• Försiktigoptimistisk

Livsviktigt med adapter till barnvagnen/babyskyddet?

Riktar min fråga främst till föräldrar som har barn och haft barnvagn och babyskydd. För att göra en lång historia kort har jag ingen möjlighet att få en adapter mellan babyskyddet och barnvagnen. 

Vi väntar vårt första barn och jag är fylld av oroliga tankar och ångest av alla hormoner. 

Är det livsviktigt att ha den där adaptern så man kan fästa babyskyddet i barnvagnen? Finns det någon som inte haft det och ändå tyckt att det löst sig bra? Där man inte ångrat sig för att man inte haft en adapter för babyskyddet?

Önskar GÄRNA höra om det finns föräldrar som tyckt det fungerat bra utan.

Så tacksam för era åsikter!

• Svar på tråden Livsviktigt med adapter till barnvagnen/babyskyddet?
  • Mortiscia80

Nej man måste inte. Man kan köpa separat babyskydd och barnvagn istället som då inte är kompatibla mha en adapter.

• AMCG

Det är inte nödvändigt. 

Barnen ska oavsett inte sitta i babyskyddet mer än nödvändigt på grund av lungorna och andningen så det är bättre att flytta barnet från babyskyddet till barnvagnen, bärsele eller vad man nu har istället. 

• Anonvm

Du måste absolut inte ha.

Men det är toksmidigt.

Föreställ dig att den lille somnat i babyskyddet i bilen.... När du kommer dit du ska så bara lyfter du över hela paketet till vagnen...
    Att i det läget spänna loss o böka, kanske väcka till o med för att flytta över till en liggdel är 100 gånger mer omständigt.

Man behöver sånna här saker som underlättar vardagliga saker, småbarns perioden är tuff nog som den är, även med lite hjälpmedel och genvägar.

• nnnnnnnn

då barnet inte ska sitta i babyskyddet för länge så är det bara en fördel att man lägger barnet i en vagn eller bär i sele.

• beccagranen

Inte livsnödvändigt, men väldigt bekvämt.  Jag använde det mycket under första halvåret, för korta ärenden. Ofta somna bebisen i bilen.och det var otympligt och tungt att bära babyskyddet med bebisen. 

• Norrut

Jag hade inte det och saknade det inte heller. Tog antingen ut barnet ur babyskyddet och la i vagnen, eller ställde babyskyddet i vagnen (eller kundvagnen om jag var på affären) när det kändes enklare. 

• Ebo88
    Norrut skrev 2022-02-23 10:16:42 följande:

Jag hade inte det och saknade det inte heller. Tog antingen ut barnet ur babyskyddet och la i vagnen, eller ställde babyskyddet i vagnen (eller kundvagnen om jag var på affären) när det kändes enklare. 

Samma här.

hade alltid med sjal/bärsele också.

vi fick också höra från bvc att bebisar inte ska sitta i babyskydd för länge så så valde vi bort adapter helt och håller och det är inget som vi ångrade. 
  • cosinus

Mina är lite äldre, yngsta är 11, så jag vete fasen om det ens fanns när de var små. Tror det började komma precis när yngsta var liten.

Så nej, jag har aldrig haft.

Jag har heller aldrig haft ett babyskydd med bas, när min äldsta föddes hade vi ingen bil så vi köpte enklaste och smidigaste modellen av babyskydd och den använde vi till alla fyra barnen. Det är klart att det är enklare att montera in ett babyskydd med bas i bilen men fördelen med det vi hade var att det inte vägde så förbaskat mycket. Alltså gick det helt ok att lyfta ur barnet ur bilen i skyddet och ställa hela babyskyddet i t ex en kundvagn.

Jag ser absolut fördelen med ett babyskydd med adapter till vagn, framförallt om det är en tyngre modell men alla mammor med barn äldre än typ 12 år har överlevt utan så jag lovar att det går. Jag hade väldigt mycket sjal och sele till mina barn då jag inte alltid orkade ha med vagn överallt och det gick bra att flytta bebis från babyskyddet till det.

• BuoBä

Det är praktiskt, men inte nödvändigt.

Men räkna inte med att istället kunna bära barnet i babyskyddet några längre sträckor, även om det finns ett handtag. Det är tungt och bängligt och man slår sig på benen. Man klarar kortare sträckor, typ från parkeringen och in i bostaden, men definitivt inte ett par timmar på stan. En kompis till mig lärde sig det den hårda vägen.  

• Kvinna1989

Vi fick adapter på köpet.

Det är super smidigt eftersom vi åker vi mycket bil och hon somnar alltid i bilen och sover som en stock i babyskyddet.

Men det negativa då.. Hon sover kanske lite för skönt och vaknar oftast inte förän man väcker, och som många andra skrivit så ska dom inte vara där för länge, även om de underlättar för en förälder.

Men om ni handlar mat tex är de super smidigt.

• EmelieE1996

Varför kan du inte ha adaptern?

Svar på tråden Livsviktigt med adapter till barnvagnen/babyskyddet?