• Matli

Tvingas kriga?

Hej!

Vi bor i Spanien sen en tid tillbaka och funderar på vad som skulle gälla i det fall ex ett land i öst får för sig att attackera fler delar av Europa. Skulle vi kunna tvingas att kriga i Spaniens armé? Skulle Sverige kunna kalla tillbaka oss hem för att bära vapen under svensk flagg? Någon som vet?

Frågar eftersom jag har en 17-åring som är orolig.

• Svar på tråden Tvingas kriga?
  • Kermit1561
    Matli skrev 2022-03-02 20:12:05 följande:
    Tvingas kriga?

Hej!

Vi bor i Spanien sen en tid tillbaka och funderar på vad som skulle gälla i det fall ex ett land i öst får för sig att attackera fler delar av Europa. Skulle vi kunna tvingas att kriga i Spaniens armé? Skulle Sverige kunna kalla tillbaka oss hem för att bära vapen under svensk flagg? Någon som vet?

Frågar eftersom jag har en 17-åring som är orolig.

Det beror väl på vilka medborgarskap man har, men ja, sverige har väl värnplikt igen, tror jag så har man svenskt medborgarskap så kan man bli tvingad. Spanien vet jag inte, men de kan säkert också om det behövs. 
    Däremot tror jag inte Spanien kan tvinga er att strida för spanien om ni inte har Spansk medborgarskap, däremot kan de ju skicka hem er.
  • Flash Gordon

Svensk totalförsvarsplikt gäller den som är bosatt i Sverige. Ni bor i Spanien.

Vad som gäller för Spanien får ni kolla med myndigheterna där.

Eventuella lagändringar i samband med att ett krig bryter ut kan vi förstås inte veta något om nu.

Svar på tråden Tvingas kriga?