• Blommor88

Vad händer om jag godkänner ex-mannens flytt

Hej

Jag och min man ska separera. Vi har tre barn tillsammans. Det är tänkt att jag ska fortsätta bo kvar (hyr boendet) och min blivande ex-man ska flytta till kommunen bredvid då han har jobb där. Barnen som är i förskoleålder ska fortsätta gå kvar i samma förskola ( gemensamt beslut). Jag kommer bo närmast förskolan. 

Vad jag har förstått så måste jag godkänna att han flyttar iväg med barnen, om det ska fortsätta vara lugnt mellan oss. Blir barnen då skrivna på två adresser? Kan han då bestämma att han vill att barnen i skolan i den kommunen, el måste båda skriva under på det? 

Jag är bara orolig att han kommer få göra lite hur han vill Om jag skriver på godkännandet av flytten. Att han tröttnar på att köra så långt till förskolan. Fast han har sagt att han ska leta boende närmare så kanske han blir kvar där, och barnen får nya vänner.

• Svar på tråden Vad händer om jag godkänner ex-mannens flytt
  • Anonym (Jur)

Han kan flytta vart han vill. Ditt godkännande behövs inte

Är det barnens folkbokföring du undrar över?

• Anonym (Lilo)

Skriv inte på vad du än gör. 

• sillson

Han får flytta bäst han vill, men det är viktigt att du inte skriver barnen på pappans nya adress. Om barnen blir skrivna i en ny kommun så kan de bli av med förskole- och skolplatser i den kommun de nu bor i. 

• Räkan77

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det finns en lagstiftning som säger att barnen ska fortsätta vara skrivna där de bor om en av vårdnadshavarna bor kvar efter en separation. 

• Anonym (Psss)

Man kan bara vara skriven på en adress. Det gäller även barn som bor varnanna vecka. Vill ni att de ska stå skrivna på pappans nya adress i en ny kommun så måste du godkänna det. Men då kommer de inte stå skrivna hos dig längre.  

Eftersom de redan är skrivna på den adressen där du kommer bo kvar så är det väl smidigast att de fortsätter stå skrivna där. Det är lättast med tanke på skola och sånt. Pappan kan då flytta precis var han vill i hela Sverige helt utan ditt godkännande. Det är alltså inte den andra förälderns flytt i sig man ska godkänna. Det man godkänner är att barnen ska stå skrivna i annan kommun. Men ska barnens  folkbokföringsadress inte ändras så kan han flytta utan ditt medgivande. 

• Anonym (Jur)
    Räkan77 skrev 2022-02-21 20:31:40 följande:

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det finns en lagstiftning som säger att barnen ska fortsätta vara skrivna där de bor om en av vårdnadshavarna bor kvar efter en separation. 

Barnen ska vara skrivna där de bor mest är grundregeln. 
  • Anonym (Famrätt.)

Man kan bara vara skriven på en adress. Om barnen skrivs i en ny kommun kommer de behöva byta förskol. Finns ingen anledning att byta adress på barnen. Vad är det du tror ska hända om du inte går med på pappans korkade förslag? Han kan flytta bäst han vill, men för att byta adress på barnen krävs ditt medgivande (oftast) 

• Blommor88

Tycker allt verkar så kruxigt. 
    Men ja precis ny folkbokföringsadress. 

Kan inte barnen bo där halvtid utan att vara skrivna där? El går det att ha dom skrivna där också? Vad händer om man inte godkänner flytten, och vad händer om man godkänner den? 

• Anonym (Psss)

Är det alltså en ny folkbokföringsadress för barnen han vill att du ska skriva på för att det ska vara "lugnt" mellan er?

Eller har han missuppfattat och tror att du måste skriva på om han vill flytta till ny kommun? För det behöver su ju alltså inte så länge inte barnen ska bli skrivna där. 

Förklara för honom att han är fri att flytta utan din underskrift. Om det är ny folkbokföringadress för barnen han vill ha säger du nej och hänvisar till att ser blir fel med förskolor/skolor. 

• Blommor88

Tack så jättemycket för svar! Såg nu att jag hade fått lite mer under tiden jag skrev tidigare meddelande ????

• Anonym (Jur)
    Blommor88 skrev 2022-02-21 20:38:34 följande:

Kan inte barnen bo där halvtid utan att vara skrivna där? El går det att ha dom skrivna där också? Vad händer om man inte godkänner flytten, och vad händer om man godkänner den? 

Barnen kan bara vara skrivna på en adress. Man kan ändå ha vv.

Folkbokföringen påverkar saker som dagis/skola. 
  • Anonym

Jo barnen kan bo hos pappan halvtid utan att vara skrivna där. Om du skriver på pappret så tappar du kontrollen över barnen. Han kan sätta de i förskolor och skolor i sin kommun. HAN måste godkänna om du vill ha hem barnen. 

Om du inte godkänner flytten så händer ingenting. De fortsätter vara skrivna i din bostad och fortsätter gå i sin förskola/skola.

Det är inte ett dugg kruxigt. Avstå från att skriva på pappret. Något mer behövs inte
  • Anonym (Famrätt.)

De kan bo varannan vecka även om de är skrivna hos en av er naturligtvis. A och O här är att barnen är skrivna i den kommunen där de ska gå i förskola. 

Ingenting kommer att hända om du inte godkänner att barnen byter adress. Ingenting.

Om du godkänner adressändringen byter barnen kommun och förskoleklass.

Alltså jag får känslan av att pappan försöker skrämma upp dig på nåt vis?

• Anonym (Psss)

Jo det är klart att de kan bo där halvtid utan att vara skrivna där. Omvänt skulle de ju annars inte kunna bo hos dig om de var skrivna hos honom.

Man kan ju bara vara skriven hos en och det finns många med skilda föräldrar som bor varannan vecka. Vore otroligt konstigt om man bara får träffa den föräldern man står skriven hos. Vem man står skriven hos har alltså inget att göra med hur man löser det växelvisa boendet vid en separation. 

Du berättar helt enkelt följande för ditt ex:

1 Att de bara kan vara skrivna på en adress.
    2 Det är bäst att det är hos dig pga av skola.
    3 Han är fri att flytta till den andra kommunen utan att du lägger dig i det/behöver godkänna det.
    4 Att detta inte påverkar att barnen bor varannan vecka (eller hur ni nu önskar) 
  • Blommor88

Hej igen

Det är bara jag som har varit orolig över vad som gäller och kunnat hända om han flyttar bort till annan kommun och har barnen varannan vecka. 

Jag har försökt letat på nätet efter vad som gäller ifall han flyttar, men tycker allt jag har hittat bara har blivit rörigt. Jag ville bara vara förbered på vad som gällde.

Mitt ex har endast sagt att han ska flytta till den kommunen, låta barnen gå kvar I förskolan och ha typ varannan vecka. Så han har inte varit elak på nåt sätt angående det. Det är jag som har varit orolig för vad som gäller. 

• Anonym (Jur)
    Blommor88 skrev 2022-02-21 21:04:16 följande:

Hej igen

Det är bara jag som har varit orolig över vad som gäller och kunnat hända om han flyttar bort till annan kommun och har barnen varannan vecka. 

Jag har försökt letat på nätet efter vad som gäller ifall han flyttar, men tycker allt jag har hittat bara har blivit rörigt. Jag ville bara vara förbered på vad som gällde.

Mitt ex har endast sagt att han ska flytta till den kommunen, låta barnen gå kvar I förskolan och ha typ varannan vecka. Så han har inte varit elak på nåt sätt angående det. Det är jag som har varit orolig för vad som gäller. 

Låt honom flytta. 
  • Anonym
    Blommor88 skrev 2022-02-21 20:16:53 följande:

Vad jag har förstått så måste jag godkänna att han flyttar iväg med barnen, om det ska fortsätta vara lugnt mellan oss.

DEt var denna mening som oroade mig
  • Anonym (särbo)

Pappan till mitt barn och jag har blivit särbos. Han har flyttat till annan lägenhet. Barnet är skrivet i vår före detta gemensamma lägenhet, som nu är min lägenhet.

Ingen har gjort nåt aktivt utan barnet är helt enkelt fortsatt skrivet där det från början var skrivet.

• Anonym (Psss)

Har det hänt något mer sen sist?

• Tulpanlök

Han har inte flyttat ännu, men han ska. Så än så länge är det lugnt. Vi har endast skrivit på skillsmässopapprena och ha gemensam vårdnad om barnen. Så vi får se.. 

Svar på tråden Vad händer om jag godkänner ex-mannens flytt