• Lulamon

Bebis snart 4 mån

Hej!

Två frågor

1. min bebis ammar 1-2 ggr i timmen hela natten. Har detta ett slut snart?

2. pga jobb måste jag börja med ersättning snart men han vägrar flaskan och pumpa går inte kommer alldeles för lite åt gången, vad gör man?

• Svar på tråden Bebis snart 4 mån
  • nnnnnnnn

1. Antagligen inte, iallafall inte förrän du gör något aktivt öfr att ändra på det och inte ens då är det säkert att det hjälper.
    Intensivmata under dagarna = mata ofta och mycket, erbjud mat innan babyn signalerar att den vill ha. Sen kombinerat med att du inte alls är nära barnet på nätterna kan hjälpa.
    Men tänk på att mat och närhet är ett sätt att tanka trygghet, så det kan vara annat som blir tokigt om barnet inte erbjuds att tanka närhet,

2: Ersättning om det inte finns mjölk att ge.
    Matningskopp om barnet inte tar nappflaska.
    Vill du bara vänja barnet vid smaken kanske du ska testa tillmatningsset där barnet äter ersättning samtidigt som det ammar = vänjer sig vid smaken först och sen kan ni testa kopp eller olika sorters flaskor.

• Anonym (Frufällan)

1. Kanske, kanske inte. Men kom ihåg att 1-2 vak per natt inte är jätteofta för ett så litet barn.  Vårt ena barn vaknade fler gånger än så och fortsatte vakna minst en gång per natt fram till hon var 6-7 år. Då ammade jag så klart inte, men dålig nattsömn kan man tyvärr behöva stå ut med i flera år som förälder. Man får hitta strategier för att klara av det. 

2. Vårt ena barn tog heller aldrig flaska. Men av vissa skäl behövde jag dra ner på amningen. Vid ditt barns ålder började vi istället ge lite gröt (efter samråd med bvc). Hon var ca 11 månader innan jag helt slutade amma dagtid. Började jobba innan dess, men jobbade då halvtid för att kunna sköta amningen. 

• Lulamon

Inte 1-2 uppvak per natt utan per timme annars hade jag varit nöjd! Fortfarande så, nu 5,5 mån :/. Han tar flaska nu dock men nästan värre med flaska eftersom jag kunde liggamma förut

Svar på tråden Bebis snart 4 mån