• mammamalin

Sex flera dagar innan ägglossning, friskare spermier?

En fundering jag fick, vill höra era teorier om saken Skrattande Spermier kan ju som känt överleva upp till nästan en vecka inne i kvinnan, men de flesta spermier dör ju snabbare än så. Är det rimligt att tänka att det är de friska, livsdugliga spermierna som överlever längre medan de muterade, livsodugliga och  "sjuka" spermierna dör snabbare? Om så är fallet vore alltså sex flera dagar innan ägglossning att föredra, vad tror ni?

• Svar på tråden Sex flera dagar innan ägglossning, friskare spermier?
  • Jbn

Jag skulle gissa att det inte spelar någon roll eftersom de friska borde ta sig snabbare till ägget. Och de svaga inte ens når dit. Men det är bara en gissning från min sida.

• Jag är bara jag

Nja, det är vanskligt ha sex endast flera dagar före äl. Dels eftersom man ytterst sällan vet när man kommer ha äl. Och dels för att man faktiskt inte vet hur länge en enskild mans spermier lever. Det kan vara bara 1-2 dygn eller 4-5. Man vet inte om man inte testat spermierna. Det man vet däremot är att det tar tre dygn att få en full uppsättning spermier igen. Av det skälet avråds från utlösning minst 2 dygn före en IVF. Men för sällan utlösning gör att man inte fyller på med nya fräscha lika bra. Det tar tre månader att få en helt ny uppsättning. Så har man tillfälligt fått få eller dåliga spermier tex pga en infektion kan man räkna med helt nya efter 3 månader. Och därmed en stor chans till fler och bättre.

Svar på tråden Sex flera dagar innan ägglossning, friskare spermier?