• Sandra36

Vad tvättar ni era 1 åringar med?

Hej. 

Jag har en ettåring som fortfarande älskar att bada i baljan. Vi använder vatten och olja och tvättar henne med. Både kroppen och håret och tycker det funkar bra. 

Men när börjar man med schampo/duschtvål till barn? 

• Svar på tråden Vad tvättar ni era 1 åringar med?
  • AnnaZL

I puberteten när de börjar lukt hormoniell svett. 
    Bra att ni inte torkar ut barnets hud i onödan!

• Jbn

Vi använder ibland liberos baby shower som är ungefär som att bara tvätta med vatten. Fyller nog ingen större funktion. När vi badar har han ibland bubbelvatten av samma märke men oftast inget alls. Han är 1.5? 

• Fjäril kär

Det kan du börja med precis när du vill. Jag började med det när mina barn åt mer av vanlig mat, kladdade mer av sånt som luktade illa när det torkat och bajset blev mer illaluktande och inte bara gick att blaska av under kranen. Jag körde med Barnängens dusch/bad-olja för barn. Mina barn har tidigt haft mycket hår så det blev schampo vid ca 1 års ålder. 

• Äppelskrott

För det mesta så kör vi endast med vatten + olja men lite då och då så kör vi med Liberos babywash. Speciellt när han har ätit något riktigt kladdigt och hela håret är fullt med mat. 

• Gameofthrones

Det beror på situationen. Jag använde Barnängens duschkräm /oil. Schampo och balsam. Man ska egentligen inte hålla på tvätta håret för ofta. Generellt.

Jag tvättade håret på mina när det börja lukta. Hade mest bara balsam då. 

Barn har sådana naturlig fett så man behöver inte tänka att det ska lukta för mkt från duschkräms doft. Men det är upp till dig. 

Jag har mkt hår på mina barn. Sen de föddes. Troll. 
    Så jag va tvungen och ha borste med. 

• Jag är bara jag

Babytvål. Det torkar inte ut. Vi har badat våra med det sen de föddes. Ca en gång i veckan. Den äldre hade mycket hår från födseln så tvätt av håret var nödvändigt på en gång. Först nu vid 3,5 resp. 5 års ålder har vi köpt separat duschtvål och schampo. Självklart anpassat för barn.

• Spucks

Min dotter började använda duschtvål och shampoo när hon kom in i puberteten, för då blev det nödvändig med att överskott fett och svett. Innan dess enbart vatten.
    Sonen är 4 nu och jag har enbart tvättat honom med tv
    ål eller shampoo vid några enstaka tillfällen, tex. när han bajsade i badkaret när han var små.

• Räkmacka

min Bebis älskar att bada och vi badar efter alla måltider. Med schampoo. Smörjer in varje gång och sms-tumme haft problem med torr hy!

Svar på tråden Vad tvättar ni era 1 åringar med?