• Anonym (ledsen)

känslor för annan påverkar äktenskapet

Jag har varit gift i 16 år snart , var ung nästan nyss tagit studenten. Han 11 år äldre. Vi har som alla haft upp och ner gångar. Vi har även haft ett större trauma vårt första barn gick bort strax efter hen fyllt 11 i sjukdom. 
    Jag började försöka hitta mig själv igen, kom i någon kris. Startade en utbildning stormtrivs och känner detta vill jag arbeta med. Där på skolan finns en pedagog som har kommit närmre än vad som kanske anses som "ok/normalt" med tanke på våra positioner . Han är inte min lärare men vi ses ofta ändå under skoltid och vi har pratat i flera timmar själv innan vi går hem, fikat utanför 1 gång. Vi har kontakt via snapp och sms nästan dagligen under lektionstid helg osv. Jag är ju gift och han är förlovad. Jag vet inte vad hans kontakt med mig betyder för honom. Mycket vardagliga texter typ hur mår du osv / random bilder skickar han, magkänslan säger att han vill vara vän eller gillar bekräftelsen för jag är ganska säker på att han borde förstå att jag gillar honom, jag bad nämligen honom att backa för jag kände för mycket. Han såg då sur ut och bara gick iväg utan hejdå men sen kom ändå alla meddelanden igen efter ett par dagar. Jag har blivit galet kär i nu. De har påverkat och gör än, mitt äktenskap. Min man märkte att jag drog mig undan, sexet blev sämre jag log plötsligt och skrattade när jag tittade i min mobil. Han vet nu hur jag känner. Jag känner mig mycket kluven, jag har sagt att vi bör skiljas men han vill inte det trotts allt. De kommer förmodligen aldrig bli jag o den där pedagogen men jag känner att om jag kan bli så kär i en annan så är de säkert ett tecken på att vi bör skiljas oavsett. Jag vet inte vad som händer i mig just nu och hur jag ska hantera detta. Jag kan inte sluta tänka på den andra mannen. Ibland så intensivt att jag inte kan fokusera på andra saker, dagdrömmer mig bort och "är inte här". Jag tänker att den här andra kanske är en ögonöppnare på att jag egentligen inte trivs med min man .Eller försöker min kropp fly från de hemska vi varit genom?. De är 3 år sen vi förlorade hen och knappt 2 år sen jag började min utbildning. Pedagogen o ja har haft intensiv kontakt i ca 5 månader nu innan var de bara hej o hejdå typ som alla andra man ser på raster osv

• Svar på tråden känslor för annan påverkar äktenskapet
  • Gameofthrones

Jag tror att ert är en flykt för din vanliga vardag. Du är fortfarande i sorg, ingen uppvärksamhet har ni haft samtal efter eran sorg? Har nu bearbetat? Det är lätt och hamna i en "tråkig" vardag destruktiva beslut.

Det är såhär. Jag tycker att man ska sitt äktenskap på allvar för medgång och motgång. Det är viktigt att man blir mån om varandra, stöttar varandra inte hamnar i en ond cirkel.

Vad vet du om gräset är grönare andra sidan? Är det nått som din kollega (nykär i) har han gjort då förut det är kanske ren vardags för honom? Du beskriver ditt sexliv är sådär. Det är bättre och förbättra det man har istället. Först. Du har inte ns försökt och förbättra det du har först!? Innan man är i DN sådan situation som du är i nu så skilh dig först eller slit i han och gå vidare med ditt äktenskap. Jag har varit gift i över 20 år 3 barn och vi är som pålägg på macka. Vi är tajta., vi är trygga. Motgångar och medgångar, vissa dgr Blä men i Blä. Är jag lycklig varje dag.

Är ganska trött på att många tar inte sitt äktenskap på riktigt. 

Finns det att man har försökt få sitt äktenskap att funka som tusan och det funkar inte skilj er då. 

• Gameofthrones

Ursäkta för små skriv /slarvfel 

• Anonym (Xylofon)

Vad hände med att älska varandra i nöd och lust? 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Xylofon) skrev 2022-02-19 12:30:58 följande:

Vad hände med att älska varandra i nöd och lust? 

känns inte som jag älskar honom längre. går inte tvinga fram kärlek för att de står på ett papper. 
  • Gameofthrones

känner du då skilj dig få fy f*n

Herregud varför skriver du på FL när du redan har svaret.?

Jag generellt tycker inte om när man är i nöd och lust utan bara skiter i det. 

• Gameofthrones

Tycker du att äktenskap är bara på ett papper få undrar jag varför man gifter sig.

Men det är upp till dig vad du vill göra. Du har redan gett upp. 

• Anonym (ledsen)
    Gameofthrones skrev 2022-02-19 13:13:12 följande:

Tycker du att äktenskap är bara på ett papper få undrar jag varför man gifter sig.

Men det är upp till dig vad du vill göra. Du har redan gett upp. 

Älskade ju honom då, nu är de ju bara papper eftersom jag inte älskar honom mer. är de rätt mot honom? ska han inte få vara med en som älskar honom? finns ju väldigt många som skiljer sig . Jag vill lämna men han vill inte. 
  • Anonym (Xylofon)
    Anonym (ledsen) skrev 2022-02-19 12:37:10 följande:
      känns inte som jag älskar honom längre. går inte tvinga fram kärlek för att de står på ett papper. 
    Det är väl just exakt det som nöden handlar om.. Att ta reda på varför känslor försvinner, att gå till botten med vad man egentligen känner. Att man kämpar till sista andetaget och krigar för sitt äktenskap. Vill du älska din man? Eller ger du upp innan du ens försökt?

De flesta människor får nån gång i livet känslor för nån annan i sina äktenskap, men dom skiljer sig inte bara för det. 
  • Plupp73

Det du beskriver är en förälskelse, som kommer av att någon ser dig. Ditt förhållande med din man har pågått sedan du var väldigt ung. Sorgen efter ett barn kan bli kvävande för en relation. Man kan trassla in sig i sitt sorgenät.
    Jag skulle råda er att söka parterapi, för att få hjälp att prata om den sorg ni har efter barnet som dog, för att prata om er långa relation och hur ni ser på den och framtiden idag.
    Jag råder dig att under denna process avfokusera på den andre mannen. Troligen är han enbart en brygga för dig för att ta dig ur en tillvaro där du fått svårt att andas.

Att du berättat för din man, och han tog det så pass respektfullt som han verkar göra, är ett tecken på att det skulle kunna gå bra för er i framtiden.

Du bör ge äktenskapet en chans, vanligt att människor ångrar att de flytt ett äktenskap för en förälskelse. Man kan heller inte jämföra en förälskelse med kärleken i en mångårig relation. Det är som att jämföra en flammande eld med den glöd som kommer när elden falnat. Värmen från glöden varar dock längre, än värmen från elden...

Svar på tråden känslor för annan påverkar äktenskapet