• Anonym (TS)

Våga försöka bli gravid igen?

Hur gör jag för att våga satsa på att bli gravid igen? Har ett litet barn och närmar mig 40. Vill verkligen försöka på ett syskon för att åtminstone känna att jag/vi gjort det vi kunnat för två barn.

Men innan min bebis kom hade jag tidigt missfall och nästan hela graviditen sen var jag extremt nervös för att det inte skulle gå eftersom jag var så rädd att jag aldrig skulle få barn. Drömde mardrömmar om missfall, gick på toa HELA tiden i början och var livrädd för att det skulle blöda. Allt gick dock jättebra.

Är ju rädd att hamna i samma oro igen om jag skulle bli gravid igen (är ju inte ens säkert pga ålder).

Kanske är det inte samma sak nu, skulle det inte gå har jag ju mitt underbara barn ändå (som är det finaste jag vet, så blir det inga fler är jag ändå en lycklig mamma) men jag är ändå lite rädd att få den oron igen eftersom jag också vill vara en bra mamma till det barn jag har och inte en ängslig sak i 9 mån

Är man alltid lika rädd som gravid om man haft missfall nån gång i livet?

• Svar på tråden Våga försöka bli gravid igen?
  • Anonym (Ja)

Ja jag tycker att du ska försöka 

• Ebo88

Ja det är man (tror jag) men sen handlar det om vad du anser är värt eller inte.

vår första son förlorade vi efter jag födde honom i v.25. Han levde i 10 dagar.

Vår dotter dog i min mage pga en infektion I v.25 och jag fick föda henne stilla. Jag höll på att dö efteråt pga en infektion inlivmodern.

Sen fick jag ett ma i v.9

Sen kom vår dotter Stella i v.34+1 och efter k.snittet så höll jag på att dö pga en blödning i buken. Låg på iva i 4 dygn.

nu är jag gravid med lillebror i v.25+5. klart att jag är rädd men jag är mer rädd till att inte försöka och att ge det en chans när det mycket väl kan gå. Men det är ju inte lätt alla dagar 

• Anonym (Gasell)

Ja, du kommer högst troligt vara orolig. Men det är värt det! Jag hade ett ma i v 13 i min första graviditet och det sitter i fortfarande även om jag fått tre barn efter och nu väntar nr 4 i v 39. Jag har aldrig fullt ut kunnat njuta av en graviditet utan allt varit väldigt orolig och haft katastroftankar. Denna graviditet var jag dock mer öppen och fick samtalsstöd. 

• Anonym (Jo)

Tycker att du ska försöka.

Svar på tråden Våga försöka bli gravid igen?