• C.J

Ivf funkar inte, vad gör vi nu?

Gjort två IVF varav en tog som sen blev missfall. Den andra resulterade i ingenting. Fler som varit i denna sist? Vad är nästa steg? Vill inte göra en till ivf på kliniken vi är nu. Vi betalar allt ur egen ficka. Ska vi testa på en annan klinik? Eller testa hos Carl von Linné som är så poppis? Väldigt långt från oss tyvärr. Funderar på om Olga i ryssland är vårt nästa steg? Då behöver vi spara en del pengar först men känner bara att jag inte vet vad vi ska göra nu. Ge upp är inget alternativ än tycker inte jag Hjärta

Måste ju finnas något mer som är/varit i samma situation som oss? 

• Svar på tråden Ivf funkar inte, vad gör vi nu?
  • Dibella

Nog många som är i samma sits och det finns inga rätta svar i detta. Supertråkigt att det inte fungerat för er de försöken ni gjort. Jag har gjort 3 IVF utan någon tillstymmelse av graviditet och greppar nu lite efter halmstrån. Vi har betalat 2 själva, gjort ett i landstinget och har två kvar.

Fungerar inte de två så kommer vi nog spara ihop pengar för att åka till Ryssland som jag upplever av andra som väldigt professionellt och flexibelt. Plus att de har "baby guarantee" och pengarna tillbaka om 3 försök inte leder till ett levande barn. Men det kostar också därefter. Jag har bokat in mig själv på en hysterosonografi hos gynekolog för att kolla ifall det finns polyper eller skiljevägg i livmodern som stör implantering. Sen finns det möjlighet till t.ex. på vissa kliniker i sverige att göra ett ERA-test, fick jag tips om. Kostar nog lite också, men värt att kolla upp kanske.

Min väldigt oproffesionella åsikt är att de flesta kliniker i sverige har ungefär samma chans att "lyckas" och kikar man på deras resultat vid IVF så skiljer det sig inte mycket åt. Kan vara att en klinik har lite bättre resultat på ET och en annan på FET. Hoppas att ni kommer lyckas framöver!

• Jag är bara jag

Upp till 6 insättningar brukar man säga att chansen är ungefär lika hög att lyckas. Såvida det inte ständigt är med halvdana embryon, då får man nog fundera tidigare. Vilken chans har kliniken gett er med det/de embryon ni fick? Tycker de det är värt att fortsätta med egna ägg? Att du blev gravid är ju väldigt positivt även om det blev m.f. 
    Man får se på alla enskilda aspekter. Antal ägg ut, antal befruktade, kvaliteten på embryona, om de kunde långtidsodlas. Kvinnans ålder. Kort sagt: 10 ägg ut varav 3 blev blastocyster= goda chanser att lyckas. 5 ägg ut varav bara 2 kunde odlas 2 dar= lite sämre chans.
    Vi gick vidare till ED och lyckades få två barn. Vi hade definitivt nåt slutet med egna ägg på alla sätt. 

Svar på tråden Ivf funkar inte, vad gör vi nu?