• Norrlanskvinna

Hugg i livmodern och ilning mot underlivet

Jag är gravid med mitt första barn och är i vecka 16. Under dom senaste veckorna så har jag ibland känt ett ganska snabbt hugg i livmodern och ilning ner mot livmodern. det går över efter typ 2-3 sekunder. 
    det kan hända när som helst, jag kan stå, gå eller som nyss sittandes i soffan. 

snälla jag vet att man kan få ont i sidan vid upp och nedstigning men jag lovar det är inte det! För det har jag känt och vet! 

men är det någon som har känt samma som mig? 

• Svar på tråden Hugg i livmodern och ilning mot underlivet
  • Anonym (Old)

Kan det vara foglossning vid blygdbenet? Tycker jag känner igen det, men det kom lite senare för mig.

• Kvinna1989

Jag hade liknande som du beskriver,  gjorde riktigt ont och kunde komma var och när som hellst men varade bara några sekundet för mig. 
    Men för mig kom det efter vecka 30+ någon gång om jag minns rätt.

• Norrlanskvinna

Som jag har förstått så känns foglossning mer bak i ryggen och inget jag har upplevt än Vad jag vet. 

kanske ska förtydliga att det är inte inne i underlivet utan utanpå det ilar ner. 

men man undrar vad det är och om det är farligt

• Kvinna1989
    Norrlanskvinna skrev 2022-02-05 13:07:02 följande:

Som jag har förstått så känns foglossning mer bak i ryggen och inget jag har upplevt än Vad jag vet. 

kanske ska förtydliga att det är inte inne i underlivet utan utanpå det ilar ner. 

Ja så hade jag jätte mycket. Gjorde super ont i kort tid, ilade. Jag trodde verkligen inte heller det var foglossning , men både sjukhus och MVC sa att de är foglossning. Det kan upplevas på så många olika sätt tydligen..
  • Anonym (Old)
    Norrlanskvinna skrev 2022-02-05 13:07:02 följande:

Fast det beror ju på vilka fogar som man har foglossning i. Jag hade som sagt, i fogarna vid blygdbenet (min BM var rätt säker). Det kom ganska sent och kändes som lätt ilande smärta rakt neråt. Tänk dig att nån vrider en korkskruv neråt :-P fast ändå inte jätteont.
  • Anonym (R)

Har för mig jag också hade en del sånna känningar runt den tiden, hugg/ ilningar & hållkänslor så fick ibland ta pauser när jag var ute och gick. Inte foglossning, men allt växer ju och tänjs ut, beror nog på det alt. nerver. Därefter försvann det för mig och var först runt vecka 39-40 ilningarna/ huggen kom tillbaka när bebisen var fixerad och tryckte nedåt :)

• Norrlanskvinna

Okej? kanske är foglossning ändå eller att ja det växer. 
    men skönt i alla fall att andra känner igen det! 
    för varken foglossning eller att det växer är ju inte direkt farligt????

Svar på tråden Hugg i livmodern och ilning mot underlivet