• Anonym (TS)

Umgängessabotage?

Ni som vet. 

Kan man anklagas för umgängessabotage om det inte finns ett fastställt umgängesschema?
    Om man nekar pappan vara ensam med barnen men förespråkar umgänge i barnets boende eller på allmän plats med mamman? 
    (Tidigare missbruk samt hot/våld från pappans sida samt grava samarbetssvårigheter). 

• Svar på tråden Umgängessabotage?
  • Anonym (Famrätt)

Nej. Så länge du tillgodoser barnets rätt till umgänge och inte går emot en dom eller ett avtal så är det ingen fara.

Däremot kan ju tingsrätten i en eventuell tvist bestämma att umgänget ska ske i annan form än den du idag erbjuder.

Om ensamt umgänge med den andra föräldern är riskfyllt har du också en skyldighet att skydda barnet.

• Anonym (Famrätt)

Justerar mitt svar. Anklagas kan du ju alltid göra, men det är inget som kommer att leda till nåt.

• Anonym (Plopp)

På vilket sätt anser sig du, mamman, kunna göra en bedömning huruvida barnens pappa skall ha övervakat umgänge med sina barn hemma hos dig.

Du är inte alls i någon position om att fatta sådana beslut. Ni har inga avtal om vad som gäller, ni har bägge vårdnaden, och att hävda historia (som jag är tveksam om du kan bevisa) är inte tillräckliga skäl för att du skall styra och ställa i dina barns pappas umgänge med dem.

Tycker snarare att det låter som om det är du som har samarbetssvårigheter i relationen till barnens pappa. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Plopp) skrev 2022-03-01 20:51:30 följande:

På vilket sätt anser sig du, mamman, kunna göra en bedömning huruvida barnens pappa skall ha övervakat umgänge med sina barn hemma hos dig.

Du är inte alls i någon position om att fatta sådana beslut. Ni har inga avtal om vad som gäller, ni har bägge vårdnaden, och att hävda historia (som jag är tveksam om du kan bevisa) är inte tillräckliga skäl för att du skall styra och ställa i dina barns pappas umgänge med dem.

Tycker snarare att det låter som om det är du som har samarbetssvårigheter i relationen till barnens pappa. 

Hade du läst hans andra barns vårdnadsutredning så kan jag lova dig att du aldrig hade skrivit denna kommentar! 
  • Anonym (äää)
    Anonym (Plopp) skrev 2022-03-01 20:51:30 följande:

Spännande att du verkar veta mer än TS. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-03-01 20:46:59 följande:

Nej. Så länge du tillgodoser barnets rätt till umgänge och inte går emot en dom eller ett avtal så är det ingen fara.

Däremot kan ju tingsrätten i en eventuell tvist bestämma att umgänget ska ske i annan form än den du idag erbjuder.

Om ensamt umgänge med den andra föräldern är riskfyllt har du också en skyldighet att skydda barnet.

Jag kommer alltid förespråka umgänge och att de kan ha en relation som är trygg för sonen. 
    Kan vårdnadsfrågan ändå ifrågasättas mot mig för att jag gör denna bedömning? 

Vi är idag överens om att umgänget ska ske öppet och med mig närvarande men vet inte hur länge han går med på detta. 
  • Anonym (Plopp)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-01 20:59:32 följande:
    Hade du läst hans andra barns vårdnadsutredning så kan jag lova dig att du aldrig hade skrivit denna kommentar! 
    Här är ett tydligt exempel på hur män som generell grupp särbehandlas negativt i vårdnadstvister. Snacka om att dra alla över en kam.

Faktumet kvarstår, mamman i fråga är en inte utsedd boendeförälder, har inte kommit till något avtal gällande frekvensen för umgänget eller hur det skall ske. Vidare verkar de båda ha vårdnaden, varpå mamman i detta fall ställer helt orimliga krav på umgänget för något som hon påstår (vi har inte hört andra parten i målen, och kan således enbart gå på mammans ord).

Så länge pappan inte utgör fara för barnen så är det tyvärr mamman som saboterar umgänget. Men så är det väl, alla kvinnor anser att mamman är bästa föräldern, ALLTID.

Tragiskt.
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-01 21:02:40 följande:
    Jag kommer alltid förespråka umgänge och att de kan ha en relation som är trygg för sonen. 
    Kan vårdnadsfrågan ändå ifrågasättas mot mig för att jag gör denna bedömning? 

Vi är idag överens om att umgänget ska ske öppet och med mig närvarande men vet inte hur länge han går med på detta. 
    Så länge du tillgodoser barnets rätt till umgänge så är det inget som i detta skede kommer att ligga dig till last i en tvist. Förhoppningsvis kommer saken att utredas grundligt om det sedan går till tingsrätten. Vårdnaden ska det mycket till för att nån ska förlora så det lär vare sig du eller pappan göra. Ni kommer med största trolighet få fortsatt gemensam vårdnad och sedan en dom på hur boende och umgänge ska se ut. Om barnet bor hos dig idag så blir det säkert så även framöver om barnet är litet, men umgängets hur och när kommer att regleras beroende på vad utredningen visar.
    Situationen kan ju se annorlunda ut för pappan idag än när tidigare utredningar gjordes.
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Plopp) skrev 2022-03-01 22:08:47 följande:
    Här är ett tydligt exempel på hur män som generell grupp särbehandlas negativt i vårdnadstvister. Snacka om att dra alla över en kam.

Faktumet kvarstår, mamman i fråga är en inte utsedd boendeförälder, har inte kommit till något avtal gällande frekvensen för umgänget eller hur det skall ske. Vidare verkar de båda ha vårdnaden, varpå mamman i detta fall ställer helt orimliga krav på umgänget för något som hon påstår (vi har inte hört andra parten i målen, och kan således enbart gå på mammans ord).

Så länge pappan inte utgör fara för barnen så är det tyvärr mamman som saboterar umgänget. Men så är det väl, alla kvinnor anser att mamman är bästa föräldern, ALLTID.

Tragiskt.
    Faktum är att den förälder som har barnet boende hos sig på samma adress ÄR boendeförälder fram tills att tingsrätten skulle besluta om nåt annat.
Svar på tråden Umgängessabotage?