• USA111

Vad ska du dit och göra?

Varför säger folk när man ska nånstans? vad ska du dit och göra låter som det är fel att man åker till stället när de säger så?

• Svar på tråden Vad ska du dit och göra?
  • Anonym (...)

Ja det brukar väl sägas när det antingen är långt, inte direkt finns något där eller så, är väl menat som ett roligt uttryck i samband med frågan, aldrig känt att det ska vara något negativt varken när någon sagt det till mig eller om jag har sagt det själv

• Anonym (?)
    USA111 skrev 2022-02-05 10:20:35 följande:
    Vad ska du dit och göra?

Varför säger folk när man ska nånstans? vad ska du dit och göra låter som det är fel att man åker till stället när de säger så?

I vilket sammanhang? Det kan sägas till exempel om man tycker platsen är tråkig och att det inte finns något att göra där. Att personen som säger det tycker att det är en trist byhåla.
  • Anonym (Beror på)

Det beror på tonfall. Antingen är det dömande och nedlåtande, eller så är det nyfikenhet.

• Anonym (krimskrams)

Din fråga är alldeles för luddigt ställd och tagen ur sitt sammanhang för att jag ska kunna ge ett vettigt svar. 

Kan du utveckla hur du tänker?

• Anonym (Mio)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-02-05 13:08:50 följande:

Det beror på tonfall. Antingen är det dömande och nedlåtande, eller så är det nyfikenhet.

just så
  • Anonym (A)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-02-05 13:08:50 följande:
    Just så
  • USA111
    Anonym (?) skrev 2022-02-05 11:37:24 följande:
    I vilket sammanhang? Det kan sägas till exempel om man tycker platsen är tråkig och att det inte finns något att göra där. Att personen som säger det tycker att det är en trist byhåla.
    Om teneriffa? 
  • Anonym (Jenny)

Oftast är det väl för att de är nyfikna helt enkelt! Eller för att vara artiga och föra konversationen vidare. De kanske tänker fråga vad du ska göra där för att sedan kunna bygga på med berättelser om vad de har gjort där, eller att de läst något bra tips i tidningen igår, eller vad som helst.

• Anonym (...)

Nu är ju restriktionerna släppta mem kanske för att du åker utomlands i en pandemi....

• Anonym (resenär)
    Anonym (...) skrev 2022-02-09 05:06:37 följande:

Nu är ju restriktionerna släppta mem kanske för att du åker utomlands i en pandemi....

Det har varit ok att åka utomlands ganska länge nu och det är inte något att pipa över.
  • Anonym (...)
    Anonym (resenär) skrev 2022-02-09 05:10:16 följande:
    Det har varit ok att åka utomlands ganska länge nu och det är inte något att pipa över.
    Ja det är jag medveten om men en väldigt stor anledning till att smittspridningen har varit som den varit är ju för att folk promt ska ut och resa, folk gnäller om att ovaccinerade inte tar sitt samhällsansvar och jag anser att sitta och åka på nöjesresor inte heller är att ta sitt ansvar men det är en annan diskussion.

TS undrade varför folk sa så när hon skulle till Teneriffa och jag tänkte att det kanske var en anledning men det kan ju också bara ha varit en person bara som sa det i en glad ton (vilket blir helt annorlunda) men TS läser in för mycket i det helt enkelt.
  • Anonym (Mio)
    USA111 skrev 2022-02-08 20:06:26 följande:
    Om teneriffa? 
    Då hade jag tolkat det som att de tyckte att det var ett tråkigt resmål som inte passar dig. Trist av dem att säga så. 
Svar på tråden Vad ska du dit och göra?