• Nótt

Gemensam ekonomi, delad ekonomi eller annat?

Hej!
    Jag och sambon väntar barn, och jag får inte ihop riktigt hur vi ska göra ekonomiskt vid föräldraledighet. Jag söker råd och andra erfarenheter, ingen pajkastning tack utan respektera att vi har olika förutsättningar m.m.

Idag har vi helt separerad ekonomi. Jag kommer ta större delen av föräldraledigheten och kommer gå ner ca 10 000 efter skatt. Jag har höga kostnader varje månad som jag inte kan sänka tyvärr, och han kommer få gå in och stötta upp såklart. Det jag funderar på är vad som är enklast. Jag tycker det är en svår fråga då vi har relativt lika inkomster, men jag har betydligt högre fasta utgifter och det känns "dumt" att han ska betala mer p.g.a. det. Men så måste det bli.. Hur har ni gjort? Delat ekonomin helt (känns som ett stort steg för oss) eller delvis? Om delvis, hur lägger man upp det? Ger han mig pengar då som saknas eller hur gör man smidigast? Detta är helt nytt för mig!

• Svar på tråden Gemensam ekonomi, delad ekonomi eller annat?
  • 8airam8

Vi försöker se till att vi båda har ungefär lika stort rörelseutrymme varje månad, oavsett vems utgifterna är. Nu har vi inte någon jätteskev fördelning av utgifter, men däremot tjänar jag ca 10 000 kr mindre än min sambo. Det var så vi bestämde att vi ville göra med vår ekonomi (inte att jag tjänar mindre, men hur pengarna fördelas).

Jag vill tillägga att ni redan tar ett steg som är oändligt mycket större än att snacka ekonomi och hitta en fungerande överenskommelse. Ni ska ha barn, sätta ett liv till världen! Var inte så rädd. Låt din partner komma med förslag på hur det ska se ut och låt inte ett eventuellt skamfyllt samvete styra. Ni är ett par, ni ska ha barn. Sätt barnet och familjen främst, ekonomin ingår i det paketet. 

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Körsbärsdalen

Som du säger tycker ju alla olika... Vi bestämde någonstans när vi valde att leva ihop att slå ihop våra säckar helt. Då var vi förstås unga, och jag kan förstå att man tänker annorlunda om man är äldre när man träffas. Vi bestämde att vi skulle ha 100 % gemensam ekonomi, oavsett vem som tjänade mest och minst. Under åren har vi varit orsaken till högre och lägre utgifter, och vi har haft väldigt olika inkomster i vågor (ett tag hade jag mer, ett tag hade han mer, ett tag var det ganska lika o.s.v.). Istället för att då räkna en massa på mitt och ditt så blev allt bådas.

Idag, med fyra barn, bolån, bilar, försäkringar, aktiviteter och allt vad det är, så känns det väldigt rimligt att vi verkligen delar på allt. Då har vi också ungefär samma ekonomiska tänk, så ingen behöver känna sig 'blåst'. 

• nernu

Ni var redo att skaffa barn tillsammans men inte dela på era pengar?

• BounceBambi

Vi har ett gemensamt konto för gemensamma utgifter som vi i nuläget sätter in lika mycket pengar på. Jag tänker att under föräldraledighet så kommer det justeras så att vi sätter in olika summor beroende på vad vi får ut, kanske kan ni ha något liknande upplägg? Behåller andra pengar på respektive lönekonto där vi betalar egna utgifter. Vad är det för höga fasta egna kostnader du har? Är det något som måste vara oförändrat eller något du kan se över? 

• Jemp

Vi slog ihop ekonomin när vi fick barn men har rätt stor del för egna "fickpengar" som går till hobbys, privata räkningar osv.

Alternativet är ju att han för över halva inkomstförlusten till dig, och vice versa under hans ledighet och sen för vabb. Känns mer komplicerat dock.

• Postman

Vi har alltid haft gemensam ekonomi. Vi struntar blankt i vems pengar vi tar av bara vi har pengar liksom. Skulle jag skilja mig och träffa en ny kvinna skulle jag nog resonera helt annorlunda.

• Dexter dot com

Om du har större privata omkostnader än honom är det enklast att han betalar halva ditt inkomstbortfall under din föräldrarledighet och du betalar halva hans inkomstbortfall när han är hemma och att ni delar på kostnad för boendekostnad,barn osv.

• S23

Om ni vill fortsätta ha separat ekonomi så får han kompensera dih för halva ditt inkomstbortfall.
    Mao bör han föra över minst 5000 i månaden till dig.
    beror ju lite på hur ledigheten påverkar din karriär ocj på så sätt framtida lön 

• Ddny

Vad har du för höga kostnader och fasta utgifter? 

• nomina

Vi har gemensam ekonomi och har haft i några år. 
    Det var han som tyckte detta från början, jag var lite sur först då han knappt haft någo  inkomst medan jag dragit in pengar till hushållet.
    Men åren gick och vi har fortsatt att ha det så, nu tjänar han också pengar och mer än mig.
    Är idag så glad att vi har gemensam ekonomi då det känns självklart att vi är ett team och behöver vi eller familjen något så hjälps man åt med det.
    Det skapade endel tjafs i början, men idag slipper vi mycket av det. Så skönt att slippa varje månad då det finns andra saker i livet att fokusera på. 

Så jag ser bara fördelar med gemensam ekonomi när man lever tillsammans.

• Söndag

Vi har hus, bilar och barn ihop. jag dyr hobby.
    våra löner kommer in på samma konto sen delar vi 3000 var att leva för :) resten är på det gemensamma! 

• sextiotalist

Vi har gjort så att vi bidragit efter förmåga till de gemensamma utgifterna, egna höga fasta utgifter har inte påverkat. Sambon hade ju ett underhåll och kostnaderna för sina tidigare barn, de stod han helt för själv. Jag hade mitt studielån, det stod jag för.
    Vi har inte suttit med kvitton och räknat ören, utan gjort en ungefärlig överslagsberäkning. Inte heller millimeterrättvisa när det gäller gemensamma aktiviteter.

• Nótt

Tack för era svar!

Min höga kostnader vill jag inte helt gå in på här, men är dels gamla lån jag dras med sen jag var ung och dum. Och har dragit ner och lagt om så mycket jag kan, mer kan jag inte justera tyvärr.. 

Det svåra jag ser i att han täcker halva mitt inkomstbortfall är saker som pensionsspar och löneutveckling. Det är ju svårt att beräkna. Samt framöver sen när det kommer till vab, extra föräldradagar vid ledighet osv osv...

Får nog försöka titta på det här ur olika perspektiv.. Är det rimligt att man får lika mycket "fickpengar" vid gemensam ekonomi även om man tjänar olika eller har olika dyra hobbies?

• sextiotalist
    Nótt skrev 2022-03-04 09:26:05 följande:

Tack för era svar!

Min höga kostnader vill jag inte helt gå in på här, men är dels gamla lån jag dras med sen jag var ung och dum. Och har dragit ner och lagt om så mycket jag kan, mer kan jag inte justera tyvärr.. 

Det svåra jag ser i att han täcker halva mitt inkomstbortfall är saker som pensionsspar och löneutveckling. Det är ju svårt att beräkna. Samt framöver sen när det kommer till vab, extra föräldradagar vid ledighet osv osv...

Får nog försöka titta på det här ur olika perspektiv.. Är det rimligt att man får lika mycket "fickpengar" vid gemensam ekonomi även om man tjänar olika eller har olika dyra hobbies?

Såvida du inte tänkt att vara hemma flera år, så täcks en del av detta via kollektivavtal på din arbetsplats. 

Löneutvecklingen ska inte påverkas av föräldraledighet.

• Jemp

Tack för era svar!

Har man gemensam ekonomi är det rimligt med samma mängd fickpengar, ja. 

Ska inte han vabba eller vara föräldraledig? Pension etc tänker vi jämnar ut sig så sett och har inte detaljstyrt.
  • S23

Tack för era svar!

Det behöver inte vara svårt med pensionen. barnets första fyra år kompenseras den som haft lägst inkomst av staten (läs om barnåren).
    Om du har tjänstepension så kolla om din arbetsgivare betalar detta under föräldraledighet, om inte så är det helt enkelt den delen han får kompensera för.

Som någon annan redan skrivit så skall egentligen löneutveckling inte påverkas av föränderligheten.
    Men beroende på yrka kan det naturligtvis vara så att något års ledighet sinkar dig något år med att klättr upp på mer välbetalda tjänster.

Om du skall ta all vabb får han naturligtvis kompensera dig för inkomstbortfall Av det också.

Gällande gemensam ekonomi så kanske det inte känns rimligt för hans del att betala på lån som du dragit på dig som ung? jag antar att det finns ett skäl till att ni idag inte har gemensam ekonomi.
    så är det så att ni skall övergå till gemensam så kan det ju faktiskt vara så att det är rimligt att DU betalar för dina lån och han inte gör det (Beroende på hur hans utgifter ser ut).

själv är jag helt för separat ekonomi med kompensartion Vid föräldraledighet. Detta handlar helt enkelt om min syn på att ta ansvar för sin egen ekonomi och de val man gör i livet (obs. Tycker absolut man kan hjälpa varandra vid sjukskrivning osv. Men min grundinställning är att man tills stor del själv väljer sitt yrke och således också inkomst. Och man väljer också till stor del själv sina utgifter) 

• Ddny

Vi kör helt gemensam men egen fickpeng, båda löner in på ett konto som betalar boende, mat,  bilar, semester, ja allt (uppdelat på olika konton i hopp om att det ska växa och finnas pengar ihopsparade när det vankas kamremsbyte, diskmaskinsbyte eller andra större förbrukningskostnader)
    Men fickpengen går till hobbys och " gör vad fan du vill", med den hade jag betalt för gamla synder om jag varit ung och dum innan jag träffat nuvarande, dvs med mina pengar. 
    För oss funkar det jättebra, vi jobbar för att leva ihop och tycker 1h av min tid är värd lika mkt som 1h av fruns tid trots att lönespecen säger annat, jag har haft tur och fått ett relativt högavlönat jobb för min utbildning och frun tvärtom. 

Svar på tråden Gemensam ekonomi, delad ekonomi eller annat?