• Anonym (Love)

Otrohet

gränsen för otrohet var går den enligt er ? 
    Smekning 
    att gå i säng o ha sex
    flört 

eller allt detta?

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (A)

Allt du inte skulle göra om din partner sitter bredvid och ser på räknar vi som otrohet 

• Anonym (öhm)

Man kanske inte ska fokusera för mycket på just ordet otrohet och måla in sig i var gränsen för det går. Om man tycker att ens partner gjort något för att skada ens förtroende så är det så, då pratar man om det. Kommunicera om vilka gränser ni har. Kan man inte respektera varandra och vara lojala så att båda känner trygghet i förhållandet så går det inte att bygga vidare på.

• KlasG82
    Anonym (Love) skrev 2022-02-09 22:58:01 följande:
    Otrohet

Smekning 
    att gå i säng o ha sex
    flört 

eller allt detta?

Jag är nyfiken på anledningen till funderingen.
  • Anonym (Love)

ja som frågan lyder . 
     Otrogen mot sin sambo  den man är tillsammans med
    listan kan göras lång.  Men detta är ju individuellt.
     Har man öppet förhållande  så är det ju annat 

Var går gränsen för otrohet tycker ni. ?

• Anonym (sådär)
    Anonym (Love) skrev 2022-02-10 18:54:16 följande:

ja som frågan lyder . 
     Otrogen mot sin sambo  den man är tillsammans med
    listan kan göras lång.  Men detta är ju individuellt.
     Har man öppet förhållande  så är det ju annat 

Var går gränsen för otrohet tycker ni. ?

Jag tycker A summerade dethela ganska bra... allt du inte skulle göra om din partner var med.
  • Anonym (Förtroendet)

En handling som skakar om tilliten är otrohet. För mig räckte det med att min sambo hade hemliga konversationer med en kvinnlig arbetskollega, konversationer på messenger och snap som han dolde för mig. Enligt honom var de bara vänner samtidigt fattade de båda ett beslut om att deras vänskap skulle undanhållas deras partners. Det blir så uppenbart när ens sambo börjar vakta sin telefon. Dessutom har han andra kvinnliga vänner och aldrig dolt de för mig
    Tilliten försvann och förtroende och attraktion med den. 

• Avenia

Det som du döljer för din partner, som du vet att hen skulle bli ledsen/sårad/upprörd av att veta.

• Anonym (W)
    Otrohet

Smekning 
    att gå i säng o ha sex
    flört 

eller allt detta?

För mig är otrohet när man har sex med någon annan än sin partner. 
  • Anonym (Ingenstans)
    Otrohet

Smekning 
    att gå i säng o ha sex
    flört 

eller allt detta?

Om du frågar efter en allmän definition av "otrohet" skulle jag säga att otrohet är när man bryter mot de ömsesidiga regler man satt upp i en relation, oavsett vad exakt dessa regler är i varje enskilt fall. Har man bestämt att man inte får ha någon form av sexuellt laddad interaktion med nån annan så är det där gränsen går; har man bestämt att flörtande är ok, men inte regelrätt sex så är det där gränsen går, osv.

Frågar du efter var och ens personliga gräns så har jag ingen. Jag har personligen aldrig fattat det där med att anse att man kan äga en annan människa eller att man kan/har rätt att begränsa en annan människas sexualitet.
  • gungstol

Det är nog svårt att dra en definitiv gräns för vad som utgör otrohet. Det varierar för alla men gränsen är nog väldigt flytande också.

För mig är det intentionen som är gränsen mellan otrohet och inte otrohet. Om min partner vill och även försöker någonting utan att lyckas anser jag det vara otrohet. Man kan ha en kontakt med en annan, men när syftet och intentionen med kontakten blir att "vara otrogen" räcker det. Då spelar det egentligen ingen roll om det lyckas eller inte, om det är sex eller känslor, en kyss eller vad det nu kan vara.

• Anonym (sådär)
    Anonym (Ingenstans) skrev 2022-02-10 20:39:54 följande:
    Om du frågar efter en allmän definition av "otrohet" skulle jag säga att otrohet är när man bryter mot de ömsesidiga regler man satt upp i en relation, oavsett vad exakt dessa regler är i varje enskilt fall. Har man bestämt att man inte får ha någon form av sexuellt laddad interaktion med nån annan så är det där gränsen går; har man bestämt att flörtande är ok, men inte regelrätt sex så är det där gränsen går, osv.

Frågar du efter var och ens personliga gräns så har jag ingen. Jag har personligen aldrig fattat det där med att anse att man kan äga en annan människa eller att man kan/har rätt att begränsa en annan människas sexualitet.
    Intressant... personligen har jag aldrig förstått mig på personer som blandar in ägarskap i diskussioner om relationer.

Du skriver själv i ditt inlägg att man har gränser i förhållande...dvs överenskommelser och otrohet är när man bryter dessa överenskommelser...so far som good.... men sen börjar du helt plötslig prata om ägarskap och att du inte förstår hur man kan anse att man kan äga en annan människa... vilket gör hela dtt första stycke totalt irrelevant. För om det handlar om ägarskap så handlar det ju inte längre om överenskommelser utan om ett svar eller vitt antingen äger du någon och personen är mer eller mindre en slav som ska rätta sig efter dina regler.... eller så är personen fri att göra precis hur fan den vill eftersom du inte äger personen och har därmed ingen som helt rätt att kräva någonting av personen.

Är inte det ett väldigt konstig resonemang?

Du skriver att "man har ingen rätt att begränsa en annan människas sexualitet". Låter ju jättefint.... men är att GEMENSAMT sätta upp gränser för vad man får eller inte får göra i ett förhållande verkligen detsamma som att begränsa någon?
    Det är ju trotts allt något man gör tillsammans och har man gått med på gränserna så betyder väl det att man är ok med det för annars hade man väl sagt ifrån eller inte inlett något förhållande öht?

Innebär det faktum att ingen äger dig att du kan göra precis hur fan du vill oavsett vad din partner tycker om det? Ger din frihet dig rätten att köra över andra? Och hur går det ihop med ditt första stycke om ömsesidiga regler?
  • Anonym (Ingenstans)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-17 10:43:11 följande:
    Intressant... personligen har jag aldrig förstått mig på personer som blandar in ägarskap i diskussioner om relationer.

Du skriver själv i ditt inlägg att man har gränser i förhållande...dvs överenskommelser och otrohet är när man bryter dessa överenskommelser...so far som good.... men sen börjar du helt plötslig prata om ägarskap och att du inte förstår hur man kan anse att man kan äga en annan människa... vilket gör hela dtt första stycke totalt irrelevant. För om det handlar om ägarskap så handlar det ju inte längre om överenskommelser utan om ett svar eller vitt antingen äger du någon och personen är mer eller mindre en slav som ska rätta sig efter dina regler.... eller så är personen fri att göra precis hur fan den vill eftersom du inte äger personen och har därmed ingen som helt rätt att kräva någonting av personen.

Är inte det ett väldigt konstig resonemang?

Du skriver att "man har ingen rätt att begränsa en annan människas sexualitet". Låter ju jättefint.... men är att GEMENSAMT sätta upp gränser för vad man får eller inte får göra i ett förhållande verkligen detsamma som att begränsa någon?
    Det är ju trotts allt något man gör tillsammans och har man gått med på gränserna så betyder väl det att man är ok med det för annars hade man väl sagt ifrån eller inte inlett något förhållande öht?

Innebär det faktum att ingen äger dig att du kan göra precis hur fan du vill oavsett vad din partner tycker om det? Ger din frihet dig rätten att köra över andra? Och hur går det ihop med ditt första stycke om ömsesidiga regler?
    Jätterelevant och intressant svar som jag verkligen vill svara på ordentligt - har dock mycket om mig just nu, så det dröjer kanske lite. Ville bara säga att jag återkommer :)
  • Anonym (tanken)

För mig är de nog om hans kontakt med en annan kvinna har en baktanke att han vill ha henne i säng eller är kär. Även om han inte gör något fysiskt så är de en stor röd flagga, får han chansen gör han de säkert , de börjat i tankarna.  Att tycka någon är snygg är väl ok men att aktivt ha kontakt flörta osv med denne för att få den i säng är psykisk otrohet enl mig.

• Robert 558
    Anonym (A) skrev 2022-02-10 08:40:17 följande:

Allt du inte skulle göra om din partner sitter bredvid och ser på räknar vi som otrohet 

Mycket bra definition av otrohet.
  • Anonym (A 2)
    Avenia skrev 2022-02-10 19:38:29 följande:
    Det som du döljer för din partner, som du vet att hen skulle bli ledsen/sårad/upprörd av att veta.
    Så tycker jag med
Svar på tråden Otrohet