• Jessicka Gustavsson

16 månader frukost

Hej! Vad ger ni era 16 månaders till frukost? Min lilla kille är väldigt kräsen och äter absolut inte gröt. Vissa dagar äter han leverpastej stavar med rån och ost, ibland äggröra med jordgubbar till, ibland en yohurth klämmis med en rostad macka till osv. Men är lite nyfiken på vad ni andra brukar ge? 

• Svar på tråden 16 månader frukost
  • BuoBä

I den åldern åt dottern macka skuren i bitar med det pålägg som fanns hemma. Vatten till det. Jag är ingen morgonmänniska, och inte hon heller, så mer ambitiöst än så blev det inte.

I tvåårsåldern började hon med fil och müsli. 
  • Gameofthrones

Även vid kräsen så kan det vara smaken som är inte bra tillagat? Jag har alltid kryddad maten och knappt ingen salt då för mina barn. Örter är bra. Och andra.

Barn testar sig fram och även om det ser ut som inte att det tycker om viss mat prova senare för smaklökar utvecklas. 

Sen va jag konsekvent med att inte ge upp för det lilla minsta motstånd. 
    Självklart så finns det ingredienser som man inte tycker om. 

Idag äter mina barn typ allt som serveras. 

Mina åt inte så bra frukost det gick i perioder. Den minsta vill ha frukost mina två äldsta vill inte ha de är inte hungriga,de är som mig. Jag äter när det är dags för lunch. Eller matig frukost. Käkar aldrig vanlig frukost. Tyvärr.

När det var i 26 månaders då var det hemlagad barnmat. Frös in i portioner tog med mig ut när vi va ute, frukt mackor med pålägg, variation tycker vi om. 

• Gameofthrones

Det ska stå 16 månaders. Inte 26.

• nernu

Jag blev en gladare och mer harmonisk människa när jag förstod att gröt är något som semper har lyckats lura oss att barn behöver. I den åldern åt mitt barn uteslutande macka med leverpastej till frukost. Jättebra med järn. Strunta i gröten!

• Fjäril kär

Mina barn i den åldern åt blandad kompott. Det varierade beroende på humör och hur natten varit samt vad jag själv dukade fram och åt. Ibland en flaska välling och en macka, ibland en skål riktig mannagrynsgröt, ibland bara torr macka med vatten, ibland fruktbitar och ostkuber, ibland barnmatsburkar, osv...  Det var nog inte förrän dom var mellan 2-3 år som en återkommande fast frukost av samma saker började komma. 

• Tajan

Mina barn åt olika saker. Havregrynsgröt med mosad banan var en favorit för alla tre men bara första året. Annars var det naturell yoghurt med ostmacka skuren i bitar, fruktsallad med naturell yoghurt. kokt ägg i skivor var poppis. Mannagrynsgröt gillade två av barnen. Mycket naturell yoghurt är det än idag till frukost. 

Svar på tråden 16 månader frukost