• Anonym (25an)

Kan man ha vilket elbolag som helst?

Hej, jag planerar att flytta hemifrån men vågar inte fråga detta, man borde kunna det tror jag... Är ändå 25... Men kan man ha vilket elbolag som helst eller finns det något som är "bundet" till huset/lägenheten? Och tv eller internet? Ingår wifi om man har internet? 

• Svar på tråden Kan man ha vilket elbolag som helst?
  • Anonym (pppp)
    Anonym (25an) skrev 2022-02-07 21:55:26 följande:
    Kan man ha vilket elbolag som helst?

Hej, jag planerar att flytta hemifrån men vågar inte fråga detta, man borde kunna det tror jag... Är ändå 25... Men kan man ha vilket elbolag som helst eller finns det något som är "bundet" till huset/lägenheten? Och tv eller internet? Ingår wifi om man har internet? 

Det kan vara olika. Man betalar en grundavgift till det bolag som äger elnätet där du bor, men sen kan man välja ett annat för själva elen om man vill. 

Internet kan vara bundet om du bor i tex hyreslägenhet och hela huset har samma internetleverantör. Men det behöver inte vara så, så du ska förstås fråga hyresvärden. 
    På en del ställen ingår allt sånt i hyran, på andra ställen inte. 
  • Anonym (gg)

Hos mig kan man inte välja grundbolag, men själva elkostnaden kan man välja som ovanstående beskrev det.

• Gameofthrones

Beroende på vart man bor. Man har ett såkallat elnätsägare, ex. Vattenfall, Fortum, 

Bästa är att man kombinerar med elnätsägare med elavtal. 

Ex Vattenfall sen kombination med God el. Det blir billigare. 
    Men man får räkna med högre avgifter vinter-vår. Det är som kallast och december brukar vara värst

Det finns ngt som heter fasta avgifter. Få har man fast elavtal 

Rörlig betyder att kostnaden är rörlig beroende på hur vädret är. En enkel förklaring. 

Prova dig fram vad du tycker är bäst för dig. 

• Gameofthrones

Sen kan elen gå i hyran då kan man inte göra så mkt utav det. 

Men tänk på kanske inte duscha o varmt länge det är el och vatten  många tänker inte på det :) 

• Anonym (El)

Du kan gå in på elskling.se och skriva din adress så ser du vilka elleverantörer du har att välja bland. Elnätet ägs av den som dragit kablarna och de väljer man inte själv. 

Många bostadsrättsföreningar tecknar gemensamt avtal för det blir billigare och då väljer man inte elleverantören heller. Gissar att det samma kan gälla i vissa hyresrätter.

För att få wifi behöver du en router. Ibland ingår router när man tecknar interneravtal men ibland får man köpa till den själv. 

Svar på tråden Kan man ha vilket elbolag som helst?