Tycker du att kvinnor på Familjeliv generaliserar om män?
Och det mer än män generaliserar om kvinnor?
Tilläggsfråga: Tror du att kvinnor tycker det är helt i sin ordning att dom generaliserar mer?
Tilläggsfråga: Tror du att kvinnor tycker det är helt i sin ordning att dom generaliserar mer?
Du förstår nog själv att en sådan "omröstning" inte duger till något.
Du försöker generalisera om något generaliserande (haha).
Mitt resonemang är detta:
I vissa trådar blir det generaliserande, och ibland är det bra, men i vissa trådar blir det inte alls bra - och där ser jag som varit på forumet i många år, att det är fler kvinnor härinne, vilket kan leda till många trådar om män. Dock anser jag att när "missnöjda män" som inte får tag i dejter skriver - DÅ blir det jäkligt generaliserande: "alla kvinnor är si eller så" (typ).
Jag tycker, efter att ha läst härinne nästan varje dag i flera, flera år, att just de trådarna är de värsta.
Så min slutsats är: det finns generaliserande trådar av alla slag, skrivna av både män och kvinnor men de värsta generaliserande trådarna är de som är skrivna av män som är missnöjda med att kvinnor inte vill dejta dem.
(sen finns det massor av icke generaliserande trådar - nog fler än de som är generaliserande)
Du generaliserar FLs kvinnor i dina frågor.
Kaffedraken, förmodar jag?
Jag röstade nej, för jag tycker inte jag ser det särskilt ofta, men visst förekommer det. Jag tycker mig betydligt oftare se män generalisera om kvinnor. Ofta handlar det ju om bittra inlägg om att kvinnor är orättvisa hycklare m.m. m.m, från män som är ensamma och skyller det på kvinnorna.
Ja, men det går åt båda håll. Jag ser dessa genustrådar som att både kvinnor och män luftar sin personliga frustration(det säger mer om dom än om ämnet i sig, men det förstår dom inte). Speciellt de som blir upprörda och till varje pris ska knäppa till varandra på nosen.
Det startar lönlösa och utsiktslösa konversationer, inte sällan mellan endast 2 personer som gör tråden/ämnet ointressant.
Såklart finns det intressanta personer och genustrådar också, men dom har en tendens att spåra ur.
Eftersom män bedöms mer efter vad de gör och kvinnor efter vem de är och hur de ser ut så kommer givetvis det generaliseras mer om män än om kvinnor, eftersom när man bedöms mer efter vad man gör istället för vem man är och hur man ser ut så försvinner en hel del av individualiteten.
Så att män generaliseras mer om än om kvinnor, är varken rätt eller fel, det bara är så, för det faller sig så naturligt. Några tusentals år av det och det bara är så.
Det finns definitivt skribenter som är kvinnor som generaliserar om gruppen män. Någon gång bygger en hel tråd på det och ibland bara en kommentar.
Det allra flesta trådar handlar ju dock om ett sepcifikt problem och speicifka personer och händelser.
Ju mer allmänna trådarna är ju mer risk/behov för generalisering. Men nån form av generalisering har man väl alltid med sig. Om jag tex skulle skriva en tråd om ifall det finns någon chans att jag kan få jobb X eller om Kille Y kan vara intresserad eller om barnets beteende kan bero på mobbning i skolan så måate ju folk svara i generaliserande ordalag, hur det brukar vara i liknande situationer utifrån deras erfarenheter. Det är svået att spekulera i den typen av frågeställningar utan att generalisera (och då inte bara utifrån kön).
Kaffedraken är den person på hela Familjeliv som generaliserar mest av alla av vad jag kunnat läsa ut av alla trådar han skapar.
Nu är det minst 8 trådar inom en vecka där han tar upp hur kvinnor generaliserar män, att kvinnor är hycklare och dömer.
Har inte läst inlägg av någon annan som skriver så mycket och ofta om hur kvinnor beter sig, har aldrig läst någon annan så ofta skriva som har ett sådant agg mot kvinnor, som har aldrig kan prata om annat än om sin syster och alla andra hemska kvinnor.
Kaffedraken som byter nick i varje tråd är den mest generaliserande personen som fastnat totalt och ältar samma sak i tråd efter tråd, flera varje vecka och det har hållit på i 5 år.
Många har svarat honom och försökt hjälpa, svara snälla saker men tar inte in det utan vill bara ha medhåll om hur hycklande kvinnor är.
Det är tråkigt att han är så bitter och kränkt att han måste älta samma sak och ta på sig offerkoftan hela tiden.
Han behöver hjälp med att söka terapi och gå vidare i livet.
Han kan verkligen inte må bra.
Vem är Kaffedraken?
Vem är Kaffedraken?
Kaffedraken är den person på hela Familjeliv som generaliserar mest av alla av vad jag kunnat läsa ut av alla trådar han skapar.
Nu är det minst 8 trådar inom en vecka där han tar upp hur kvinnor generaliserar män, att kvinnor är hycklare och dömer.
Har inte läst inlägg av någon annan som skriver så mycket och ofta om hur kvinnor beter sig, har aldrig läst någon annan så ofta skriva som har ett sådant agg mot kvinnor, som har aldrig kan prata om annat än om sin syster och alla andra hemska kvinnor.
Kaffedraken som byter nick i varje tråd är den mest generaliserande personen som fastnat totalt och ältar samma sak i tråd efter tråd, flera varje vecka och det har hållit på i 5 år.
Många har svarat honom och försökt hjälpa, svara snälla saker men tar inte in det utan vill bara ha medhåll om hur hycklande kvinnor är.
Det är tråkigt att han är så bitter och kränkt att han måste älta samma sak och ta på sig offerkoftan hela tiden.
Han behöver hjälp med att söka terapi och gå vidare i livet.
Han kan verkligen inte må bra.
Eftersom män bedöms mer efter vad de gör och kvinnor efter vem de är och hur de ser ut så kommer givetvis det generaliseras mer om män än om kvinnor, eftersom när man bedöms mer efter vad man gör istället för vem man är och hur man ser ut så försvinner en hel del av individualiteten.
Klart det generaliseras mest om män eftersom det är överhängande kvinnor på FL. Går du till Flashback ser du motsatsen. Alla misogynisterna och Incelsen hatar och generaliserar kvinnor så de spricker.
Vi lever i ett totalt generaliserande och mätbärtfixerat samhälle (NPM), där motsättningar ska ställas mot varandra. Allt är svart eller vitt. Varför bemöda sig med nyanserna eller orka byta åsikt. Då faller ju hela världsbilden ihop och golvet gungar.
Sen finns det ju faktiskt mycket som man KAN generalisera för att tex kunna skapa passande produkter och varor och tjänster eftersom män och kvinnor faktiskt fungerar annorlunda i sitt biologiska kön och hanterar saker annorlunda. Generaliseringar är alltså inte bara av ondo utan faktiskt nödvändigt.
Det vore helt ogenomförbart att ge utrymme för allt på individnivå.
Generaliseringar hjälper oss se mönster och göra omvärlden lättare att läsa.
Med erfarenhet kommer dock förmågan att se nyanser.
Generaliseringar hjälper oss se mönster och göra omvärlden lättare att läsa.
Med erfarenhet kommer dock förmågan att se nyanser.