• potatisfjollan

När får Sverige en kvinnlig statsminister?

Såvitt jag vet så har alla våra nordiska grannländer någon gång haft en kvinnlig statsminister. Varför har inte Sverige haft det och varför har vi ingen kvinnlig statsminister idag? Vår regering kallar sig "feministisk", men trots så sitter Stefan Löfven fortfarande kvar som statsminister efter nästan 8 år. Är det inte dags för Löfven att ge plats åt en kvinna? Märta Stenevi verkar vara ganska duktig och sympatisk. Skulle hon kunna kvala in som en eventuell kandidat för posten som statsminister?

• Svar på tråden När får Sverige en kvinnlig statsminister?
  • Fossil
    Dr Nail skrev 2022-02-05 17:37:13 följande:

Hoppas aldrig, eller iaf inte under min livstid....en oförutsägbar varelse som startar ett världskrig varje gång hon har mens är inte ett sverige jag vill leva i iaf..

Tja, nu har vi ju redan Magdalena Andersson på den positionen. Dock behöver du nog inte oroa dig då hon är 55 år och högst troligt inte har dessa problem längre.

Och Sverige ska skriva med versalt S.
  • Fjäril kär

Magdalena Andersson är just nu vald till Sveriges Statsminister. Har du missat det? 

• Postman

Har du verkligen missat detta eller är det så att du jobbar på en viss fabrik utomlands. DrömmerSkrattande

• Dr Nail
    Fossil skrev 2022-02-05 17:47:09 följande:
    Tja, nu har vi ju redan Magdalena Andersson på den positionen. Dock behöver du nog inte oroa dig då hon är 55 år och högst troligt inte har dessa problem längre.

Och Sverige ska skriva med versalt S.
    Ok...verkar stämma....spelar ingen roll säkert fortfarande instabil. Spännande tider...
  • BeautifulLiz
    Dr Nail skrev 2022-02-05 18:05:56 följande:
    Ok...verkar stämma....spelar ingen roll säkert fortfarande instabil. Spännande tider...
    Framtiden får utvisa. Iallafall till september. Glad
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Dr Nail
    BeautifulLiz skrev 2022-02-05 18:07:16 följande:
    Framtiden får utvisa. Iallafall till september. Glad
    Jo, så är det. För det är då vår nation ska rösta och välja!
  • RenLuft
    Dr Nail skrev 2022-02-05 17:37:13 följande:

Hoppas aldrig, eller iaf inte under min livstid....en oförutsägbar varelse som startar ett världskrig varje gång hon har mens är inte ett sverige jag vill leva i iaf..

Tycker synd om dig som eventuellt haft en mycket dålig erfarenhet när det kommer till kvinnor eller vart annars har du fått denna skeva bild att en kvinna skulle starta världskrig så fort hon har mens?

Tragiskt bild/kvinnosyn...
    Överste Senap skrev 2022-02-05 19:25:42 följande:

Hur kan det finnas vuxna svenskar som inte vet vem som är Sveriges nuvarande statsminister?

Covid har varit en mycket orolig tid.

Men det är också som så att många är väldigt trötta på det svenska politiken. Många upplever att det är mycket snack och lite verkstad. Många upplever att regeringen inte lyssnar på folket.

Till slut slutar man följa politiken och bara kanske bara råka av slumpen veta om att det har dykt upp en ny statsminister som är en kvinna.

Det är min teori.

Svar på tråden När får Sverige en kvinnlig statsminister?