Föräldramöten/ utvecklingssamtal?
Blir föräldrar kallade till gemensamma föräldramöten och/ eller enskilda samtal av förskolan?
Är det idåfall något obligatorisk eller något varje förskola bestämmer?
Blir föräldrar kallade till gemensamma föräldramöten och/ eller enskilda samtal av förskolan?
Är det idåfall något obligatorisk eller något varje förskola bestämmer?
Nej det är inte obligatoriskt men man kan ju undra varför en förälder inte vill ta del av information om sitt barns utveckling och behov.
Omöjligt för oss att svara på hur man gör på ditt barns förskola.
Gäller din fråga om man måste gå på dessa samtal tillsammans med den andre föräldern när man är separerad eller om man måste gå överhuvudtaget?
svaret på båda frågorna är att som förälder är det obligatoriskt att fatta beslut som är till barnets bästa. Inte beslut som är bekvämast för sig själv.
Jag har förstått TS fråga så, att hon undrar om förskolan har föräldrarmöten för alla föräldrar ihop och/eller utvecklingssamtal, vilka är enskilda samtal med föräldrarna för varje barn.
Och om det är krav att förskolan erbjuder utvecklingssamtal.
Inte om det är krav att föräldrarna delta i möten eller om förskolor ordna enskilda möten för separerade föräldrar.
Har haft barn i grundskola i 18 år och varit på ETT enda föräldramöte.
Har varit på alla utvecklingssamtal då jag är intresserad av hur det går för barnen i skolan.
Obligatoriskt att medverka är det inte, men det kan ses som en brist i föräldraskapet och riskera att få ögonen på sig. Så vid minsta lilla så går det om man har otur en anmälan till soc. Tror jag, har som sagt varit på alla möten men tankegången känns logisk i dagens angivarsamhälle.
Gäller din fråga om man måste gå på dessa samtal tillsammans med den andre föräldern när man är separerad eller om man måste gå överhuvudtaget?
svaret på båda frågorna är att som förälder är det obligatoriskt att fatta beslut som är till barnets bästa. Inte beslut som är bekvämast för sig själv.
Ja, det är obligatoriskt för förskolor att erbjuda individuella samtal till föräldrar. De måste inte ha föräldramöten men ska annars informera föräldrarna på andra sätt om vad som händer på skolan mm.
Då missuppfattade jag frågan. Svaret fanns en googling bort. Ja de ska erbjuda utvecklingssamtal.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/utvecklingssamtal
Då missuppfattade jag frågan. Svaret fanns en googling bort. Ja de ska erbjuda utvecklingssamtal.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/utvecklingssamtal
Står under första rubriken
?Elever och deras vårdnadshavare ska få fortlöpande information om elevens utveckling i alla skolformer utom kommunal vuxenutbildning. Även vårdnadshavare till barn i förskolan ska få sådan information. Det är upp till varje förskola och skola att organisera hur de ska förmedla den fortlöpande informationen, men ett tillfälle för informationsutbyte som är specifikt reglerat i skollagen är utvecklingssamtalet.?
Själv tycker jag att föräldrarmöten är ett kackel. I ett hönshus.
Så jag har gått ett föräldrarmöte per barn alltså 3 st.
Utvecklingssamtal ja alla. Det är bra och veta hur barnen ligger till i skolan.