• Anonym (Flytt)

Han drar långt ifrån oss

Min man ska nu lämna oss, mig och 3  barn 6,-12 år. Han flyttar 10 timmar ifrån oss. Vad gäller då ang umgänge hur gör man förstår inte hur han tänker faktiskt. 

• Svar på tråden Han drar långt ifrån oss
  • Anonym (Q)

I detta fall hade jag utgått ifrån att barnen skulle ha sitt huvudsakliga boende hos dig. Varannan vecka-boende eller liknande fungerar inte med sådana avstånd och det ska rätt mycket till för att man ska dra upp barn från sitt sociala sammanhang och skola. Så planera och lägg upp ditt liv utifrån det.

Annars är det väl en god idé att ta upp ämnet med pappan? Hur vill han att umgänget ska se ut? Vad kan ni göra för att underlätta för barnen att både ha en trygg och stabil vardag och god kontakt med båda föräldrarna? Bestäm gärna gemensamt hur resor och byten ska läggas upp, finansieras och planeras.

• Anonym (Enkelt)

Rätt enkelt. Han får komma och besöka er skulle jag säga, det är han som valt att bo så långt bort. För äldre barn kan det bli så att du måste betala för besök för er/dem till honom också, på lov och sånt. 12-åringen är så gammal att hen får välja själv.

Se till att han skriver under att du ska ha enskild vårdnad, det är inte rimligt eller praktiskt att ha gemensam med det avståndet. Skulle du ta det till tingsrätten skulle de ge dig rätt till det på under fem minuter.

• Anonym (äää)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-02-24 07:15:14 följande:

Rätt enkelt. Han får komma och besöka er skulle jag säga, det är han som valt att bo så långt bort. För äldre barn kan det bli så att du måste betala för besök för er/dem till honom också, på lov och sånt. 12-åringen är så gammal att hen får välja själv.

Se till att han skriver under att du ska ha enskild vårdnad, det är inte rimligt eller praktiskt att ha gemensam med det avståndet. Skulle du ta det till tingsrätten skulle de ge dig rätt till det på under fem minuter.

Nej gemensam vårdnad kan man få ha kvar ändå. 10 timmar är inget i just det sammanhanget. Jag vet folk som bor i olika länder och inte fick igenom att få enskild vårdnad. Det mesta går att lösa digitalt idag med underskrifter osv, så är han en vettig förälder annars, kan man knappast få enskild vårdnad pga 10 timmars avstånd. 
    Går han däremot med på att ändra till enskild vårdnad för TS så kan de så klart göra så. 

Umgänget däremot blir ju en helt annan sak. Barnen kan förstås inte bo varannan vecka. 
  • Anonym (XYZ)

Jag skulle utgå ifrån att han inte kommer att träffa dem särskilt ofta eller regelbundet. Själva flytten pekar ju på det.

Om jag vore dig skulle jag låta honom ta första steget och säga hur han vill ha det. Fram till dess bor barnen hos dig. 

Det blir till att betala underhåll för honom då förstås. 

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (äää) skrev 2022-02-24 07:52:21 följande:
    Nej gemensam vårdnad kan man få ha kvar ändå. 10 timmar är inget i just det sammanhanget. Jag vet folk som bor i olika länder och inte fick igenom att få enskild vårdnad. Det mesta går att lösa digitalt idag med underskrifter osv, så är han en vettig förälder annars, kan man knappast få enskild vårdnad pga 10 timmars avstånd. 
    Går han däremot med på att ändra till enskild vårdnad för TS så kan de så klart göra så. 

Umgänget däremot blir ju en helt annan sak. Barnen kan förstås inte bo varannan vecka. 
    Att han flyttar tio timmar bort från sin familj säger mig att han inte verkar så vettig. Enskild vårdnad underlättar även i andra sammanhang, t ex om barnen behöver få sjukvård som han annars måste godkänna. Det är klart att det finns lösningar för det mesta men det blir verkligen smidigare om ts kunde få enskild vårdnad. Umgänget påverkas ju inte som du säger.
  • Anonym (J)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-02-24 07:15:14 följande:

Men varför kan det bli så att TS måste betala när det är han som valt att flytta?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (J) skrev 2022-02-24 20:30:58 följande:
    Men varför kan det bli så att TS måste betala när det är han som valt att flytta?
    Därför att de har gemensamt ansvar för att få umgänget att fungera. Då är det inte bara pappan som ska åka eller betala.
Svar på tråden Han drar långt ifrån oss