Hur ska jag kunna skilja mig, vad gör jag?
Jag är gift, har barn i övre tonåren. Vi båda vuxna har bra jobb och utbildning och står bådas familj nära. På utsidan ses vi nog som ett stabilt par och har varit tillsammans i 25 år.
Vi har dock obefintligt sexliv sedan väldigt många år, jag har försökt prata om det så många gånger att jag till slut get upp för några år sedan att ens få till en förändring. Hon slutade med piller för 17 år sedan och jag har köpt ett pkt kondomer sedan dess...
Vi har även helt slutat med ömhetsbevis som kramar och pussar. Även här har jag försökt att prata om det, att det är något jag saknar. Jag har t.o.m. sagt att jag träffat en terapeut för att prata om detta problem, och fick ingen reaktion alls över huvud taget från henne.
Det värsta var första åren att dela säng utan att få mysa, eller smeka varandra. Sista gångerna jag smekte henne somnade hon vilket fick mig helt att tappa tron på mig själv.
Sedan några år har jag flyttat ut till ett eget sovrum och tycker det är skönt. Från början tyckte hon det var konstigt och jag förklarade varför. Att det är jobbigt att dela sägn utan att vi ger varandra fysisk beröring. Jag "flyttade" tillbaka men ingen förändring och har nu ett eget rum sedan två år.
Idag har jag som förträngt känslorna så det går bra att bo ihop utan att jag blir så frustrerad, vår relation är i det perspektivet mer som syskon.
Hon är fin med våra barn, och det känns tryggt oftast även om jag upplever att hon zoomar ut ibland. I diskussioner har hon aldrig fel vilket både roar och irriterar barnen men det är något vi vant oss med.
Sista veckorna har jag dock börjat mer och mer inse att detta inte är hållbart. Jag är så himla osäker om jag vågar och klarar av en skilsmässa, både för barnen och min egen skull. Det är ju som bara mina behov som det verkar som inte blir uppfyllda. Jag vet inte heller hur barnen kommer att ta det, vilket känns jättejobbigt.
Sukc önskar det vore enkelt att bestämma sig.