• Medelad20

    Barn som går förskola 9-14, mat och sömn

    När vaknar barnet på morgonen. Frukost hemma? Vilken tid frukost och vilken tid mat på förskolan?

    Får barnet mellanmål på förskolan?

    När lägger sig / somnar barnet för kvällen?

    Hemma har vi oftast frukost sedan efter någon timme frukt,  sedan lunch senare kanske 12,30

    Men på förskolan får barnet enbart lunch, vid 11.15 så klockan 14 vid hämtningen är det länge sedan lunch och innan vi är hemma och kan äta är ju klockan nästan 15. Känns på gränsen till länge, hur gör andra, tar ni med något mellanmål eller skyndar hem?

  • Svar på tråden Barn som går förskola 9-14, mat och sömn
  • Anonym (Elin79)

    Vi vaknar tidigt, runt 06 och så kör vi lite morgon-tv och frukost hemma. När de äter på förskolan vet jag faktiskt inte för vi har inte kollat upp det.
    Men när vi lämnar vid 8:15-8:30 så är alla ute så då är de i alla fall klara med frukosten. Barnen får frukt utomhus och sen går man in. Lunch vid 11-11:15 nånstans och så vilar man efter det, de små sover och de stora har avslappning eller läsvila. Mellanmål får de vid 14-14:30 och sen går de ut igen.
    Jag brukar hämta 15:15-15:30 och då har jag alltid med mig en banan för jag vet att min son käkar dåligt med mat där så han behöver något direkt. Dels för humöret men också för att han ofta säger att han är hungrig. Så den tuggar han i sig på vägen, vi har 10 min promenad hem.
    Ibland är han fortfarande hungrig och då kan det hända att vi käkar tidig middag redan vid 1630 eller så tar vi något litet mellis och sen middag 1745. 

  • Aliona

    Vi hade de tiderna tidigare. Barnet vaknade mellan 7 och 8, vi åt frukost hemma. Oftasf fruktstund på fm på fsk, och lunch vid 12.30, sen sov de middag en timme. Vid 14.00 var det mellis, så från blrjan hämtade vi innan mellis, tog med oss frukt, klämmis eller kex till hämtningen och var alltid ute några timmar. Middag vid 18 och sen läggning vid 19 eller 19.30. 


    Det var inte så populärt på förskolan att vi hämtade just när de förberedde för mellis så vi ändrade ganska snabbt tiden till 14.30. Då åt barnet mellis där, men vi hade ändå alltid med oss något litet att öra och dricka eftersom vi var ute länge på em. 

  • Medelad20
    Aliona skrev 2022-03-01 22:16:26 följande:

    Vi hade de tiderna tidigare. Barnet vaknade mellan 7 och 8, vi åt frukost hemma. Oftasf fruktstund på fm på fsk, och lunch vid 12.30, sen sov de middag en timme. Vid 14.00 var det mellis, så från blrjan hämtade vi innan mellis, tog med oss frukt, klämmis eller kex till hämtningen och var alltid ute några timmar. Middag vid 18 och sen läggning vid 19 eller 19.30. 


    Det var inte så populärt på förskolan att vi hämtade just när de förberedde för mellis så vi ändrade ganska snabbt tiden till 14.30. Då åt barnet mellis där, men vi hade ändå alltid med oss något litet att öra och dricka eftersom vi var ute länge på em. 


     Vilken ovanligt SEB lunch på förskolan om den var först 12.30! TY ker de flesta förskolor verkar ha vid 11. 
  • Medelad20
    Medelad20 skrev 2022-03-01 22:20:35 följande:
     Vilken ovanligt SEB lunch på förskolan om den var först 12.30! TY ker de flesta förskolor verkar ha vid 11. 
    Men så konstigt detta meddelande blev , rättning:

    Vilken ovanligt sen lunch på förskolan om den var först 12.30! Tycker de flesta förskolor verkar ha vid 11. 
  • Anonym (Elin79)
    Medelad20 skrev 2022-03-01 22:20:35 följande:
     Vilken ovanligt SEB lunch på förskolan om den var först 12.30! TY ker de flesta förskolor verkar ha vid 11. 
    Det håller jag med om!
    Men om ditt barn har tidigare lunch och du hämtar runt kl 14 så kanske de inte ätit mellis ännu. Utan ta med något slags litet mellis som barnet gillar, frukt, klämmis eller smörgås. 
  • Jemp

    Hade det tidigare en period, då var barnen 4 och 2.
    Somnade kl 20, vaknar vid 7. 
    Åt frukost hemma, lunch runt 11. Fick inte mellis på fsk utan när vi kommit hem. Vi har dock bara 5 min hem. 

  • Medelad20
    Anonym (Elin79) skrev 2022-03-01 22:24:10 följande:
    Det håller jag med om!
    Men om ditt barn har tidigare lunch och du hämtar runt kl 14 så kanske de inte ätit mellis ännu. Utan ta med något slags litet mellis som barnet gillar, frukt, klämmis eller smörgås. 
    Jo ibland har ju barnet knappt ätit något på lunchen en vid 11,  på förskolan äter de mellanmål vid 14 men jag hatar just innan det. Och att vänta tills nästan 15 på mellanmål blir länge, då äter ju barnet jättemycket då och sedan knappt middag. Sedan börjar det vara läggdags.

    Klämmis är ju jättebra, men kanske inte ok att ge ett lite större barn?.  Känns som folk skulle titta konstigt på oss om än 3,5 åring äter klämmis. Tyvärr äter inte mitt barn banan tex som också är ett perfekt att ta med sig mellanmål 
  • Anonym (Annie)

    Ge klämmis till en treåring är väl inget konstigt? Min ena älskade fruktklämmisar och valde gärna dem av egen vilja långt upp i skolåldrarna. Tacksamma påsar vid magsjuka och andra sjukdommar också. 

    När det gäller sömn och väckning är det ju jätteindividuellt. Gör det som funkar med barnet och er familj. Vi skulle aldrig kunna lagt våra barn 18.30 som våra vänner gjorde, då hade vi knappt träffat dem. 

    Men när det gäller förskolan, tider och mat och när vi började kl 9 så väcktes barnen vid ca 07.30 och sedan frukost på det och klara med kläder och allt till cirka 08:30. 


    Lunchen var runt 11:15/11:30 om jag minns rätt, och mellanmålet serverades kl 15.00 för de som var kvar. 

    Eftersom mina gick hem 14:00 så var det inget mellanmål för dem utan de åt vid ca 14:30/15 när vi kom hem. 

    Om du bestämmer dig för att det funkar med mellanmål på förskolan så handlar inte mellanmålet om att man ska äta sig mätt och inte orka middagen hemma. Det handlar om motsvarande en macka eller två. Visst finns det förskolor som kör relativt fri tillgång på mellanmålet också, men man kan snällt be personalen att ens barn inte får mer än en eller två mackor/en skål fil osv för att de ska äta hemma. Det är inga konstigheter. Självklart vill barnet ha ett stort mellanmål om det knappt ätit lunch. Ger du frukt innan du går till förskolan så sluta med det så löser sig nog lunchen med (ibland får de även frukt på förskolan vid 9-tiden). Alternativt dela en frukt med ditt barn så ditt barn blir hungrig på lunchen igen. 


    Ytterligare ett tips är att tidigarelägga lunchtiden hemma också. Har själv kompenserat lite med min lunchtid och barnens genom åren just för att rutinerna ska finnas där på helgerna också. 


     

  • Anonym (Elin79)
    Medelad20 skrev 2022-03-01 22:31:19 följande:
    Jo ibland har ju barnet knappt ätit något på lunchen en vid 11,  på förskolan äter de mellanmål vid 14 men jag hatar just innan det. Och att vänta tills nästan 15 på mellanmål blir länge, då äter ju barnet jättemycket då och sedan knappt middag. Sedan börjar det vara läggdags.

    Klämmis är ju jättebra, men kanske inte ok att ge ett lite större barn?.  Känns som folk skulle titta konstigt på oss om än 3,5 åring äter klämmis. Tyvärr äter inte mitt barn banan tex som också är ett perfekt att ta med sig mellanmål 
    Ok, jag hade inte uppfattat åldern på barnet. Men om det är vad som funkar så hade jag absolut gett barnet det. Mitt barn gillar banan och det är behändigt att bara stoppa en i fickan så därför kör vi på det. Men det finns ju massa olika saker, en påse med russin eller nötter, torkad, frukt, knäckemackor (såna där i förpackning med något slags pålägg) som är enkelt att ha tillhanda. 
    Man får ge "lagom" med mellanmål annars kan det bli som du skriver att hen inte äter ordentligt med middag. Alternativt äta ett ordentligt mellis hemma och skjuta någon timme på middagsmaten. 
Svar på tråden Barn som går förskola 9-14, mat och sömn