• Anonym (Jag)

Jobba med gamlingar utan lyft/hygienvård

Hej!
    Är en ung tjej som letar extra jobb och undrar om det finns jobb som hemtjänst fast där man bara pratar och fikar med gamlingarna? Eller där man städar lätt och lagar lätt mat men där man inte behöver lyfta eller tvätta/hjälpa till med att duscha eller byta blöja?
    Det jag helst vill är ett jobb där jag är mer som en social kontaktperson åt den äldre och där de får någon att prata med och umgås bara vi två som en vän typ.
    Finns det sådana jobb?

• Svar på tråden Jobba med gamlingar utan lyft/hygienvård
  • EpicF
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-15 16:22:00 följande:

Hej!
    Är en ung tjej som letar extra jobb och undrar om det finns jobb som hemtjänst fast där man bara pratar och fikar med gamlingarna? Eller där man städar lätt och lagar lätt mat men där man inte behöver lyfta eller tvätta/hjälpa till med att duscha eller byta blöja?
    Det jag helst vill är ett jobb där jag är mer som en social kontaktperson åt den äldre och där de får någon att prata med och umgås bara vi två som en vän typ.
    Finns det sådana jobb?

Närmaste är väl kontaktperson. Men då är det via socialtjänsten och det är heller inte säkert så många äldre har det. 
  • Anonym (Lollo)

Varför kan du inte utföra lyft eller hjälpa med hygien? Finns massor av duktiga unga tjejer och killar i om äldreomsorgen och hemtjänsten som gör detta varje dag så varför kan inte du? 

• Anonym (Teddy)

Nej, såna jobb finns inte. 

• Anonym (Eh)

Nej, det finns det inte.

• Anonym (Nej)

Nej, såna jobb finns inte. Och om en gammal människa ramlar tänker du väl inte bara stå och titta på eller springa efter annan personal...? Klarar du inte lyft och hygien ska du inte jobba med omvårdnad på den nivån.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-15 16:22:00 följande:

Hej!
    Finns det sådana jobb?

Nä, det finns inga "sällskaps-dam"-tjänster i om hemtjänst. Men det finns naturligtvis roller där man inte lyfter och duschar folk. Det är dock inte så att du som ung tjej som letar efter extrajobb kommer få den typen av jobb, för de är naturligtvis eftertraktade.

Kan du inte hantera hygien och lyft saknar du troligen den kompetens som behövs.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-02-15 16:38:00 följande:

Varför kan du inte utföra lyft eller hjälpa med hygien? Finns massor av duktiga unga tjejer och killar i om äldreomsorgen och hemtjänsten som gör detta varje dag så varför kan inte du? 

För tungt. Jag har inte styrkan som behövs så det skulle slita oerhört på min kropp,tyvärr.  Annars hade jag gärna gjort det.
    Hygien däremot är extremt känsligt för mig.  Klarar inte av avföring eller att ta på någons nakna kropp, framför allt inte en äldres. Jag skäms för att säga det men det äcklar mig och jag blir spyfärdig av tanken.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nej) skrev 2022-02-15 16:41:47 följande:

Nej, såna jobb finns inte. Och om en gammal människa ramlar tänker du väl inte bara stå och titta på eller springa efter annan personal...? Klarar du inte lyft och hygien ska du inte jobba med omvårdnad på den nivån.

Självklart skulle jag hjälpa i den situationen. Det förstår du nog själv också.
    Det jag frågade efter var jobb med äldre där man inte behöver lyfta eller sköta deras hygien och då säger det väl sig självt att de gamlingar som inte behöver den vården på den nivån är de jag söker.
  • Anonym (Hemsamarit)

Nej. Jobbar man inom äldrevård ingår såna uppgifter. Du vill vara sällskapsdam och det kunde man förr vara via kommun eller typ Röda korset, men då som volontär. Oavlönad alltså. Du får fundera på ett annat arbete helt enkelt.

• Räkan77

Inte jobb som ger lön, men volontärjobb finns som bara är sociala. 

Svar på tråden Jobba med gamlingar utan lyft/hygienvård