• Simpan31

Fungerar ricinolja om man vill att håret ska växa snabbare?

Hej

Har läst att man ska massera in ricinolja i håret för att få håret att växa snabbare. Stämmer detta eller är det en myt? Isåfall är det massagen eller ricinoljan som får håret att växa snabbare?

• Svar på tråden Fungerar ricinolja om man vill att håret ska växa snabbare?
  • Jag är bara jag

Myt. Håret växer så fort som det gör. Med början nere i hårsäcken. Håret som är synligt är "dött" och det kan du inte påverka.

• Anonym (bajamaja)

Det enda som snabbas på är skiteriet men då måste man dricka det.

• Anonym (Lina)

Det enda som händer är att ditt hår kommer se fett ut i en vecka innan du lyckas schamponera bort all olja. Tro mig, jag gick också på den myten när jag var yngre :) 

• Anonym (biologen)

Varför tror du att det skulle hjälpa?

Grundregel: Hårsäckarna som bildar hårstrået får näring av det du äter, inte av något man kletar på utifrån.

Det finns ämnen i vissa hårvårdsprodukter som tillfälligt kan fästa vid det döda hårstrået och få det att se mindre slitet och frissigt ut, men det gör inte att håret i sig växer bättre. 

Det finns tillskott som forskarna vet hjälper håret, t.ex. vitaminet biotin (B7) och mineralet zink. Man bör undvika att ha järnbrist för det ger håravfall.

Här är en sida som lättbegripligt förklarar hur hårstrået lever sitt liv:

nordichair.com/sv/haravfall/harets-uppbyggnad/

• Anonym (äää)
    FlamorGills skrev 2022-02-19 10:17:53 följande:

Jo det stämmer, men du måste blanda oljan med någon, tex gräddfil som ger rätt åh balans så sover du med detta över natten, det funkar helt otroligt bra!!

haha, skojigt (jag hoppas TS att du fattar att det här var ett skämt) 
  • Anonym (Trolldeg)
    FlamorGills skrev 2022-02-19 10:17:53 följande:

Jo det stämmer, men du måste blanda oljan med någon, tex gräddfil som ger rätt åh balans så sover du med detta över natten, det funkar helt otroligt bra!!

Salt och mjöl behövs också. 
  • Spucks
    Anonym (Trolldeg) skrev 2022-02-20 09:54:35 följande:
    Salt och mjöl behövs också. 
    Men kom igen, kan du ge lite meningsfulare svar? Mjöl av vilket sädesslag? Fullkorn eller inte? Havssalt? Men jod? Och behövs inte lite jäst också?
  • Anonym (bajamaja)
    Spucks skrev 2022-02-20 10:07:58 följande:
    Men kom igen, kan du ge lite meningsfulare svar? Mjöl av vilket sädesslag? Fullkorn eller inte? Havssalt? Men jod? Och behövs inte lite jäst också?
    Det är viktigt att man sover med skallen i ugnen också, 225 grader.
  • Anonym (Silica)

Ricinolja fungerar på glesa fransar om man sätter lite på franskanten innan läggdax. Man får tjockare fransar snabbt men de blir inte längre.

Bästa för perioder då man tappar mycket hår och det blir tunt är att köra 3-4 mån med Silica kapslar för håret. Funkar superbra och håret blir tjockare och fylligare igen pga kisel, zink och B-vitaminer. Finns på Apoteket bl a.

Svar på tråden Fungerar ricinolja om man vill att håret ska växa snabbare?