• Anonym (Help)

Kan utgångna graviditetstest visa falskt positivt?

Jag är på cykeldag 34 och känner inte att mensen är på gång men känner mig däremot gravid. hittar bara utgågna graviditetstester men har beställt nya. 

testet med ?lh? är ju ett ägglossningstest men sedan är den i mitten ett graviditetstest som gick ut 2019 och det sista ett graviditetstest som gick ut 2021 i december. 

snälla säg att det finns hopp att jag inte är gravid just nu. Det nyaste testet är ju neg

• Svar på tråden Kan utgångna graviditetstest visa falskt positivt?
  • svansmamman

Spontant skulle jag inte tro att testen kan bli falskt positiva bara för att de passerat "bäst före"-datum. Det jag skulle kunna tro är dock att kvalitén förändras så som att de inte visar positivt trots att man är gravid (att de inte absorberar och reagerar på HCG som det ska) alternativt att det lättare blir så kallade spökstreck. Resultatet av LH-testet säger ju ingenting, inte bara för att det reagerar på LH och inte HCG utan även för att de tenderar att ge streck under hela cykeln, bara med olika styrka beroende på hur nära/långt ifrån ägglossning man är.

Jag tycker mig se något på testet i mitten, men färgen ser överlag ut att ha kladdat mycket vilket gör att jag spontant skulle gissa på att det är ett spökstreck. Om det drar åt rosa när du tittar på det i verkligheten är det dock säkert positivt. På det andra graviditetstestet ser jag inte direkt något. Om du tycker dig se rosa streck på testen när du tittar i verkligheten skulle jag ändå gissa att du är gravid. Att två test skulle visa falskt positivt bara för att utgångsdatum passerat låter i mina öron osannolikt. 

Jag håller ALLA mina tummar för att testen är positiva och att det finns en liten där inne! Hjärta

• Anonym (Help)

Jag sprang tillbaka till papperskorgen och kollade efter rosa som du sa men nu är båda testen väldigt tydligt negativa. Bra att gravidkollen har expressleverans men jag lär ju sitta på nålar till imorgon
  • Anonym (Help)

Ett riktigt positivt på cykeldag 34 borde väl inte försvinna på 20 min? 

• Anonym (Anna)

Jag tolkar testen som negativa. om man är gravid o testar med lh ska båda strecken bli lika starka om det är positivt.  Mittentestet är en synvilla då halva testet är rosa och sista syns ingenting på. Så du kan vara lugn just nu visar testen inte gravid men det kan ändras så testa igen när du är 1-2 veckor sen.

• Anonym (Nej)

Nej, snarare kan de visa falskt negativt. Grattis, du är med barn!

• Anonym (Nej)
    Anonym (Anna) skrev 2022-02-16 10:03:17 följande:

Jag tolkar testen som negativa. om man är gravid o testar med lh ska båda strecken bli lika starka om det är positivt.  Mittentestet är en synvilla då halva testet är rosa och sista syns ingenting på. Så du kan vara lugn just nu visar testen inte gravid men det kan ändras så testa igen när du är 1-2 veckor sen.

Håller inte med. När jag väntade barn hade jag så där svagt test två dagar innan BIM och på BIM knappt mycket mer. Och vet du, jag var gravid ändå. Han är nu flera år gammal.
  • fjanten

Jag kan inte säga detta med all säkerhet - men jag har uppfattat det som att utgågna test snarare är mer benägna att visa falskt negativt resultat - att färgen alltså försämrats.

• Anonym (Julia)

Tolkar det dock som att ts inte vill vara gravid?

• Anonym (Igen)
    Anonym (Julia) skrev 2022-02-16 12:14:16 följande:
    Tolkar det dock som att ts inte vill vara gravid?
    Precis. Folk antar för snabbt att alla som testar vill vara gravida, men inte ts som hon uttryckligen skrev. Om hon nu inte skrev väldigt fel.
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Help) skrev 2022-02-16 10:00:32 följande:
    Ett riktigt positivt på cykeldag 34 borde väl inte försvinna på 20 min? 
    Cd har egentligen ingen betydelse utan hur långt efter äl du är. 14 dagar efter äl får de flesta gravida plus. För vissa tar det nån dag till. Är man osäker när äl inföll får man testa igen med några dagar mellan.
Svar på tråden Kan utgångna graviditetstest visa falskt positivt?