklingssamtal, vilka är enskilda samtal med föräldrarna för varje barn.
    Och om det är krav att förskolan erbjuder utvecklingssamtal.

Inte om det är krav att föräldrarna delta  i möten eller om förskolor ordna enskilda möten för separerade föräldrar.

• Anonym (SKVB)

Har haft barn i grundskola i 18 år och varit på ETT enda föräldramöte.
    Har varit på alla utvecklingssamtal då jag är intresserad av hur det går för barnen i skolan.

Obligatoriskt att medverka är det inte, men det kan ses som en brist i föräldraskapet och riskera att få ögonen på sig. Så vid minsta lilla så går det om man har otur en anmälan till soc. Tror jag, har som sagt varit på alla möten  men tankegången känns logisk i dagens angivarsamhälle.

• Medelad20
    Drottningen1970 skrev 2022-03-05 09:32:14 följande:

Gäller din fråga om man måste gå på dessa samtal tillsammans med den andre föräldern när man är separerad eller om man måste gå överhuvudtaget?

svaret på båda frågorna är att som förälder är det obligatoriskt att fatta beslut som är till barnets bästa. Inte beslut som är bekvämast för sig själv.

Jag menade om det är obligatoriskt för förskolorna att ha dessa samtal.
    Jag hoppas alltså att förskolorna har dessa samtal och möten och undrar om det är upp till förskolorna att bestämma eller om man kan räkna med att alla förskolor har dessa samtal.

Verkar som flera missuppfattat vad jag menade med obligatoriskt. Menade alltså inte om det är obligatoriskt att gå som förälder det förutsätter jag också att man vill.

Utan om man kan räkna med föräldramöten eller utvecklingssamtal vilken kommunal förskola man än väljer.
  • Medelad20
    Spucks Jag har förstått TS fråga så, att hon undrar om förskolan har föräldrarmöten för alla föräldrar ihop och/eller utvecklingssamtal, vilka är enskilda samtal med föräldrarna för varje barn.
    Och om det är krav att förskolan erbjuder utvecklingssamtal.

Inte om det är krav att föräldrarna delta  i möten eller om förskolor ordna enskilda möten för separerade föräldrar.

Gick inte att citera just nu av någon anledning men precis så menade jag
  • Anonym (E)

Ja, det är obligatoriskt för förskolor att erbjuda individuella samtal till föräldrar. De måste inte ha föräldramöten men ska annars informera föräldrarna på andra sätt om vad som händer på skolan mm.

• Medelad20
    Anonym (Fråga) skrev 2022-03-05 10:20:30 följande:

Då missuppfattade jag frågan. Svaret fanns en googling bort. Ja de ska erbjuda utvecklingssamtal. 

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/utvecklingssamtal

Ok, en gång per år verkar det vara enligt länken då
    Försökt googla men hittade inte specifikt för förskolan tänkte att det var för skolan enbart
    Tänkte väl också få höra erfarenheter från olika förskolor
    Men verkar alltså som det ska erbjudas enskilda samtal en gång per år
  • Anonym (Fråga)
    Medelad20 skrev 2022-03-05 10:29:18 följande:
    Ok, en gång per år verkar det vara enligt länken då
    Försökt googla men hittade inte specifikt för förskolan tänkte att det var för skolan enbart
    Tänkte väl också få höra erfarenheter från olika förskolor
    Men verkar alltså som det ska erbjudas enskilda samtal en gång per år

Står under första rubriken

?Elever och deras vårdnadshavare ska få fortlöpande information om elevens utveckling i alla skolformer utom kommunal vuxenutbildning. Även vårdnadshavare till barn i förskolan ska få sådan information. Det är upp till varje förskola och skola att organisera hur de ska förmedla den fortlöpande informationen, men ett tillfälle för informationsutbyte som är specifikt reglerat i skollagen är utvecklingssamtalet.?

• Gameofthrones

Själv tycker jag att föräldrarmöten är ett kackel. I ett hönshus. 

Så jag har gått ett föräldrarmöte per barn alltså 3 st.

Utvecklingssamtal ja alla. Det är bra och veta hur barnen ligger till i skolan. 

Svar på tråden Föräldramöten/ utvecklingssamtal?