Atena skrev 2022-02-16 10:47:17 följande:
Jag vet inte exakt vad som stått, men som jag har förstått det hela så har det oftast inte stått något alls. Jag vet att hon betalat räkningar åt honom(med hans överförda pengar) efter att han tappade bort sin bankdosa och inte hade utökad behörighet på sitt bank i. Enligt vännen så står det även i brevet, men jag(och vännerna) får inte ihop hur i helsike drt kan klassas som ekonomiskt samarbete och därför ska klassas som sambo.
Jag har googlat, hittar inte mycket om det. Och eftersom jag aldrig stött på begreppet förut så gör det mig nyfiken på hur dom resonerar.
Innan jag svarade försäkringskassan skulle jag fråga dom om vad "ekonomiskt samarbete" innebär och frågat vart du kan hitta reglerna kring det... Dom måste ju gå efter några regler. Det är inte godtycke som ska styra förvaltningen.
När jag förstått reglerna hade jag svarat och överklagat beslutet. Att man hjälper varandra som par eller goda vänner har försäkringskassan givetvis inget med att göra.
De försäkringskassan kan tro är att dom haft två lägenheter och hyrt ut den ena svart. Finns det något sätt att motbevisa den tesen så är nog mycket vunnet.