• mammaannika73

Jag behöver en paus

Hej familjeliv. Jag är en ensamstående mamma med två underbara barn! Jag älskar mina barn jättemycket men känner för tillfället inte riktigt att jag klarar av dem. Min fråga till er är, är det okej att jag lämnar bort mina barn till en familjemedlem som kan ta hand om dem under några månader framöver? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Jag behöver en paus
  • Anonym (Gasell)

Försök istället att få avlastning någon helg i månaden och ett par kvällar i veckan. Att lämna bort dem i månader känns inte alls aktuellt även om det är tufft. 

• Anonym (Mu)

Nej. Inte om du menar att de ska bo hos släktingen månadsvis. Men det kanske du inte gjorde?

• Anonym (Föräldraansvar)

Tråkigt att du har det så jobbigt. Hur gamla är barnen? Är den andra föräldern inte med i bilden alls? Men för att svara på din fråga, nej man kan inte lämna sina barn månadsvis hos någon annan. Barn är föräldrarnas ansvar, man kan inte stämpla ut från sitt föräldraansvar på det sättet.

Försök få stöd och avlastning lite då och då så kanske du orkar med bättre? Har du vänner eller släkt som kanske kan hämta barnen någon dag per vecka så att du kan göra något annat några timmar?

• Embla twopointoh

Det är du som är deras anknytning och trygghet, och de kommer att utsättas för trauma om de helt plötsligt ska bo hos någon annan de inte har den anknytningen till (du säger inte hur gamla barnen är, men för ett barn är ett par månader mycket lång tid). Om de dessutom bor hos släktingen förlorar de inte bara dig, utan även sin invanda miljö (ert hem).

Så, för barnens skull, finns det inget annat sätt att ordna så att du får lite andrum? Släktingen kommer och bor hos er ett tag? Du får barnvakt några timmar/någon dag i taget fast regelbundet?

Svar på tråden Jag behöver en paus