• Mammamumu

9 månader kryper inte

Har en liten flicka som fortfarande inte kan krypa. Hon gillar inte att ligga på magen. Jag har använt gåstolen men fick besked om att inte använda den, trotts att hon tar sig fram med den. Är det någon annan som har samma problem? Eller har haft samma problem? Min första unge började krypa redan i 6-7  månader. 

• Svar på tråden 9 månader kryper inte
  • Anonym (pppp)

Det är många som inte kryper i den åldern, så tycker inte du ska oroa dig. Snarare så att ditt först barn var tidigt.

Mitt ena barn började gå och krypa nästan samtidigt, och då var han över året. Han satt och satt och satt, började till slut hasa sig fram lite på rumpan och sen kom han på vad han skulle göra. Idag är han vuxen och fullt fungerande Flört

• Anonym (Gasell)

Två av mina barn har inte krupit. De har istället hasat fram på rumpan. Minns inte exakt när de började men tror runt 8-9 månader. Båda kunde krypa senare. De gick även relativt sent. min äldsta ställde sig mot saker först runt 1 år o gick vid 16 månader. Mellan var något tidigare men inte mycket. Var dock otroligt verbala tidigt. Min yngste var tvärtom, motorisk kröp vid 7 månader och  gick strax innan 11 månader. Dock började han inte prata förens han var närmare 1 år och 8 månader. 

• Anonym (Hanna)

Mitt andra barn kröp sent, av någon anledning. Hon var närmare 11 månader, gick vid ca 17 månader. Märktes inga skillnader i motorik mot andra barn lite senare, hon var liksom bara senare än andra som riktigt liten. Hon är 12 år idag och väldigt motorisk ?? Kör bland annat parkour.

• Spucks

Mitt första barn rörde sig inte alls tills hon var ungefär 9 månader, då började hon hasa sig fram på rumpan. Började gå vid 13 månader.

Andra barnet 
    ålade från ungefär 8-9 månader och kröp från 10 månader. Även han började gå när han var 13 månader.

• Anonym (Farsa)

Sonen satt still fram till elva månader. Hasade sig på sidan ett tag, gick vid ett år.

• Anonym (Pia)

Min dotter började inte krypa förrän kring 9-10 månader. Idag är hon fullt normal, även om hon kanske inte är något fysiskt fenomen. 

Lillebror började åla när han var sex månader och kröp inte förrän han lärt sig att gå strax över året. En väninnas som gjorde samma sak och hennes BVC-sköterska ville remittera honom vidare, eftersom det måste vara något fel på honom. Vår BVC-sköterska, å andra sidan, konstaterade att sonen kanske aldrig skulle krypa, eftersom han redan hittat ett smidigt sätt att ta sig fram på. 

Jag tänker att det kanske kan vara lite samma med gåstolen. Hon har hittat ett sätt att ta sig fram och "behöver" inte andra sätt nu. 

• Anonym (mamman)

Mitt första barn började krypa lite efter 9 månader. Han HATADE att ligga på mage. Däremot så älskade han att stå upp i mitt knä och "hoppa". Vi använde gåstol en hel del (han blev så mkt mer nöjd när han kunde ta sig runt). Vi försökte ju så klart jobba med magläge och allt det där men han kastade sig bara över till rygg direkt. Han kröp i kanske en månad innan han började gå istället. Strax efter 1 sprang han och sedan har han varit tidig med allt annat efter, som att hoppa, klättra, stå på ett ben, springa baklänges och sådana saker. 
    Sedan är det ju helt normalt att vara i den senare kategorin med alla dessa saker också. Normalspannet är ju faktiskt väldigt stort :) 

Mitt barn som är 9,5 månad nu har ålat länge, krupit bara ett litet tag och är inte i närheten av stabil nog att gå på ett bra tag vad det känns som nu. 

• Mammamumu

Tack för alla svar, känner mig lugnare nu. Jag antar att jag har blivit så orolig på grund av att jag har vänner som har barn i samma ålder som min som berättar att deras unge kan krypa o gå osv. Och då blir man väl både orolig och man känner sig även som en dålig mamma. Men tusen tack för alla svar??

Svar på tråden 9 månader kryper inte